nieuwe huurwetgeving

Alpha24
Topic Starter
Berichten: 1

nieuwe huurwetgeving

#1 , 24 nov 2006 18:38

Hallo, is er iemand op de hoogte van de nieuwe wetgeving die onlangs vankracht is en wanneer deze juist van toepassing is ?

A24

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2006 11:05

Hallo, is er iemand op de hoogte van de nieuwe wetgeving die onlangs vankracht is en wanneer deze juist van toepassing is ?
Heb ik iets gemist? Ik ben er mij niet van bewust dat in de huurwetgeving onlangs iets gewijzigd werd.

scorpioen

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 25 nov 2006 11:09

ik heb gehoord dat er voortaan maar twee maand huurwarborg meer zou mogen gevraagd worden ipv drie

:roll: wat heb je als verhuurder aan een huurder die al geen drie maand huurwaarborg kan betalen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 nov 2006 14:13

ik heb gehoord dat er voortaan maar twee maand huurwarborg meer zou mogen gevraagd worden ipv drie
Wanneer er plannen zijn om iets te veranderen wordt dit in grote letters in de pers aangekondigd alsof het voor morgen is. Die plannen moeten dan nog omgezet worden in wetten of koninklijke besluiten en dat duurt nog even, als er geen kink in de kabel komt en het plan niet wordt afgevoerd. De enige betrouwbare pers op dat vlak is het Belgisch Staatsblad.

scorpioen

Alfons
Berichten: 54

#6 , 26 apr 2007 21:26

Reactie!
-- Ik ben er bijna zeker van dat de vraagsteller zich niet genoeg verduidelijkte. Het gaat hier mijn inziens over de Sociale huurwetgeving.
Dus over het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 oktober 2000 betreffende de sociale huisvesting en de toekenning ervan door de S.H.M. enz.
-- Minister van wonen Marino Keulen samen met de (VHM) nu Vlaamse Maatschappij voor sociaal Wonen is al jaren bezig met het wijzigen en verbeteren en vernieuwen van het voorbijgestreefde Besluit.
-- In het nog te stemmen voorstel staat inderdaad dat de sociale huurder maar TWEE maanden huur als waarborg zou moeten betalen i.p.v. de huidige DRIE maanden huur als waarborg.
Hier in Sint-Truiden is het vooral het OCMW dat dit graag zou hebben.
Met 161 leefloners in Sint-Truiden en de vele asielzoekers die hun eerste gunstige papieren krijgen willen allemaal een sociale woning, een studio of een appartement en het is meestal het OCMW die de huurwaarborg betaalt!
---- Dus nog heel veel geduld want het nog te stemmen Nieuw Besluit wordt regelmatig in de belangstelling gehouden door Minister Marino Keulen, maar tot op heden blijft het een proefwerk!
--- Wie nog meer anomali?n wil weten die in het huidige Besluit van 20 oktober 2000 voorkomen, wil ik graag een bladzijde of 10 intypen!
Een bladzijde zou gaan over:
De huurder betaalt met zijn netto ontvangen loon een huurprijs die berekend wordt met als uitgangspunt zijn belastbaar inkomen van het referentiejaar vermeerderd met een som die niemand van heel de VHM mij tot op heden heeft kunnen uitleggen waar ze die halen!
Ic (inkomenco?ficent) = I (Belastbaar inkomen) + dat bedrag gedeeld door een bedrag dat een doorsnee inkomen van de Vlaming zou moeten zijn! Die formule wordt ieder jaar via een Ministerieel Besluit gewijzigd.
--- Aan het juridisch Forum toch de goede raad om dat te vervangen Besluit eens grondig te lezen
--- Met dank en vriendelijke groeten
Alfons

Wesley
Berichten: 294

#7 , 27 apr 2007 10:39

De wijziging betreft wel degelijk de woninghuurwet. (wat andere wijzigingen niet in de weg staat natuurlijk)

Belangrijkste punten.

Alle huurcontracten MOETEN worden geregistreerd door de verhuurder, dit kan thans kosteloos.
Dit wil ook zeggen dat de opzegperiode bij overdracht (nieuwe eigenaar die voor eigen gebruik de huurder wil opzeggen) nu altijd 6 maanden zal zijn. (indien niet geregistreerd was het vroeger 3 maanden).

Als de eigenaar het contract niet laat registreren dien de huurder geen schadevergoeding meer te betalen bij opzeg 1ste 3 jaar, en moet hij een boete betalen van 25 euro.

Termijn om te registreren is 2 maand.

Is reeds inwerking getreden, maar regularisatieperiode tot 30 juni.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 28 apr 2007 18:06

Ik vermoed dat u met ?de nieuwe wetgeving die onlangs van kracht is? bedoelt : artt. 73-78 ,27 DECEMBER 2006. - Programmawet (I) (1),Publicatie :2006-12-28 (Ed. 3).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#9 , 22 mei 2007 14:59

De nieuwe wetgeving inzake het huurcontract is wel enkel voor de nieuw-afgesloten contracten. Bij mijn weten blijven de oude contracten zoals ze zijn afgesloten.

Wesley
Berichten: 294

#10 , 22 mei 2007 16:26

Alle contracten vallen eronder, vandaar dat de wet een regularisatie-periode voorzag.

Terug naar “Actuele Thema's”