Energiebesparende uitgaven - klopt mijn stelling?

BJL
Topic Starter

Energiebesparende uitgaven - klopt mijn stelling?

#1 , 29 nov 2011 20:44

Na de aankondiging van het schrappen van allerlei maatregelen moet ik dringend actie ondernemen.
Ik ben momenteel aan het verbouwen, maar met de winter zal alles pas in 2012 opgeleverd worden.
In totaal zou ik zo een 10.000€ terugtrekken verspreid over 4 jaar via de belastingen.
Die zouden nu plotseling verdwijnen, dus zoek ik een oplossing.

Op onderstaande link kan je het volgende lezen

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... nses.htm#A

De belastingvermindering wordt verleend voor de uitgaven (gefactureerde bedragen, btw inbegrepen) die effectief door de belastingplichtige zijn gedaan tijdens het belastbaar tijdperk en dat onafhankelijk van het ogenblik van de uitvoering van de werken.

Als ik de letter van de wet volg, dan zou ik eigenlijk al mijn facturen nu al mogen betalen in 2011, en de werken maar in 2012 laten uitvoeren.
Stel ik heb naar schatting voor 10.000€ schrijnwerken (nieuwe ramen met dubbelglas).
Ik laat mijn schrijnwerker dan een soort factuur uitschrijven (welkene weet ik dus nog niet...voorschotfactuur?) van 9500€ en schrijf dit onmiddelijk over.
Zo heb ik de betaling in 2011 uitgevoerd en het bewijs via uittreksel voor men belastingsaangifte in 2012.

In 2012 worden de werken dan echt uitgevoerd en krijg ik de definitieve factuur van bvb. 10.500€ en betaal ik het verschil van 1000€.
Die eindfactuur telt dan voor de aanvraag van de premies, want daar eisen ze een eindfactuur en moeten de werken gedaan zijn.

Ik ben benieuwd en bel morgen alvast naar het 1700 nummer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 nov 2011 21:47

Spijtig maar uw stelling is fout, maar ik veronderstel dat u dat eigenlijk ook al vermoedde....want is toch evident. De werken moeten inderdaad reeds uitgevoerd zijn. Betaling van een voorschot telt niet.

"De factuur van de aannemer moet volgende elementen bevatten:

-vermelding van de woning waar de werken uitgevoerd werden
-volgende formule: "verklaring met toepassing van artikel 63 van het KB/WIB 92 betreffende de uitgevoerde werken die bedoeld zijn in artikel 145 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992"
-De lijst van de uitgevoerde werken
-Datum, naam en handtekening"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra

#3 , 29 nov 2011 22:19

Beste Roharro,

Als parktijk deskundige kan ik je zeggen dat een voorschotfactuur wel degelijk een haalbare kaart is.
Deze worden zeker en vast door de administratie aanvaard. De werken moeten dus niet noodzakelijk
uitgevoerd zijn.

MAAR !!!

Je moet als aannemer wel goed gek zijn om zomaar voorschotfacturen te gaan maken, zeker op het einde van
het jaar. Dat zijn namelijk allemaal inkomsten waar geen uitgaven tegenoverstaan. Een voorschotfactuur van
bijvoorbeeld 6500 € is dus pure winst en op die pure winst wordt je dus belast. He tis dus niet 6500 € minus de
kosten = brutto winst = basis voor berekening belastingen maar maar wel de volle pot.
Zeg nu zelf: waarom zou een aannemer willen toelaten op de volle 6500 € belasting te willen betalen omdat een
klant zijn subsidies zou binnen kunnen rijven.
Betere planning voor de werken is hier aan de orde, dat subsidies komen en gaan kan niet ten laste worden gelegd
van de aannemer.

voor TS: een voorschot factuur van 9500 € is afahenkelijk van de subsidie waarschijnlijk teveel. Als je via de belastingsubsidie
wenst te gaan voor schrijnwerk dan moet je max 6500 € aanhouden voor een optimalisatie. Facturen hoger dan 6500 zijn weg
gesmeten geld (subsidiegewijs)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

roharro

#4 , 29 nov 2011 22:44

In de wet staat het anders. Wat ik aanhaalde komt uit de wetgeving.
En wat subsidies betreft: dit jaar heb ik dakisolatie laten plaatsen. Ik heb wel degelijk een controle gehad van de uitgevoerde werken!!!!
Wordt steekproefsgewijs gedaan.

ps: uiteraard wordt eens de werken zijn uitgevoerd ook het bedrag van de voorschotfactuur aanvaard; maar op dat moment zijn de werken dan ook uitgevoerd;

BJL
Topic Starter

#5 , 30 nov 2011 13:23

Het boekjaar van mijn aannemer loopt van juni tot juni ... de werken worden beëindigd in maart, dus daar geen enkel probleem.

Ik heb deze ochtend gebeld met FOD financiën en daar hebben ze men stelling bevestigd.
Datum van betaling telt, de rest interesseert hen niet.
Hij zij zelf dat indien ik nu 10.000 voorschot dit jaar betaal, het fiscaal aftrekbaar is en dat het restbedrag van 2012 dan gewoon niet telt.

Ik ga dus voor de voorschotfactuur en als ze controle willen doen of weigeren, mogen ze het voor de rechtbank uitvechten.

Bij men belastingsaangifte zal uiteindelijk een eindfactuur 2012 zitten + een bewijs van betaling van 2011 (bedrag van voorschot)
In de eindfactuur zullen dus de uitgevoerde werken staan die energiebesparend zijn en geldig zijn.

nogmaals :
Om het belastingvoordeel te kunnen genieten, moeten de werken worden uitgevoerd door een geregistreerd aannemer en moet u de facturen hebben betaald tijdens het belastbaar tijdperk, onafhankelijk van de uitvoeringsdatum van de werken.
Dat een wet vanaf een bepaalde datum geldig, akkoord.
Maar zaken praktisch retroactief gaan wijzigingen is ongegrond.
Zeker dat alles voor 28/11 besteld is telt en de rest niet is zever.

Stel je bent garagist en 28/11 geef je een offerte dat x maand geldt (premie staat vermeldt)...en de dag nadien kom je bestellen...oei sorry telt niet meer... jawadde

Het enige wat ik moet proberen is nog iets op papier krijgen van FOD...maar ja...dus geen evidentie.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2011 15:05

Artikel 145/24, WIB 92 (aj. 2011)

§ 1. Er wordt een belastingvermindering verleend voor de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald voor een rationeler energiegebruik in een woning waarvan de belastingplichtige eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder, vruchtgebruiker of huurder is:

Minister Reynders verklaarde op 27 mei 2008 in de kamercommissie voor Financiën (CRIV 52 COM 227)

De belastingvermindering wordt bijgevolg verleend voor de uitgaven
die effectief door de belastingplichtige zijn betaald tijdens het
belastbaar tijdperk, en dat onafhankelijk van het ogenblik van
uitvoering van de werken.
Aan het begrip ‘betalen’ moet de betekenis worden gegeven die
bepaald is in de artikelen 1.235 tot 1.248 van het Burgerlijk Wetboek.
Dat betekent in het bijzonder dat wanneer door de belastingplichtige
een voorschot is gestort aan de aannemer, er een onderscheid moet
worden gemaakt naargelang van het feit of dat voorschot op grond
van de specifieke bepalingen van het aannemingscontract door de
aannemer wel of niet definitief is verworven. Het voorschot moet
worden beschouwd als betaald op het moment dat het definitief
verworven is door de aannemer.
Voor zover er aan de voormelde voorwaarden is voldaan,
beantwoorden de betalingen, zelfs al worden zij in verschillende
belastbare tijdperken verricht, aan de voornoemde wettelijke
bepalingen.

BJL
Topic Starter

#7 , 30 nov 2011 15:44

Hoe moet ik die tekst nu interpreteren :
Dat betekent in het bijzonder dat wanneer door de belastingplichtige
een voorschot is gestort aan de aannemer, er een onderscheid moet
worden gemaakt naargelang van het feit of dat voorschot op grond
van de specifieke bepalingen van het aannemingscontract door de
aannemer wel of niet definitief is verworven. Het voorschot moet
worden beschouwd als betaald op het moment dat het definitief
verworven is door de aannemer.
Als het geld op zijn rekening staat, is het dan verworven ?
Of moet er in zijn contract iets specifiek staan dat voor deze klant een voorschot van 90% werd gevraagd...omdat bvb het een nieuwe klant is :-)

voor de geïnteresseerden :

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic. ... 5&start=45

jojan

#8 , 30 nov 2011 15:51

U moet zien dat u een factuur hebt in 2011 en dat u deze factuur betaald hebt in 2011. De rest (wanneer de werken zijn uitgevoerd) interesseert FOD financiën niet. Wel neemt u natuurlijk een risico door een aannemer voor de oplevering te betalen.

Oude Belg

#9 , 30 nov 2011 18:11

Wie nog snel een milieuvriendelijke wagen of een zonneboiler wil bestellen om nog van de fiscale voordelen te genieten, is eraan voor de moeite. Een concrete uitwerking voor de geplande afschaffing is er nog niet, maar de Federale Overheidsdienst Financiën heeft wel een uiterste datum bekendgemaakt: wie niet voor 28 november 2011 een bestelbon tekende, ziet de groene voordelen door zijn neus geboord.

Voor milieuvriendelijke wagens die besteld zijn voor 28 november 2011, maar dit jaar niet meer geleverd kunnen worden, geldt een uitzondering. De klant kan de ecokorting op zijn factuur wel nog aanvragen onder twee voorwaarden. Enerzijds moet de voorschotfactuur minstens gelijk zijn aan het dubbele van het bedrag van de ecokorting, anderzijds moet de bestelbon ingediend zijn bij de administratie vóór 15 december 2011.

Bron : http://www.vandaag.be/binnenland/84736_ ... -meer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#10 , 30 nov 2011 18:20

Wie nog snel een milieuvriendelijke wagen of een zonneboiler wil bestellen om nog van de fiscale voordelen te genieten, is eraan voor de moeite. Een concrete uitwerking voor de geplande afschaffing is er nog niet, maar de Federale Overheidsdienst Financiën heeft wel een uiterste datum bekendgemaakt: wie niet voor 28 november 2011 een bestelbon tekende, ziet de groene voordelen door zijn neus geboord.

Voor milieuvriendelijke wagens die besteld zijn voor 28 november 2011, maar dit jaar niet meer geleverd kunnen worden, geldt een uitzondering. De klant kan de ecokorting op zijn factuur wel nog aanvragen onder twee voorwaarden. Enerzijds moet de voorschotfactuur minstens gelijk zijn aan het dubbele van het bedrag van de ecokorting, anderzijds moet de bestelbon ingediend zijn bij de administratie vóór 15 december 2011.

Bron : http://www.vandaag.be/binnenland/84736_ ... -meer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn vermoeden blijkt bewaarheid te worden.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 nov 2011 19:12

M.b.t. de toepassing van de wet verscheen een circulaire Circ. nr. Ci.RH.331/605.643 (AAFisc 11/2011), 22 februari 2011, nr. 19.
Deze is terug te vinden op http://www.fisconet.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik slaag er echter momenteel niet in dit bestand te openen...

In een artikel verschenen in A.F.T. 2011 aflevering 4, wordt uitvoerig naar deze circulaire verwezen. Ik lees daarin:

De betaling van een voorschot wordt volgens de administratie
slechts in aanmerking genomen als een betaling
op voorwaarde dat het voorschot door de aannemer
definitief is verworven en de werken zijn uitgevoerd
op het ogenblik dat de belastingplichtige zijn
aangifte in de inkomstenbelasting heeft ingediend. Indien
de werken op dat moment nog niet zijn uitgevoerd,
mag de belastingplichtige met betrekking tot
het voorschot dat hij voor de uitvoering van de werken
betaalde geen belastingvermindering in zijn aangifte
aanvragen. Hij kan eventueel een rechtzetting van
zijn aangifte vragen nadat de werken zijn uitgevoerd,
maar dit zal hij enkel kunnen doen via het indienen
van een bezwaarschrift binnen de wettelijke termijnen

Het gaat hier om de regeling van toepassing voor het aanslagjaar 2012, inkomsten 2011.
Men kan dus nog nu een overeenkomst afsluiten, dit jaar een voorschot betalen en de werken in 2012 laten uitvoeren.

Op de website van de FOD Financiën staat het volgende bericht te lezen:

Vanaf aanslagjaar 2013 (= jaar van inkomsten 2012) wordt de belastingvermindering voor alle energiebesparende uitgaven afgeschaft met uitzondering van die voor dakisolatie die niet wordt afgeschaft, maar verminderd. De uitgaven verbonden aan overeenkomsten ondertekend vóór 28 november 2011 en die niet slaan op dakisolatie, kunnen nog wel de belastingvermindering genieten als zij worden gedaan in de loop van 2012.

Andere modaliteiten worden verder uitgewerkt en zullen, van zodra ze gekend zijn, worden meegedeeld

Let op: men spreekt hier over het aanslagjaar 2013, inkomsten 2012.

Voorlopig blijft voor het aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, dus nog de oude regeling van toepassing zoals ik ze hierboven heb weergegeven.

Lightning

#12 , 30 nov 2011 23:59

Voorlopig blijft voor het aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, dus nog de oude regeling van toepassing zoals ik ze hierboven heb weergegeven.
Met uitzondering van...
Men kan dus nog nu een overeenkomst afsluiten, dit jaar een voorschot betalen en de werken in 2012 laten uitvoeren.
...aangezien we 28 november reeds gepasseerd zijn.

Kyra

#13 , 01 dec 2011 06:57

Hallo,

We hebben vorige week zonnepanelen besteld. Om van de 40% aftrekbaarheid te genieten, dienen we dit jaar wel het volledige bedrag over te maken aan de leverancier.
De panelen worden pas in januari geplaatst... . Het is een aardig bedrag dat we dienen te betalen, zonder dat er iets op ons dak ligt... . Is dit veilig? Is er ergens een mogelijkheid indien de leverancier de panelen niet levert, toch je geld nog terug te krijgen?
,
Mvg

jojan

#14 , 01 dec 2011 09:07

Nee, dat is niet veilig, maar als u van het fiscale voordeel wil genieten hebt u geen keuze. Indien de leverancier de panelen niet levert, kan u uiteraard alle wettelijke middelen gebruiken om uw geld terug te vorderen. Als uw leverancier echter failliet zou gaan, kan u daar zeer lang op wachten, als u er al iets van terug ziet. Probeer de betrouwbaarheid van uw leverancier na te gaan. (Grote bedrijf, tevreden/ontevreden klanten opsporen op internet fora, etc).

Kyra

#15 , 01 dec 2011 09:33

Jojan, bedankt voor je reactie.
Het is een groot bedrijf, ze doen niet enkel in zonnepanelen en hebben zopas een heel groot project uitgevoerd. Het bedrijf bestaat ook al meer dan 35 jaar. Dus denk wel dat ze te betrouwen zijn. Is er een mogelijkheid om ze een papier te laten ondertekenen dat we reeds betaald hebben maar dat de plaatsing ervan nog in januari moet gebeuren? Dat we toch ergens nog een zekerheid hebben....

Terug naar “Actuele Thema's”