Boete aftrekken belastingen

Fore
Topic Starter

Boete aftrekken belastingen

#1 , 19 jan 2012 12:48

Tessenderlo Chemie wil 83 miljoen euro boete van belasting aftrekken

Tessenderlo Chemie wil de Europese kartelboete van 83,7 miljoen euro die het bedrijf onlangs moest betalen, aftrekken van de belastingen. Het chemiebedrijf voert daarvoor een rechtszaak tegen de fiscus voor de rechtbank van Brussel, schrijft De Tijd.

In juli 2010 kregen zes producenten van fosfaten voor dierenvoer miljoenenboetes van de Europese Commissie. Ze hadden meer dan dertig jaar lang de markt onder elkaar verdeeld. Een Fins bedrijf dat deelnam aan het kartel, had alles opgebiecht in 2003. Tessenderlo Chemie moest met 83,7 miljoen euro de grootste boete ophoesten.

De boete had echter nog een pak hoger kunnen zijn. Het chemieconcern kreeg van de Europese Commissie twee boeteverlagingen. Tessenderlo had immers meteen schuld bekend, werkte mee aan het onderzoek en ging akkoord met een schikking in plaats van een veroordeling.

Tessenderlo Chemie wijst erop dat 'administratieve' boetes volgens de Belgische belastingwet fiscaal aftrekbaar zijn. Strafrechtelijke boetes zijn dat uitdrukkelijk niet. Maar volgens het chemiebedrijf is de Europese kartelboete van 83,7 miljoen euro een zuivere administratieve boete.

De Belgische fiscus ziet dat anders. Ook de Europese Commissie nam in een Nederlandse rechtszaak al het standpunt in dat de kartelboetes niet als beroepskosten beschouwd mogen worden. Fiscaal experts, die in deze rechtszaak niet optreden als advocaat, geven Tessenderlo Chemie gelijk.

In de rechtszaak tussen Tessenderlo Chemie en de fiscus heeft de Brusselse rechtbank aan het Grondwettelijk Hof gevraagd of het onderscheid tussen strafrechtelijke en administratieve boetes grondwettelijk is.

Het verdict dreigt België tientallen miljoenen euro's te kosten en de Europese Commissie in het harnas te jagen.
Bron: http://standaard.be/artikel/detail.aspx ... ord=chemie" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat die vlieger dan ook op voor bv een GAS?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jan 2012 18:36

Zij trekken dat af als beroepskost. De kost moet m.a.w. voldoen aan de voorwaarden van art. 49 WIB.

ganapathi tantra

#3 , 20 jan 2012 20:59

Héhé dat is pas handig. Ik pleeg vervalste concurrentie, ik zet een systeem op om klanten te beduvelen, ik probeer op die manier
woekerwinsten te maken en als ze mij pakken ............... tja beroepskost hé.
Ik ga dat eens voorleggen aan mijn boekhouder die moet daar ongetwijfeld iets mee kunnen doen.
Ik begin mij toch wel steevast vragen te stellen over de deontologie van bepaalde mensen hoor. en ik bedoel dus echt wel mensen en niet bedrijven
Bedrijven kunnen volgens mij niet frauderen. Dergelijke zaken ontstaan altijd uit het brein van een mens een persoon in deze dus een "twisted mind" wat zijn drijfveer ook moge zijn.
Gewoon zaken doen bestaat bijna niet meer. Hebzucht kent blijkbaar echt geen grenzen meer en nog minder de verantwoordelijkjheid daarvoor
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”