Cash geld weigeren: wie heeft gelijk? Mag het?

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Cash geld weigeren: wie heeft gelijk? Mag het?

#1 , 11 mar 2023 17:30

Beste allen,

recent nogal veel te doen in de media rond het al dan niet weigeren van cash geld.

Nu beweert Lien Meurisse van de FOD economie (je zou toch denken dat die weten waarover het gaat) dat er een Europese verordening bestaat die aangeeft dat cash geld weigeren niet zomaar kan als een papier aan je zaak hangt dat cash geweigerd wordt. Dit mag enkel in uitzonderlijke gevallen, maar gewoon weigeren mag niet. Lien Meurisse verwijst steevast naar een "Europese verordening" die stelt dat cash geld weigeren niet zomaar mag (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03/02 ... nspecteur/).

Nu blijkt echter dat de wikifin (FSMA) wel aangeeft dat cash weigeren kan als de zaak die op voorhand aangeeft (zonder dat er een bepaalde uitzonderingen is zoals bv recente inbraken): https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... %20aankoop en dan specifiek 'Als de handelaar voorafgaand aan de aankoop duidelijk kenbaar maakt dat hij geen cash aanvaardt.'

Mijn vraag concreet: wie heeft er nu gelijk?
Waar is die Europese verordening die stelt dat cash geld weigeren niet mag, ik vind ze namelijk niet terug.
Als de FSMA en FOD economie elkaar al tegenspreken?
Daar komt nog bij dat in Nederland cash geld wel geweigerd mag worden, maar indien er een EU verordening bestaat, zou dit wel zeer raar zijn.

Ik geef nog graag mee dat de ECB effect wel een aanbeveling heeft ivm het feit dat cash geld weigeren niet zou mogen, maar zo'n aanbeveling is (voor zover ik op de hoogte ben) geen wetgeving/verordening. Zie hiervoor: https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... aq.nl.html`

Iemand die enig licht op deze zaak kan schijnen of de Europese verordening kan tonen waarop de FOD economie zich baseert om te stellen dat cash geld weigeren niet kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 11 mar 2023 18:08

De wet van 18 december 2017 inzake cash betalingen.. daarvoor waren er andere wetten
o.a. witwaswet 1993

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2023 23:22

De wet van 18 december 2017 inzake cash betalingen: waar lees jij daarin dat er een verplichting is om te betalen met cash/contanten? Dat gaat over witwaspraktijken en bv een beperking ivm het betalen met cash.
De witwaswet 1993, gaat ook niet over al dan niet een verplichting ivm betaling met contanten.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2023 06:37

In verwacht dat dit geen echt nuttig topic wordt, aangezien iedereen op dezelfde bronnen uit het nieuws zal uitkomen, gecombineerd met de vage adviezen van de FOD, NBB en EU. Waarin trouwens meestal niet op de exacte vraag geantwoord wordt voor deze case.

Ik heb nog geen enkele rechtszaak specifiek hierover gekend, dus alle beweringen hoe dit zou beoordeeld worden zijn ook maar een mening.

- In principe is cash geld een wettig betaalmiddel dat niet kan geweigerd worden, met uitzondering van een aantal cases (zoals grote coupures of onevenredig gebruik van muntstukken).

- In de praktijk weigeren best veel handelaars nu al cash geld. Dit wordt gedoogd, ook al omdat de vorige minister van Economie Muylle meermaals aangaf dat dit toegelaten is indien duidelijk geafficheerd. Volgens mij zonder wettelijke basis. Echter kwam vlak nadien de eerste Covid-golf, waardoor iedereen het normaal vond dat contactdoos betalen werd aangemoedigd.

- Er is weliswaar een Europese Verordering dat cash geld moet aanvaard worden, maar dit houdt niet tegen dat men in Nederland wel wettelijk vastgelegd heeft dat handelaars cash mogen weigeren. Zo belangrijk lijkt die Verordening me dus niet.

- Er was een recent voorstel van minister Dermagne dat er effectief boetes zouden opgelegd worden aan handelaars die cash weigeren, maar onder zware druk van o.a. Unizo is men daar nu op teruggekomen. In plaats van iets te verduidelijken, bevestigt men dus enkel dat iedereen zijn zin mag doen en dat hier geen gevolgen voor zullen zijn. Maar de wet zelf past men dan weer niet aan.

- Wat volgens mij niet ter zake doet: de gevallen waarin cash betalingen wettelijk verboden zijn (grote bedragen boven 3.000 euro of bepaalde sectoren zoals aankoop edelmetalen) of de verplichting om sinds 2022 ook een digitale betaalmethode aan te bieden. Allemaal waar, maar dat is de vraag niet. Jammer dat dit op gereputeerde websites toch dikwijls wel als antwoord wordt gegeven.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 12 mar 2023 07:49


Nu blijkt echter dat de wikifin (FSMA) wel aangeeft dat cash weigeren kan als de zaak die op voorhand aangeeft (zonder dat er een bepaalde uitzonderingen is zoals bv recente inbraken): https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... %20aankoop en dan specifiek 'Als de handelaar voorafgaand aan de aankoop duidelijk kenbaar maakt dat hij geen cash aanvaardt.'
En die uitzondering is enkel tijdelijk

Dat kon dus bvb bij recente overvallen in de buurt, een p(l)andemie, ...

Zonder blijvende, gegronde reden is cash weigeren dus verboden

Kris Peeters (de ex-minister) tikte indertijd nog gemeenten op de vingers die geen cash aanvaardden in hun parkeermeters
Cash is immers wettelijk betaalmiddel, en moet aanvaard worden

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2023 10:31

In verwacht dat dit geen echt nuttig topic wordt, aangezien iedereen op dezelfde bronnen uit het nieuws zal uitkomen, gecombineerd met de vage adviezen van de FOD, NBB en EU. Waarin trouwens meestal niet op de exacte vraag geantwoord wordt voor deze case.

Ik heb nog geen enkele rechtszaak specifiek hierover gekend, dus alle beweringen hoe dit zou beoordeeld worden zijn ook maar een mening.

- In principe is cash geld een wettig betaalmiddel dat niet kan geweigerd worden, met uitzondering van een aantal cases (zoals grote coupures of onevenredig gebruik van muntstukken).

- In de praktijk weigeren best veel handelaars nu al cash geld. Dit wordt gedoogd, ook al omdat de vorige minister van Economie Muylle meermaals aangaf dat dit toegelaten is indien duidelijk geafficheerd. Volgens mij zonder wettelijke basis. Echter kwam vlak nadien de eerste Covid-golf, waardoor iedereen het normaal vond dat contactdoos betalen werd aangemoedigd.

- Er is weliswaar een Europese Verordering dat cash geld moet aanvaard worden, maar dit houdt niet tegen dat men in Nederland wel wettelijk vastgelegd heeft dat handelaars cash mogen weigeren. Zo belangrijk lijkt die Verordening me dus niet.

- Er was een recent voorstel van minister Dermagne dat er effectief boetes zouden opgelegd worden aan handelaars die cash weigeren, maar onder zware druk van o.a. Unizo is men daar nu op teruggekomen. In plaats van iets te verduidelijken, bevestigt men dus enkel dat iedereen zijn zin mag doen en dat hier geen gevolgen voor zullen zijn. Maar de wet zelf past men dan weer niet aan.

- Wat volgens mij niet ter zake doet: de gevallen waarin cash betalingen wettelijk verboden zijn (grote bedragen boven 3.000 euro of bepaalde sectoren zoals aankoop edelmetalen) of de verplichting om sinds 2022 ook een digitale betaalmethode aan te bieden. Allemaal waar, maar dat is de vraag niet. Jammer dat dit op gereputeerde websites toch dikwijls wel als antwoord wordt gegeven.
Kan u mij die Europese verordening tonen waarin staat dat cash geld moet aanvaard worden? Ik heb gezocht, ik vind ze niet. Er is enkel een verordening die stelt dat de Euro (munten/biljetten) een dwingend betaalmiddel zijn.
En als er een verordening is, is deze wettelijk bindend over gans de eu dus dat Nederland dan zomaar een andere wet kan invoeren, dat klopt niet.
Laatst gewijzigd door Lucc op 12 mar 2023 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2023 10:33


Nu blijkt echter dat de wikifin (FSMA) wel aangeeft dat cash weigeren kan als de zaak die op voorhand aangeeft (zonder dat er een bepaalde uitzonderingen is zoals bv recente inbraken): https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... %20aankoop en dan specifiek 'Als de handelaar voorafgaand aan de aankoop duidelijk kenbaar maakt dat hij geen cash aanvaardt.'
En die uitzondering is enkel tijdelijk

Dat kon dus bvb bij recente overvallen in de buurt, een p(l)andemie, ...

Zonder blijvende, gegronde reden is cash weigeren dus verboden

Kris Peeters (de ex-minister) tikte indertijd nog gemeenten op de vingers die geen cash aanvaardden in hun parkeermeters
Cash is immers wettelijk betaalmiddel, en moet aanvaard worden
Wel, er is GEEN Belgische wet hierover. Men moet dus naar de EU kijken en er lijkt geen Europese wet/verordening te zijn die dit specifiek aangeeft.
Indien er wel een EU wet zou zijn, dan zouden andere landen cash niet zomaar kunnen weigeren. Er klopt dus iets niet. Het lijkt te maken hebben met een foute interpretatie van een EU verordening, namelijk:
VERORDENING (EG) Nr. 974/98 VAN DE RAAD van 3 mei 1998
over de invoering van de euro
en dan specifiek:


Artikel 10
Vanaf 1 januari 2002 brengen de ECB en de centrale banken van de deelnemende lidstaten in euro luidende bankbiljetten in omloop. Onverminderd artikel 15 zijn deze in euro luidende bankbiljetten de enige bankbiljetten die in alle betrokken lidstaten de hoedanigheid van wettig betaalmiddel hebben.


Op basis hiervan baseert de FOD economie waarschijnlijk dat cash geld aanvaard moet worden, maar dat lijkt me nogal ver gezocht.
Wettig betaalmiddel =/= dwingend betaalmiddel.

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mar 2023 10:36

- Wat volgens mij niet ter zake doet: de gevallen waarin cash betalingen wettelijk verboden zijn (grote bedragen boven 3.000 euro of bepaalde sectoren zoals aankoop edelmetalen) of de verplichting om sinds 2022 ook een digitale betaalmethode aan te bieden. Allemaal waar, maar dat is de vraag niet. Jammer dat dit op gereputeerde websites toch dikwijls wel als antwoord wordt gegeven.
Vooral dit soort mij: de FOD economie en de FSMA spreken elkaar tegen. Veel websites, ook van juristen, spreken hierover, maar vaak slaan ze de bal mis.
Wie heeft er nu gelijk en wat zegt de wet nu?
In de kamer werd de vraag gesteld en daar werd geantwoord dat men NIET verplicht is cash te aanvaarden. Zie:
https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/55/ic723.pdf (gans vanonder, laatste 2 blz)

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 12 mar 2023 11:07

Ik heb inderdaad al veel tegenstellingen gezien. Het zal afwachten zijn tot iemand effectief een klacht indient tegen een handelaar en een rechtbank beslist.

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mar 2023 11:39

Ik heb inderdaad al veel tegenstellingen gezien. Het zal afwachten zijn tot iemand effectief een klacht indient tegen een handelaar en een rechtbank beslist.
Inderdaad. Toch wel erg dat het zover moet komen. Als de experten hier in België zelf de wet nog niet kunnen interpreteren/kennen. Dat is toch echt erg.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 12 mar 2023 14:29

De EU / ECB stelt zélf dat weigeren niet mag:

https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... aq.nl.html

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 mar 2023 16:19

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 mar 2023 10:19

De EU / ECB stelt zélf dat weigeren niet mag:

https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_str ... aq.nl.html
Dat is een aanbeveling! Geen juridisch bindende tekst!
Dus NEEN, dit kan niet als argument gebruikt worden.

Lucc
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 13 mar 2023 10:20


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 13 mar 2023 11:33

En denk nu eens goed na cashgeld weigeren mag men NIET !!

Hoe komt het dat u GEEN onroerend goed kan betalen bij de notaris met cash geld ??

Hoe komt het dat u je iD kaart op de burgerlijke stand niet kan betalen met cash geld .

Hoe komt het dat je u groen container en vuilzakken op de TD niet kan betalen

Hoe komt het dat men op de autokeuringen betalingen met kaart eist.

Hoe komt het dat u op geen enkele LIJN bus met cash kan betalen .

Hoe komt het dat je de huisarts in de wachtpost niet met cash kan betalen .

En zo kan ik nog lijnen doorgaan en dan praat men hier dat men kan kiezen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Actuele Thema's”