Verjaring van een NMBS boete?

Goitsi
Topic Starter
Berichten: 11

Verjaring van een NMBS boete?

#1 , 13 jan 2012 16:01

De deurwaarder heeft recent een boete van de NMBS in de bus gesmeten die ging over feiten die dateren van 2006. Ik kan me de overtreding zelfs niet meer herrineren. Wanneer verjaart zo een boete? Gezien de boete ook nog eens is verhoogt met 190€ hoop ik werkelijk da ik dit niet meer hoef te betalen. Dit komt werkelijk als een verrassing.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 13 jan 2012 20:35

Vijf jaar?
Misschien heb je al een eerste verwittiging gehad. Dan zou ik de boete toch maar snel betalen. Indien je niet betaalt, dan krijg je er later nog de advocaatskosten en gerechtskosten ook nog eens bovenop.

Goitsi
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 13 jan 2012 20:51

Ik zal onmiddelijk betalen TENZIJ ik zou weten dat de zaken verjaard zijn. Vandaar mijn vraag of iemand weet of dit verjaard is of niet. :)

Reclame

tombe
Berichten: 136

#4 , 13 jan 2012 22:14

Wat zijn de details? Voor wat is de boete gegeven? Er zijn nl verschillende zaken waar men boetes voor geeft en sommige daarvan worden zelfs als misdrijf gezien. Daarentegen verbaast het bedrag mij, aangezien de boetes in 2006 verschilden van die van vandaag als ik me niet vergis (of is die 190 voor de deurwaarder?)

Lijkt me in ieder geval sowieso sterk dat er sprake is van verjaring.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 jan 2012 23:11

op een ander forum heeft reeds iemand geantwoord: [QUOTE=Kingfisher;15852942]Zo verjaard dat het in een sarcofaag kan worden gestoken en vervolgens verborgen in een piramide van vierkante stenen.
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 2009_1.pdf

Artikel 72 : Verjaring van uit het vervoercontract voortspruitende rechtsvorderingen.
§ 1. De uit het vervoercontract voortspruitende rechtsvordering, behalve deze voortvloeiend uit een bij de strafwet
genoemde daad, verjaart na verloop van:
a) 1 jaar, voor het vervoer van reizigers[/QUOTE]

tombe
Berichten: 136

#6 , 13 jan 2012 23:30

Let op, dit gaat om een verouderd document en er zijn recent (meerdere sinds 98) enkele ernstige aanpassingen gebeurd (bovendien is dit niet de officiele bundel overigens, dus zou sowieso voorzichtig zijn). Zoals ik al aangaf worden de 'boetes' (eigenlijk C170) ook voor ernstigere misdrijven gebruikt als zwartrijden. Bepalend is dus de context. Bovendien heeft de ijvert de NMBS al jaren voor meer mogelijkheden tot vervolging van inbreuken (en niet zonder succes overigens).

Ging het puur over zwartrijden? Dat wordt normaal wel vermeld. Is er geen kopie van het origineel toegevoegd? De NMBS heeft niet de gewoonte zo zwaar achter gewone zwartrijders te jagen als het om eenmalige incidenten gaat. Daarentegen aarzelen ze niet naar de rechtbank te trekken als ze menen gelijk te hebben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2012 09:11

Kan een verjaringstermijn niet gestuit worden als er herinneringen / aanmaning gestuurd wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hermansb
Berichten: 1

#8 , 16 jan 2012 19:01

Hallo,

ik heb op net dezelfde dag een zeer gelijkende brief in de bus gehad. Waar ik mij niets van herrinner dat ik dit gedaan heb.
Nu heb ik de vraag op welke rit is dit bij jou gebeurd en de datum wanneer dit heeft plaats gevonden.
Ik vind dit zeer verdacht.

Groetjes

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 16 jan 2012 19:18

Welke dag er werd in de aanvankelijke vraag geen dag genoemd?
Dus inderdaad zeeeer verdacht

Goitsi
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 16 jan 2012 20:32

Vaststelling op 24/01/2006, herinnering op 08/02/2006 (waar ik niets van ontvangen heb),en op 10/03/2006 een ingebrekestelling waar ik ook geen weet van heb met op 05/01/2012 een aanmaning van gerechtsdeurwaarders modero.
Het blijft wel onduidelijk of 6 jaar na de feiten dit nog opeisbaar is.

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 16 jan 2012 22:27

Aanmaning of is er een uitvoerbaar vonnis?
Of een door gevoegd ambtenaar opgesteld dwangbevel?

tombe
Berichten: 136

#12 , 16 jan 2012 23:25

Het is inderdaad zeer bizar dat je je niets herinnert van dit alles en dat er nu twee gevallen ineens zijn. Je kan wel contact opnemen met de NMBS zelf en eens zien of ze wel gegevens hebben voor jou (onregelmatigheden@b-rail.be). Ze bundelen wel steeds de dossiers die ze aan een deurwaarder bezorgen, maar nogmaals: het is ZEER uitzonderlijk dat de NMBS voor een simpel feit van zwartrijden zo ver gaat. Meestal wachten ze tot ze er een paar kunnen bundelen en krijg je ze dan in een keer voorgeschoteld. Alleenstaande feiten zijn absoluut geen prioriteit.

Heb je de oorspronkelijke boete erbij gekregen? Als je die ontdoet van alle persoonlijke details en even post, kan ik je wel al zeggen of het tenminste over een echte boete (of toch zeer sterk gelijkend daarop) gaat. Heb er zo al duizenden in handen gehad nl... In 2006 waren dat nog niet de elektronische die ze nu geven, maar wel eentje met de feiten aangevinkt of in code en de voorwaarden op de keerzijde. Ook moet er een code vermeld zijn die aangeeft welke begeleider die schreef en bij welk depot deze hoort.

Bovendien lijken de kosten die erbij horen me vrij dubieus. Zelfs al was het gewoon om een ticket aan te kopen op de trein mét verwittigen, dan komt er na 14 dagen een serieuze extra kost bij, maar daarna ook nog de deurwaarderskost wanneer je niet reageert op de eerste aanmaning. Als je die zaken optelt, kan ik me niet voorstellen hoe je aan dit totaal komt.

Er is serieus geijverd om rechtstreeks via deurwaarder de boetes (adm. boetes) te mogen innen bij niet betalen, maar ik dacht niet dat dat er al door was (of moet toch vrij recent zijn, maar dat kan dan toch ook niet zomaar met terugwerkende kracht)

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 16 jan 2012 23:52

de Lijn kan het wel
enigste tekst die ik heb gevonden inzake NMBS

http://hesa.etui-rehs.org/uk/dossiers/f ... e_2008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

nathalieke84
Berichten: 3

#14 , 17 jan 2012 10:31

Hallo,

Mijn broer heeft ook op 13 januari dezelfde brief in de bus gekregen, hij was toen op dat moment nog minderjarig en het ging toen om 1 enkele keer dat dit gebeurd is.
Volgens mijn moeder kan ze zich ook niet herinneren dat zij ooit daar iets over ontvangen heeft van herrinneringen of aanmaningen. Ik vind dit ook zeer eigenaardig en vraag me dus ook af of dit zomaar kan 6 jaar later?

Nathalie

nathalieke84
Berichten: 3

#15 , 17 jan 2012 10:50

Ik heb toch maar een mail gestuurd naar de ombudsman van de nmbs, misschien kunnen de andere gedupeerden dit ook doen, hoe meer gevallen bekend hoe beter waarschijnlijk.
Zeker aangezien niemand zich kan herrinneren ooit een herrinnering te hebben ontvangen.
Laatst gewijzigd door nathalieke84 op 17 jan 2012 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Actuele Thema's”