Graag jullie mening over Pukkelpop

jinan
Topic Starter

Graag jullie mening over Pukkelpop

#1 , 16 jan 2012 11:51

Ikzelf kan maar niet snappen dat ze terugbetaling eisen.
Het management heeft die storm niet besteld!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2012 14:07

Stel dat U een nieuwe auto wil kopen. U gaat naar Uw dealer, ondertekent alle papieren en betaalt de aankoopprijs. U mag morgen de auto komen afhalen. Helaas slaat de bliksem enkele uren later in in de garage en brandt ze gedeeltelijk af, inclusief Uw auto. Uw dealer had geen brandverzekering afgesloten. Morgen begint men met de herstellingen aan de garage en vanaf volgende week kunnen zij weer werken zoals tevoren.

En U? U heeft geen nieuwe auto en bent Uw geld gewoon kwijt. De garage had immers niet om die blikseminslag gevraagd en een deftige verzekering afsluiten vond ze ook niet nodig (U heeft er toch wel alle begrip voor dat zij hun winstmarge willen maximalizeren?). Gelukkig doen ze nog een geste en is Uw volgend onderhoud volledig gratis, maar dan ook echt volledig gratis he! U begrijpt toch dat dit een zware inspanning is voor de garage die net zo een tegenslag te verwerken heeft gekregen. U mag dus ook echt wel kiezen om dit onderhoud uiteindelijk toch te betalen!

Dus U werkt gewoon verder, zonder morren, tot U terug genoeg geld gespaard heeft om een nieuwe auto te kopen. Of misschien toch niet ...

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 16 jan 2012 14:31

dat was eenvoudig en duidelijk

FYI
Pukkelpop-organisator Chokri Mahassine en zijn echtgenote keerden zichzelf via hun bedrijf Qué Pasa? in 2010 een eenmalig dividend uit van 882.353 euro.
"Festivalgangers krijgen hun ticket niet terugbetaald omdat er geen geld zou zijn, maar de aandeelhouders kregen wel een pak dividend. Dat is een schande", kaart Luk Van Biesen, boekhouder en voormalig Open Vld-Kamerlid, aan in Het Laatste Nieuws.

Mahassine wijst erop dat Qué Pasa? in 2010 voor het eerst sinds de oprichting in 1996 een eenmalig dividend uitbetaalde. En dat hij in het rampjaar 2011 volstrekt gratis werkt voor Pukkelpop.

Van Biesen, die de rekeningen van Qué Pasa? bekeek, stelt zich ook de vraag of Mahassine en zijn vrouw niet een deel van het dividend moeten terugstorten om het festival financieel uit de nood te helpen. Dat vindt Mahassine populistisch. "Alsof ook alle Dexia-bestuurders hun bonussen van de afgelopen zestien jaar zouden moeten terugstorten", aldus Mahassine. (belga/mvdb)
http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festivals ... 2010.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 16 jan 2012 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 16 jan 2012 14:33

Stel dat U een nieuwe auto wil kopen. U gaat naar Uw dealer, ondertekent alle papieren en betaalt de aankoopprijs. U mag morgen de auto komen afhalen. Helaas slaat de bliksem enkele uren later in in de garage en brandt ze gedeeltelijk af, inclusief Uw auto. Uw dealer had geen brandverzekering afgesloten. Morgen begint men met de herstellingen aan de garage en vanaf volgende week kunnen zij weer werken zoals tevoren.

En U? U heeft geen nieuwe auto en bent Uw geld gewoon kwijt. De garage had immers niet om die blikseminslag gevraagd en een deftige verzekering afsluiten vond ze ook niet nodig (U heeft er toch wel alle begrip voor dat zij hun winstmarge willen maximalizeren?). Gelukkig doen ze nog een geste en is Uw volgend onderhoud volledig gratis, maar dan ook echt volledig gratis he! U begrijpt toch dat dit een zware inspanning is voor de garage die net zo een tegenslag te verwerken heeft gekregen. U mag dus ook echt wel kiezen om dit onderhoud uiteindelijk toch te betalen!

Dus U werkt gewoon verder, zonder morren, tot U terug genoeg geld gespaard heeft om een nieuwe auto te kopen. Of misschien toch niet ...
Tevens mijn mening. Het feit dat in Vlaanderen door de overvloed aan festivals de organisaties elkaar, ongeacht hun muzikale inslag, op affiches dienen te overtroeven met namen mag nooit ten koste gaan van zichzelf en de deelnemers te verzekeren voor de risico's. Als men door de hoge bedragen van de polissen niet meer in staat om deze verzekering af te sluiten duidt dit op een fundamenteel probleem binnen de sector; een probleem dat men in het dagdagelijkse leven "boven zijn stand leven" zou noemen...

Alle respect voor de organisatoren die me in mijn jeugd menig prachtig en onvergetelijk weekend hebben bezorgd maar om het in Engels te zeggen "You don't cut corners on those who provide your next meal ticket.".

Vandebos

#5 , 16 jan 2012 14:35

Toen destijds "Torhout/Werchter" met dit probleem werd geconfronteerd heeft men het ook op een drastische wijze dienen aan te pakken.

JPV

#6 , 16 jan 2012 16:31

Ik had het het eerlijkste gevonden om de tickethouders terug te betalen in de mate dat de artiesten hun gage niet terugvroegen/terugkregen. Dat laatste is voor mij persoonlijk (moreel) de doorslag.

jinan
Topic Starter

#7 , 16 jan 2012 18:26

nee, nee, een brandverzekering, dacht dat dat wettelijk verplilcht was? Het gaat over een huis, een garage, een eigendom, Pukkelpop is een weide...

JPV

#8 , 16 jan 2012 18:35

brandverzekering is niet wettelijk verplicht, zelfs niet voor een woonhuis.

uiteindelijk is een verzekering trouwens maar een dekking voor je aansprakelijkheid en heb je, behalve bij een autoverzekering (en mss nog een beperkt aantal gevallen), steeds de mogelijkheid om je eigen vermogen te gebruiken om je in te dekken in plaats van dat via een verzekering te doen.

Vandebos

#9 , 16 jan 2012 20:49

Pukkelpop is een evenement wiens fysieke locatie zich op een weide bevindt...

Lanox

#10 , 16 jan 2012 21:13

nee, nee, een brandverzekering, dacht dat dat wettelijk verplilcht was? Het gaat over een huis, een garage, een eigendom, Pukkelpop is een weide...
Het gaat in beide gevallen over iets waarvoor betaald is, maar geen tegenprestatie geleverd wordt. Ik heb bewust de omkadering veranderd om aan te tonen dat "ze" (die hun geld terug vragen in Uw eerste post) helemaal niet zo raar redeneren en/of handelen.

Pukkelpop is trouwens geen weide maar een festival. De weide heeft de storm zonder al te veel problemen doorstaan, het festival niet.

ganapathi tantra

#11 , 17 jan 2012 00:33

Ik had het het eerlijkste gevonden om de tickethouders terug te betalen in de mate dat de artiesten hun gage niet terugvroegen/terugkregen. Dat laatste is voor mij persoonlijk (moreel) de doorslag.
Me dunkt dat u daarin gelijk heeft en voor mij zijn de weinigen die hun gage niet hebben opge-eist nog maar eens een bewijs van de zeer
egocentrische kant van de muziekindustrie. Waarschijnlijk kan men met de helft van de gages alles oplossen. Maar de grote namen heb
ik tot nu toe niet horen piepen. Everything for a good cause ? I don't think so.

Puur juridisch gezien denk ik ook wel dat de organisatie van Pukkelpop kan worden aangesproken. Moreel zeker en vast. Maar die artiesten dan ?
Kwiebussen zeker toch in dit geval waar men prentendeert the great spirit of brotherhood te promoten. Oh ik speel graag Pukkelpop dit oh ik speel graag Pukkelpop daar maar tot nu toe is het puntje niet tot bij het paaltje gekomen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jinan
Topic Starter

#12 , 17 jan 2012 07:32

Maar als ik naar de Efteling ga, denk ik ook niet dat ik mijn ticket zal terugbetaald krijgen....

siesken

#13 , 17 jan 2012 09:22

Overmacht of niet,ik vind het maar normaal dat ze hun geld terug vragen.

Lanox

#14 , 17 jan 2012 10:19

Maar als ik naar de Efteling ga, denk ik ook niet dat ik mijn ticket zal terugbetaald krijgen....
Als de Efteling korte tijd na opening zijn deuren terug moet sluiten, denk ik dat ze U minstens een nieuwe dagpas zullen aanbieden. Zij hebben immers een imago hoog te houden. Maar of zij dit uit eigen beweging doen of niet is naast de kwestie. De vraag is of ze juridisch verplicht zijn om de getroffen festivalgangers/pretparkbezoekers terug te betalen (of te compenseren met minstens een nieuw ticket voor de volgende editie). En vervang Efteling even door een Belgisch pretpark zodat we het over dezelfde wetgeving hebben.

katwezel

#15 , 22 jan 2012 15:49

terugbetalen , dat de organisator zich hiervoor onvoldoende verzekerd heeft mag geen belet zijn , en de zogenoemde uitzonderlijke weersomstandigheden zijn eigenlijk niet zo uitzonderlijk in ons landje , ze hadden hier veel betere beveiligingsmaatregelen moeten nemen , maar zoals dikwijls moet alles zo goedkoop mogelijk en worden er te veel risico's genomen , spijtig voor de slachtoffers

Terug naar “Actuele Thema's”