Internet censuur en het aan banden leggen ....

JohnD
Topic Starter

Internet censuur en het aan banden leggen ....

#1 , 07 okt 2011 02:02

De uitspraak in beroep die 2 grote netwerkaanbieders in Belgie verplicht om de toegang tot een website te verbieden is idd. een gevaarlijk precedent. Vandaag is het een aanbieder van zgz. illegale downloads en morgen is het wat anders. Ik wil hier mijn mening niet te kennen geven of hetgeen Pirate Bay aanbied wel of niet gelegitimeerd is maar het is toch niet aan een provider om dit te censureren. BAF had maar rechtstreeks een procedure tegen The Pirate Bay moeten opstarten. Trouwens laat BAF zich maar verheugen, het zal echter van korte duur zijn want volgens dit artikel http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 111006_023" onclick="window.open(this.href);return false; hebben ze al een andere naam en doen gewoon voort. Doet me denken aan Vlaams Blok dat nu Vlaams Belang heet. Pyrrus overwinning heet dat mij.
Censuur
Internetactivistengroep Nurpa veroordeelt de beslissing in een communiqué. 'De beslissing van het Antwerpse Hof Van Beroep in de zaak BAF tegen Belgacom en Telenet schept een gevaarlijk precedent als het aankomt op het blokkeren van content door internetproviders in België. Ze is niet te verzoenen met de proportionaliteitsdoctrine die het Europese Hof voor de Rechten van de Mens verdedigt: door een blokkering van The Pirate Bay op te leggen, legitimeert het hof de censuur van alle content die onder vrije licentie via die site wordt verspreid.'
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 07 okt 2011 08:56

Dergelijke sites zullen altijd interessant blijven voor een groot deel van de it gebruikers. Aangezien dergelijke systemen reeds bestaan van voor het internet (herinner me nog bestellijsten van games op diskette voor amiga 500 en commodore in mijn jeugd of de twilight cd's ui de vroege jaren 90) zal de industrie ook hier steeds een stap achter de volgende taktiek aanlopen (clouds in the sky...)

ganapathi tantra

#3 , 07 okt 2011 09:32

Internetproviders hebben mi ook een zekere verantwoordelijkheid ter zake. Alle providers zijn namelijk de dragers van de boodschap. Zonder hen is niets mogelijk maar ook niet onmogelijk
Men moet zich als provider niet gaan profileren dat ze van niks weten maar dat ze wel weten wat de illegaliteit is van sommige sites. Die geveinsde "wier haben es nicht gewusst" instelling kennen we al van 70 jaar terug.
Kijk ook eens naar het beleid van bvb een forum. Een forum gaat een bijdrage van een lid dat beledigend of discriminerend is gaan wissen en de gebruiker gaan bannen. Waarom eigenlijk ? In de voorwaarden staat toch dat het forum op zich niet verantwoordelijk is en alleen de aanbrenger kan
worden aangesproken ? Maar als er op dat forum ook links staan naar bvb illegale downloads en die worden op dat zelfde forum gretig besproken en via deze weg gretig gebruikt dan zou men er niks mogen of kunnen aan doen . Dus dat zijn eigenlijk 2 maten en gewichten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2011 10:20

Het is zoals Vandebos zegt: dit heeft altijd bestaan, en zal altijd blijven bestaan. De twighlight CD's zijn er een goed voorbeeld van (crazybytes, bits & bytes, enz...).

Verder is het ook een beetje belachelijk dat ze via de DNS servers deze site proberen te weren. Gebruik een andere DNS server en je kan er zo weer op. Gebruik het rechtstreeks IP adres en je kan er zo weer op. Of zoals reeds vermeld: als men een alternatieve domeinnaam toevoegd is de zaak ook opgelost. De maatregel mist gewoon zijn doel en is tegen de verkeerde gericht (ook reeds gezegd hier: men moet de ISP's niet aanpakken, men moet de "source" aanpakken, maar deze vind men niet of deze zit te ver weg, dus kiest BAF maar voor de gemakkelijkheidsoplossing).

Verder moet je eens de binaire nieuwsgroupen van Telenet afschuimen. Wat daar gepost wordt is ook alles behalve legaal. Zwakke poging van BAF om een probleem aan te pakken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#5 , 07 okt 2011 10:23

Er bestaan zelfs volledige nieuwsgroep providers die je voor $6/maand toegang bieden tot een veelvoud van wat op sommige populaire sites wordt aangeboden. Gisteren nog de build van win8 tegengekomen die ze deze week testen bij Microsoft...

JohnD
Topic Starter

#6 , 07 okt 2011 10:34

Men moet zich als provider niet gaan profileren dat ze van niks weten maar dat ze wel weten wat de illegaliteit is van sommige sites. Die geveinsde "wier haben es nicht gewusst" instelling kennen we al van 70 jaar terug.
Ze weten het wel, maar het is mijns inziens toch niet hun taak om daar een stokje voor te steken. Nu worden ze dat verplicht. Trouwens is ook al wat dergelijke sites aanbieden nu ook weer niet illegaal.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Topic Starter

#7 , 07 okt 2011 10:40

@Gebruiker21: Het is idd. al "vechten tegen de bierkaai". Dat ze nou toch eens even ophouden voor de verandering die BAF en consoorten.... En in zekere zin heeft de site nog humor ook door zich om te dopen tot "DePiraatbaai.be". Dat be erachter is nog het leukste van allemaal.

LinkingG
Contacteer: Website

#8 , 24 okt 2011 14:23

Ik vind dit alleszins geen rooskleurig precedent naar de toekomst toe...

Vandebos

#9 , 24 okt 2011 14:30

Precedent of niet, de consument zal altijd alternatieve kanalen vinden voor producten wiens prijs door de producent op een kunstmatig hoog niveau worden gehouden. Software is een van die producten die in het oog springen vanwege de makkelijke wijze waarop het wereldwijd verspreid en "gekraakt" kan worden. Maar eerlijk gezegd ik zou de mobilhomes die zijn omgebouwd om kubieke meters wijn of tonnen sigaretten de grens over te brengen niet willen tellen... om nog maar te zwijgen van andere producten.

Gebruiker21

#10 , 24 okt 2011 15:27

thepiratebay.org is ondertussen niet meer bereikbaar via Telenet. depiraatbaai.be daarentegen ;). Wat een belachelijke actie van BAF...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JohnD
Topic Starter

#11 , 25 okt 2011 00:55

Leuk, ga ik eens opzoeken een dezer.

Gebruiker21

#12 , 25 okt 2011 13:09

Dit weekend nog Frits en Freddy bekeken. Nog een geluk dat ik deze eerst gedownload heb, vooraleer deze te kopen. Wat een slechte film! Ik bezie het downloaden van muziek / films een beetje als het try before you buy principe. Een beetje zoals CD's eerst beluisteren in de platenwinkel. Hoe kan je anders de "kwaliteit" van de film of de muziek beoordelen?

Zou je trouwens, als je in een winkel een film koopt, en deze blijkt absolute bagger te zijn, deze kunnen terugbrengen wegens "verborgen gebreken"? Een beetje vreemd dat je DVD's / Blurays moet kopen voor je de kwaliteit ervan kan beoordelen, niet?

Fore

#13 , 25 okt 2011 17:39

ik doe dat meestal games, aangezien dit meestal 1.0 versies zijn, is dit niet altijd optimaal. Maar trekt de SP op iets, gewoon een origineel halen bij de lokale gameboer en kan je ook meteen MP
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

karelm
Contacteer: Website

#14 , 28 okt 2011 10:31

Ondanks het feit dat het belachelijk gemakkelijk is om te omzeilen, zullen er toch heel wat gebruikers afhaken. Dus het BASF heeft zo toch zijn doel een beetje bereikt.
Maar zoals gezegd, het delen van software, games en muziek op het internet bestaat al jaren en hier zal sowieso niet meteen verandering in komen.

Vandebos

#15 , 28 okt 2011 10:35

Bovendien is glorietijd van de site in kwestie voorbij, teveel geïnfecteerde bestanden of links met materiaal van erbarmelijke kwaliteit. Er bestaan momenteel grotere en dan bedoel ik veel grotere aanbieders waar je dient uitgenodigd te worden en waar de snelheden van de piraten bij in het niets vallen.

Terug naar “Actuele Thema's”