Aannemer reageert niet op ingebrekestelling

Vwb-1982
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aannemer reageert niet op ingebrekestelling

#1 , 08 mar 2023 17:45

In augustus vorig jaar tekende ik een offerte voor werken in mijn woning. Mondeling werd afgesproken dat geen meerkosten zouden volgen. Bij aanvang zei de aannnemer dat hij een vriend zou meebrengen voor de start van de afbraakwerken. Ik betaalde direct het voorschot van 30%. De derde dag kwam hij niet meer opdagen. Mondeling werd afgesproken dat de werken max 3 weken zouden duren. Hij kwam 2 dagen per week, soms slechts enkele uren. Uiteraard waren de werken op die manier na 10 weken nog niet halverwege. Hij liet me naar en zaak gaan om vernis op te halen, die ik daar nog moest betalen ook, wat ik vreemd vond en een factuur vroeg op zijn naam. ‘s Avonds kreeg ik telefoon van hem dat ik geen factuur mocht gevraagd hebben gezien hij aan het ziekenfonds zat. Wist ik niets van, en ik zei hem enkele dagen later, gezien hij weer niet kwam opdagen, dat hij niet meer moest komen. Dit was via bericht en heeft hij niet betwist, hij liet me weten dat hij zijn factuur zou opmaken voor de geleverde werken. Ik liet de rest afwerken door een andere aannemer, die ik ook betaald heb. 3 maanden later kreeg ik de factuur, dit betrof bijna het volledige bedrag van de offerte. Ik heb die uiteraard aangetekend betwist. Dit was vorige maand. Intussen kreeg ik enkel een herinnering van de niet betaalde factuur, maar geen enkele reactie op mijn betwisting. Hij heeft de aangetekende afgehaald, daar heb ik ook bewijs van. Wat moet ik nu doen? Gaat hij stilzwijgend akkoord? Moet ik nog een aangetekende verzenden? In mijn aangetekende stond uiteraard vermeld wat hij me zei van het ziekenfonds en zijn blijkbaar niet ingeschreven werknemer, wat ik achteraf vernam.

andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2023 10:23

denk dat het om een zwartwerker(s) gaat.
Niets meer betalen dan wat u hem daadwerkelijk verschuldigd bent. Tenzij natuurlijk dat hij zou kunnen weerleggen wat u hem verwijt. Als hij niet recht in zijn schoenen staat dan zal hij wel genoegen nemen met de betaalde voorschot(ten). Die bent u dan wel kwijt tenzij u deze zou willen terug vorderen. Maar dan zou ik eerst bewijs willen halen van het feit of deze man rechtsgeldige facturen mag uitschrijven.

Vwb-1982
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2023 21:09

Bedankt voor de reactie. Ik vermoed ook dat er zwartwerk en fiscale fraude mee gemoeid zijn. Als ik het eerlijk uitreken zou ik hem wel nog een kleine 2000€ moeten betalen, maar hij reageert helemaal niet meer. Ik dacht dat hij een maand de tijd had om te reageren op een aangetekende zending, een redelijke termijn. Maar ik hoor helemaal niets meer. Dus laat ik alles dan maar zo tot ik hem hoor, en eist hij toch nog een bedrag, vraag ik de details met werknemers en uren erop vermeld. Ik denk dat dat toch mijn recht is?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 15 mar 2023 14:46

Hebt u die termijn vermeld in uw AS.
Heeft betrokkene een firma ..een KBO registratie
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/
Zoeken op adres - indien BTW of OndernemingsNr .
Eens onderaan opzoeken wat er in staatsblad staan en bij NBB

Terug naar “Actuele Thema's”