M.b.t. de toepassing van de wet verscheen een circulaire Circ. nr. Ci.RH.331/605.643 (AAFisc 11/2011), 22 februari 2011, nr. 19.
Deze is terug te vinden op
http://www.fisconet.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik slaag er echter momenteel niet in dit bestand te openen...
In een artikel verschenen in A.F.T. 2011 aflevering 4, wordt uitvoerig naar deze circulaire verwezen. Ik lees daarin:
De betaling van een voorschot wordt volgens de administratie
slechts in aanmerking genomen als een betaling
op voorwaarde dat het voorschot door de aannemer
definitief is verworven en de werken zijn uitgevoerd
op het ogenblik dat de belastingplichtige zijn
aangifte in de inkomstenbelasting heeft ingediend. Indien
de werken op dat moment nog niet zijn uitgevoerd,
mag de belastingplichtige met betrekking tot
het voorschot dat hij voor de uitvoering van de werken
betaalde geen belastingvermindering in zijn aangifte
aanvragen. Hij kan eventueel een rechtzetting van
zijn aangifte vragen nadat de werken zijn uitgevoerd,
maar dit zal hij enkel kunnen doen via het indienen
van een bezwaarschrift binnen de wettelijke termijnen
Het gaat hier om de regeling van toepassing voor het aanslagjaar 2012, inkomsten 2011.
Men kan dus nog nu een overeenkomst afsluiten, dit jaar een voorschot betalen en de werken in 2012 laten uitvoeren.
Op de website van de FOD Financiën staat het volgende bericht te lezen:
Vanaf aanslagjaar 2013 (= jaar van inkomsten 2012) wordt de belastingvermindering voor alle energiebesparende uitgaven afgeschaft met uitzondering van die voor dakisolatie die niet wordt afgeschaft, maar verminderd. De uitgaven verbonden aan overeenkomsten ondertekend vóór 28 november 2011 en die niet slaan op dakisolatie, kunnen nog wel de belastingvermindering genieten als zij worden gedaan in de loop van 2012.
Andere modaliteiten worden verder uitgewerkt en zullen, van zodra ze gekend zijn, worden meegedeeld
Let op: men spreekt hier over het aanslagjaar 2013, inkomsten 2012.
Voorlopig blijft voor het aanslagjaar 2012, inkomsten 2011, dus nog de oude regeling van toepassing zoals ik ze hierboven heb weergegeven.