Einde noodsituatie op 27 april

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

Einde noodsituatie op 27 april

#1 , 27 apr 2022 21:34

BELGISCH STAATSBLAD — 27.01.2022 − Ed. 3
27 JANUARI 2022. — Koninklijk besluit houdende de afkondiging van de instandhouding van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie

Artikel 1. De instandhouding van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie is afgekondigd tot en met 27 april 2022.
Wat blijft er morgen over van de coronamaatregelen?

Kan de elektriciteitsmaatschappij morgen nog vragen:
- dat je een mondkapje draagt,
- dat je 1,5 meter afstand houdt,
- dat je je deur laat openstaan,
- dat je niet aanwezig bent in de ruimte waar een nieuwe meter wordt geplaatst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 apr 2022 22:11

ze kunnen dat vragen met betrekking tot de veiligheid voor hun werknemers

u kan dat weigeren

werkmensen kunnen dan weigeren tot het uitvoeren van de werken

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#3 , 28 apr 2022 00:40

Ze zeggen dat het werk verplicht moet worden uitgevoerd (smart meter).
Ik denk dat ik vanaf 28 april geen mondkapje e.d. moet doen.
Als ze dan weigeren van het werk uit te voeren kunnen ze mij dan beschuldigen van contractbreuk?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2022 04:36

Mis ik hier iets?

De mondmaskerplicht bestaat sinds begin maart enkel nog maar in zorgberoepen, voor hulpverleners en patiënten.

Voor al de rest: iedereen kan uiteraard een masker dragen om zichzelf te beschermen, maar van anderen verplichten is sindsdien al geen sprake meer. De afschaffing van de noodsituatie verandert daar mijns inziens niks aan.

builder
Berichten: 189

#5 , 28 apr 2022 08:58

De epidemische noodsituatie werd reeds beëindigd op 11 maart (Wet van 11 maart 2022 tot opheffing van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie).
De “generieke gids veilig werken tijdens een epidemie of een pandemie” voorziet een nazorgfase van 2 maanden na het einde van de epidemische noodsituatie. (tot 11 mei 2022).
In deze fase is het dragen van een mondmasker bij werken op verplaatsing bij particulieren nog steeds aanbevolen.
Werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn werknemers en kan dus vragen dat u de maatregelen zoals beschreven in acht neemt.
Als door uw gedrag de veiligheid van de werknemers niet gewaarbogd is, kunnen zij inderdaad weigeren de werkzaamheden uit te voeren en kunnen eventuele kosten op u verhaald worden.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 28 apr 2022 09:06

De noodsituatie is misschien voorbij, de pandemie is dat niet. Voor mensen die meermaals per dag bij verschillende mensen op bezoek moeten in vaak kleine, slecht verluchte ruimtes, is het niet meer dan normaal dat u het nodige respect toont en rekening houdt met hun wensen.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2022 09:38

In deze fase is het dragen van een mondmasker bij werken op verplaatsing bij particulieren nog steeds aanbevolen.
Werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn werknemers en kan dus vragen dat u de maatregelen zoals beschreven in acht neemt.
Niet mee eens. Voorzichtigheid wordt nog steeds aanbevolen, maar er is geen sprake van dat een werknemer dit kan opleggen aan klanten die in contact komen met zijn werknemers.

Ik ken de horeca en evenementensector vrij goed. Sinds de opheffing van de mondmaskerplicht is het aan individuele uitbaters en organisatoren volstrekt verboden om individueel strengere voorwaarden naar klanten op te leggen.

Voor mij is dit een vergelijkbare situatie.

bambipower
Berichten: 1034

#8 , 28 apr 2022 16:38

Niet akkoord.... gisteren toevallig de kapster op bezoek gehad. Die vraagt ook voor een mondmasker... omdat ze wil beschermd worden. Iedereen heeft het recht zich te beschermen. Ga je niet akkoord, omdat je gewoon dwars wil zijn, of onrespectvol.... dan zijn ze weg. Helpen ze u niet.


Dat recht hebben ze... en als je beetje gevoel hebt voor je medemens, doe je het gewoon, zonder vragen stellen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 apr 2022 22:32

Niet akkoord.... gisteren toevallig de kapster op bezoek gehad. Die vraagt ook voor een mondmasker... omdat ze wil beschermd worden. Iedereen heeft het recht zich te beschermen. Ga je niet akkoord, omdat je gewoon dwars wil zijn, of onrespectvol.... dan zijn ze weg. Helpen ze u niet.


Dat recht hebben ze... en als je beetje gevoel hebt voor je medemens, doe je het gewoon, zonder vragen stellen.
Je vergelijkt appelen met peren. Er is een verschil tussen handelen in eer en goed geweten (zoals een mondmasker dragen als je kapper zich niet comfortabel voelt als jullie beide géén mondmasker dragen) en wettelijke verplichtingen. Tot nader order is een mondmasker enkel verplicht in de medische sector en bij het openbaar vervoer.

bambipower
Berichten: 1034

#10 , 29 apr 2022 07:06

Dat wil niet zeggen, dat het op andere plaatsen verboden is.

Dus ja, men kan die eis opleggen.... als je niet akkoord ga, word je niet geholpen

bambipower
Berichten: 1034

#11 , 29 apr 2022 07:06

Dat wil niet zeggen, dat het op andere plaatsen verboden is.

Dus ja, men kan die eis opleggen.... als je niet akkoord ga, word je niet geholpen

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 apr 2022 07:56

Dat wil niet zeggen, dat het op andere plaatsen verboden is.

Dus ja, men kan die eis opleggen.... als je niet akkoord ga, word je niet geholpen
Eerste deel correct, tweede deel volledig fout. Niet verboden om mondmasker te dragen, wel om op te leggen aan klanten.

Ik draag trouwens zelf nog steeds mijn masker bij mijn kapper, omdat ik weet dat hij door zijn auto-immuunziekte een zwakke gezondheid heeft. Geen haar op zijn hoofd (pub intended) dat hij dit zelf zou vragen aan klanten.

Ik probeer respect niet met de wetgeving te verwarren, gelieve dit dan ook niet te doen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 29 apr 2022 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

bambipower
Berichten: 1034

#13 , 29 apr 2022 07:58

Je hebt als bedrijf het recht klanten te weigeren, als ze niet voldoen aan uw eisen

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#14 , 29 apr 2022 23:03

De epidemische noodsituatie werd reeds beëindigd op 11 maart (Wet van 11 maart 2022 tot opheffing van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19-pandemie).
Daar wist ik niet van. Het staat nog altijd niet op https://crisiscentrum.be/nl/documentation/wetgeving

Arkan
Topic Starter
Berichten: 251

#15 , 29 apr 2022 23:05

De “generieke gids veilig werken tijdens een epidemie of een pandemie” voorziet een nazorgfase van 2 maanden na het einde van de epidemische noodsituatie. (tot 11 mei 2022).
Daar had ik ook nog niet van gehoord.
De generieke gids 'Veilig werken tijdens een epidemie of een pandemie' is, net als de huidige generieke gids, uitgewerkt door de sociale partners van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk, in nauwe samenwerking met experten van de FOD Werkgelegenheid en de Minister van Werk.

Terug naar “Actuele Thema's”