Cst vereist voor toegang werkplek

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

Cst vereist voor toegang werkplek

#1 , 01 nov 2021 22:05

Ik werk in het Europees parlement in Brussel en de president heeft de beslissing genomen om vanaf 03/11/2021 een Cst te eisen aan iedereen (ambtenaren, onderaannemers, parlementsleden, bezoekers) die de gebouwen wenst te betreden, het cst zal gecontroleerd worden door intern veiligheidspersoneel of via een tablet.
Er is eveneens (sinds enkele weken) een infrarood scanner om de temperatuur te controleren van iedereen die de inkomhal passeert.

Voor zover ik begrepen heb is het verboden om een Cst te vragen aan werknemers alsook het gebruik van de infrarood scanner.

Het niet voorleggen van een geldig cst resulteert in een onwettige afwezigheid.

Kan iemand bevestigen of de Belgische wetgeving geldig is voor het Europees parlement in Brussel ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 nov 2021 11:44

Bij mijn weten niet daarom is het ook een Europese instelling.
Beetje te vergelijken met ambassades... dat grondgebied heeft ook andere regels.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 nov 2021 12:09

Mijn kleinkinderen zitten op de Europese school in Laken, en daar zijn ook eigen reglementen die niet overeenkomen met de Vlaamse. Soms zijn verlofdagen een paar dagen vroeger of later, en de opdelingen tussen kleuter, lagere en middelbaar is ook anders.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 nov 2021 16:33

Cynische is dat de EU zélf stelde dat vaccinatie geen verplichting mocht worden ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 06 nov 2021 17:02

Mijn kleinkinderen zitten op de Europese school in Laken, en daar zijn ook eigen reglementen die niet overeenkomen met de Vlaamse. Soms zijn verlofdagen een paar dagen vroeger of later, en de opdelingen tussen kleuter, lagere en middelbaar is ook anders.
Laken ligt in Brussel, niet in Vlaanderen.
Regels van EU instellingen kunnen zeer zeker afwijken van de Belgische.
Bv. feestdagen kunnen afwijken. O.a. 11 november is daar geen officiële feestdag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2021 15:07

Het Gerecht van de Europese Unie heeft inmiddels deze maatregel/verplichting teruggedraaid.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Actuele Thema's”