ontslag tijdens invaliditeit

veronique43
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag tijdens invaliditeit

#1 , 17 mar 2011 13:16

ik ben bediende en sinds augustus 2009 werkonbekwaam door meerdere rugoperaties en uiteindelijk november 2010 hebben ze een neurostimulator ingeplant als laatste hoop om de pijn wat te verzachten maar voorlopig kan ik nog niet aan het werk. Dit jaar februari had ik 25 jaar dienst. Deze week kreeg ik een telefoontje van het werk dat ik volgende week moet komen voor een gesprek samen met mijn chef en de personeelsdienst...dus dit lijkt erg op een nakend ontslag en dat bleek ook zo tijdens het telefoontje. Ik sta zo'n beetje met mijn rug tegen de muur, ik had het ergens wel verwacht, maar toch komt dit nu hard aan.
mijn chef liet me wel verstaan dat ze dit op een zo voordelig mogelijke manier gingen oplossen,maar ik zou niet weten wat ik me daarbij moet voorstellen.
Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 17 mar 2011 15:29

U kunt in principe niet ontslagen worden vanwege uw ziekte.
Evenwel kunt u, na 6 maanden onafgebroken ziekteverlof, ontslagen worden wegens medische overmacht.
Bij gewoon ontslag, of ontslag om medische overmacht is de werkgever wel gehouden aan de wettelijke opzegvergoedingen.
Bij een normaal ontslag heeft u ook nog een opzeggingstermijn te voldoen. Bij ontslag om medische overmacht niet.
Bent u definitief arbeidsongeschikt, dan zijn geen opzeggingstermijn en geen vergoeding verschuldigd.

Uw werkgever geeft aan dit op de meest voordelige manier te willen oplossen. Voor hem, of voor u?
U hoeft niet akkoord te gaan met zijn voorstel.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

veronique43
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 mar 2011 16:51

ik ga het voorstel gewoon aannemen maar zeker niets ondertekenen en dan kijk ik verder.
Als ze mij ontslaan omdat ik mijn werk niet meer kan doen, is dit dan om medische redenen en wat heeft dit dan als gevolg na mijn opzegperiode, kan ik dan terug op die invaliditeit vallen of moet ik dan gaan stempelen?

Reclame

veronique43
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 17 mar 2011 16:59

Kan mijn baas zeggen dat ik definitief arbeidsongeschikt ben...nee toch???
bedoel je dan dat ik gewoon geen opzegvergoeding krijg, maar gewoon invaliditeit kan blijven krijgen vanaf dat
ze me ontslagen wegens medische overmacht?

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 17 mar 2011 17:14

Uw baas kan zeker niet zelf zeggen dat u arbeidsongeschikt bent.
Daarvoor is een medisch attest nodig.
Voor wat betreft uitkeringen raad ik aan om eens langs te gaan bij het syndicaat.
Sowieso is het verstandig om daar eerst eens even binnen te springen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

veronique43
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 18 mar 2011 12:46

ben net terug van het gesprek ivm met mijn ontslag. In mijn C4 gaan ze als reden zetten 'om medische redenen'
kan dit nadelige gevolgen hebben voor mij?

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 18 mar 2011 12:59

Helemaal juist zou zijn "wegen medische overmacht". Maar ik geloof niet dat 'om medische redenen' een probleem zal geven.
U hoeft niet uit te werken, maar uw werkgever is u wel de wettelijke opzegvergoedingen schuldig.
Nu dus wel zo snel mogelijk al eens binnen springen bij het syndicaat voor een informatief gesprek aangaande invaliditeits- of werkloosheidsuitkeringen. Je verplichtingen, je rechten, enzovoort.
Vanaf de eerste dag werkloosheid, inschrijving VDAB.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

veronique43
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 18 mar 2011 13:48

ik heb een opzegperiode van 18 maanden. Als mijn medische toestand dan nog
niet beter is kan ik dan daarna terug op invaliditeit rekenen?

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 18 mar 2011 14:02

Als u vanwege medische overmacht wordt ontslagen heeft u geen opzegperiode, alleen een opzegvergoeding.
Uw ontslag gaat dan direct in. Wel kan het zijn dat u gedurende die periode geen recht hebt op uitkering. Dat kan ik u zo niet zeggen.
Wat betreft de vorm van uitkering die op u van toepassing is kan ik u eveneens geen antwoord geven.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

maxenromeo
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 jan 2017 12:15

Ik word binnenkort ontslagen wegens medische overmacht maar ben nog op ziekenkas tot eind Maart moet ik mij dan gaan inschrijven bij de Vdab of kan ik van het ziekenfonds verder trekken.
Bedankt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 jan 2017 12:40

Wil je een degelijk en snel antwoord krijgen best een eigen topic beginnen ipv er één in te pikken van iemand anders.

Terug naar “Actuele Thema's”