Ereloon advocaat

Kiekeboe41
Topic Starter
Berichten: 5

Ereloon advocaat

#1 , 04 feb 2010 16:43

Mijn ouders hebben een geding ingespannen voor het verkrijgen van huurachterstal. Deze zaak winnen was geen enkel probleem(huurder kon niet betalen). Nu vraagt deze advocaat 1600€ erelonen en 400 € rechtsplegingsvergoeding opeen geschil van 1200€. Is dit normaal deze erelonen? Of moest de advocaat dit vermelden bij het eerste gesprek dat kosten baten dat dit niets zou opleveren. Ze hebben wel geen contract opgemaakt in verband met kosten.


Het trieste van de zaak is tegenpartij heeft ondertussen schuldbemiddeling verkregen dus een deel advocaatkosten en rechtsplegingvergoeding en huurachterstallen zijn mijn ouders kwijt. Dus om gelijk te krijgen verlies je 3200€. Misschien een tip bezin eer je begint aan een procedure.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 04 feb 2010 17:25

Ik zou alvast deze som NIET betalen!

Veel advocaten 'vergeten' dat zij voor jou werken en niet omgekeerd.

Vraag een gedetailleerde rekening en onderhandel met de advocaat.

Janssens jan
Berichten: 69

#3 , 04 feb 2010 18:46

Misschien een tip bezin eer je begint aan een procedure.
een goede tip voor toekomstige (h)eksen M/VR .

Reclame

Janssens jan
Berichten: 69

#4 , 04 feb 2010 19:08

Ik zou alvast deze som NIET betalen!
En laat hem procederen ?

Janssens jan
Berichten: 69

#5 , 04 feb 2010 19:53

.........
Veel advocaten 'vergeten' .....
Het zijn mensen zoals U en ik !

Mijn eks had een tegoed van 112.024 bef ( onderhoudsgeld ) .
Er was een afspraak tussen onze respectievelijke advocaten dat ik dit bedrag moest overmaken op de " carpa " rekening van de advocaat van mijn eks-suikerduifje .

Op een zekere dag kregen mijn toenmalige werkgever en ik het bezoek van een deurwaarder ( in het bijzijn van een tiental werknemers daar ook aanwezig ) .
De man kwam deze achterstallige onderhoudsgelden opeisen ?

Maar man toch zei ik hem , dit is reeds sinds lang betaald !

Ik woonde op dat ogenblik bij deze werkgever in en ik kon vrij snel de bewijsstukken voorleggen ( ze liggen hier voor mijn neus ) .

Dit is mijn probleem niet zei ie ! ik moet dat geld hebben , regel U met de advocaat !

Ah zo zei de Janssens , en hij contacteerde de politie .

Uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor .

Afgedropen is de afgezant van de deurwaarder , dubbel betaald heb ik niet .

Helemaal vergeten was hij het , van het geld bestemt voor dat kindje door te storten naar mama , advocaten zijn ook maar mensen .

Bartie
Berichten: 263
Locatie: Regio Damme/Brugge

#6 , 04 feb 2010 22:56

1) Doe aangifte in de schuldbemiddeling - de kans bestaat dat u alsnog de schade kan recupereren

2) Vraag een gedetailleerde rekening. Waarom zouden uw ouders de rechtsplegingsvergoeding moeten betalen als zij in het gelijk gesteld zijn?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 06 feb 2010 11:44

“Art.1017.Tenzij...verwijst ieder eindvonnis, zelfs ambtshalve, de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...Art.1018.De kosten omvatten :...6° de rechtsplegingsvergoeding, zoals bepaald in artikel 1022...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Deze zaak winnen was geen enkel probleem‘ houdt in principe in dat uw huurder veroordeeld werd tot betaling aan u van de kosten,inbegrepen rechtsplegingsvergoeding. Onderzoek daartoe zorgvuldig de tekst van het beslissend gedeelte van uw vonnis.

‘De advocaat die zijn staat van kosten en erelonen voorlegt aan de rechtsbijstandsverzekeraar van zijn cliënt,heeft niet het recht daarin de rechtsplegingsvergoeding,ontvangen van de in het ongelijk gestelde tegenpartij,te verrekenen. Deze komt enkel toe aan de procespartij die in het geding in het gelijk is gesteld,in dit geval zijn cliënt,en niet aan diens rechtsbijstandsverzekeraar‘[Antwerpen 15 december 2003(C./B.),R.W.2006-07,1317-1318].

Uw advocaat kan van u,winnende partij,geen rechtsplegingsvergoeding vorderen en evenmin het afstaan aan hem van de rechtsplegingsvergoeding waartoe uw huurder aan u veroordeeld werd.

“Art.1675/14.§ 1...De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4...of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl...die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat...de schuldenaar...door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Ger.W.).

Breng in dat geval aldus zelf de zaak opnieuw voor de rechter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Actuele Thema's”