Combitaks

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

Combitaks

#1 , 27 apr 2011 10:22

Tijdens en na de wedstrijden tussen FC Barcelona en Real Madrid van woensdag 27 april en dinsdag 3 mei, zal er in de omgeving van de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan een samenscholingsverbod gelden. Antwerps burgemeester Patrick Janssens (sp.a) vaardigt het verbod uit om incidenten zoals na afloop van de twee voorbije duels tussen de ploegen, te voorkomen.
Wie dit samenscholingsverbod negeert, riskeert een overlastboete. Jongeren onder zestien riskeren een combitaks. Dat is een belasting van honderd euro die betaald moet worden als de politie jongeren oppakt en met de combi naar huis brengt. Dit sluit eventuele verdere gerechtelijke vervolging niet uit, luidt het in een persbericht.

Bron: De Morgen

Welke wettelijke basis ligt er eigenlijk aan deze combitaks? Wie int die belasting feitelijk?

Voor zo ver mij bekend is de politie geen taxibedrijf, noch een belastinginnende instantie.
En riskeert men hiermee ook niet dat personen tweemaal gestraft gaan worden voor eenzelfde vergrijp?
Een combitaks is misschien wel een leuk bedachte term. Het is natuurlijk in feite gewoon een boete.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan
Berichten: 739

#2 , 27 apr 2011 11:13

U vindt het belastingreglement voor de Stad Antwerpen hier:

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedri ... 1_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze belastingen zijn een gemeentelijke bevoegdheid. Het stadsbestuur int dan ook deze belasting. De voornaamste regels voor de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting zijn bepaald in het decreet van 30 mei 2008 (gemeentedecreet) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van de provincie- en gemeentebelastingen. Het stadsbestuur heeft een grote autonomie bij het vestigen van belastingen.

Officieel heet het ook niet combitaks, maar "vervoer van personen met een politievoertuig".

Het is juridisch gezien een belasting en geen boete. Men wordt geen tweemaal gestraft voor hetzelfde vergrijp, omdat de belasting enkel gaat over het vervoer en niet over het oorspronkelijke vergrijp.

Spectator
Berichten: 29

#3 , 27 apr 2011 11:18

Moet de stad Antwerpen, hier in casu de politie ook een vergunning voor vervoer van personen tegen betaling hebben?
Naar analogie met de wetgeving die elk bedrijf dat vervoer van personen tegen betaling verplicht is te hebben.

Oneerlijke concurrentie ?

Mogen de politie combi´s dan ook reklame voeren ? (lol)

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 27 apr 2011 11:44

een taxirit is nog altijd goedkoper dan een politiecombi. bovendien bepaalt de politie waar de rit eindigt. "doe me maar naar huis" zou wel eens kunnen resulteren in een nachtje "huis van bewaring" en tkost je ook 100 euro.

Redrum
Berichten: 574

#5 , 27 apr 2011 11:52

bovendien bepaalt de politie waar de rit eindigt.
Waar staat dat? :twisted:

jojan
Berichten: 739

#6 , 27 apr 2011 12:33

in artikel 3 van het belastingsreglement

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

#7 , 27 apr 2011 12:51

U vindt het belastingreglement voor de Stad Antwerpen hier:

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Bedri ... 1_2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze belastingen zijn een gemeentelijke bevoegdheid. Het stadsbestuur int dan ook deze belasting. De voornaamste regels voor de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting zijn bepaald in het decreet van 30 mei 2008 (gemeentedecreet) betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenbeslechting van de provincie- en gemeentebelastingen. Het stadsbestuur heeft een grote autonomie bij het vestigen van belastingen.

Officieel heet het ook niet combitaks, maar "vervoer van personen met een politievoertuig".

Het is juridisch gezien een belasting en geen boete. Men wordt geen tweemaal gestraft voor hetzelfde vergrijp, omdat de belasting enkel gaat over het vervoer en niet over het oorspronkelijke vergrijp.
Is het voor de betrokkene een keuze om al dan niet in te stappen? Neen? Dan is het een straf.
Als verplichte betaling voor vrijheidsontneming (wat op zich ook al een straf is) geen straf op zich is, dan weet ik niet wat het wel is.
Belasting voor vervoer van personen met een politievoertuig is simpelweg een slim bedachte, maskerende term voor het gegeven.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Redrum
Berichten: 574

#8 , 27 apr 2011 12:54

in artikel 3 van het belastingsreglement

"de meest aangewezen eindbestemming" lees ik, maar niet dat de politie dat zou kunnen of mogen bepalen.

Lightning

#9 , 27 apr 2011 12:58

....naargelang het geval (politiecommissariaat, thuis, bij de meerderjarige die het ouderlijk gezag of feitelijk toezicht uitoefent, verpleeginstelling, cel in het politiekantoor …)
En wie gaat die "naargelang het geval" beoordelen denkt u? Juist, de chauffeur van Taxi Polies.

Redrum
Berichten: 574

#10 , 27 apr 2011 13:11

....naargelang het geval (politiecommissariaat, thuis, bij de meerderjarige die het ouderlijk gezag of feitelijk toezicht uitoefent, verpleeginstelling, cel in het politiekantoor …)
En wie gaat die "naargelang het geval" beoordelen denkt u? Juist, de chauffeur van Taxi Polies.
Wat ik denk is niet relevant, alleen wat er staat is dat. Dat een belastingsreglement spreekt over de meest aangewezen eindbestemming van politievervoer is op z'n zachtst gezegd eigenaardig. Het lijkt er daardoor op dat dit reglement een zeer geforceerd iets is. :roll:
Laatst gewijzigd door Redrum op 27 apr 2011 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum
Berichten: 574

#11 , 27 apr 2011 13:19

Om nog maar te zwijgen over 'overlast'.

Misschien kunnen we binnenkort de rechtbanken afschaffen, voor alle misdaden een belastingsreglement opstellen en de belastingscontroleurs recht laten spreken.

EvilFreD
Topic Starter
Berichten: 677

#12 , 27 apr 2011 13:20

Het lijkt er daardoor op dat dit reglement een zeer geforceerd iets is. :roll:
Zou 't? :wink:
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38772

#13 , 27 apr 2011 21:29

Ofwel is het een gerechtelijk en strafbaar feit ( strafwet - jeugdrecht) en dan is het een officier van gerechtelijke politie die het parket zal inlichten en handelen naar de opdrachten.
Ofwel is het een bestuurlijk feit dan zal de officier van bestuurlijke politie een beslissing nemen.
Bij overlast inbreuken op vb GAS wetgeving of gemeentelijke reglementen kunnen in beide gevallen ook nog PV 's opgesteld worden met een sanctie tot gevolg.

Trouwens de combitaks heeft nog een onbekende kant nl de ouders kunnen vrijstelling krijgen als ze meewerken aan een 'verbeter traject'

Terug naar “Actuele Thema's”