CST tonen aan privepersonen

Dhertogh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

CST tonen aan privepersonen

#1 , 30 okt 2021 22:24

Hallo iedereen,

De laatste dagen is het CST weer voer voor discussie… Ikzelf ben niet gevaccineerd en niet van plan mij te laten inenten. Ik besef dat ik de komende maanden heel goede vrienden zal worden met mijn apotheker, die mij quasi ieder weekend zal testen (wekelijks ga ik uit eten). Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn qr-code te laten scannen door horeca-uitbaters of organisatoren van evenementen, zij kiezen er immers zelf niet voor om controleur te spelen.
Echter, binnen 2 weken staat er een ledenfeest van een vereniging waar ik lid van ben op de planning. Het feest gaat door onder de 200 personen en we huren een feestzaal af, waardoor niet de horecaregels van toepassing zullen zijn. In principe heb ik dus geen CST nodig, al heb ik mij voorgenomen om me wel te laten testen vooraf om discussie te vermijden, en om de andere aanwezigen gerust te stellen. Echter is er een ander lid van de vereniging die heeft aangekondigd iedereen te zullen scannen, hij is niet de organisator (het bestuur besliste om geen cst te vragen omdat het niet moet volgens de regels).
Ik zal wel (hopelijk toch ;-) )in het bezit zijn van een negatieve test en dus geldige qr-code maar heb moeite met het feit dat een andere genodigde van het feest andere leden, gewone burgers dus zal ‘controleren’ omdat hij dat nodig acht. Ik ben niet de enige die hier moeilijkheden mee heeft. Kan en mag een burger andere burgers vragen zijn of haar code te laten zien? Kan ik ergens correcte info terug vinden over het cst en gebruik ervan? Het internet staat vol met onzinnigheden en halve waarheden omtrent dit gevoelige onderwerp, vandaar mijn vraag naar jullie toe.

Het is niet mijn bedoeling hier een discussie over de zin of onzin van vaccinatie te starten, het zou fijn zijn mochten we het kunnen beperken tot het cst op zich :-).

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2021 06:47

Volgens de laatste officiële informatie die ik terugvind, mag voor een evenement binnen door de organisator vanaf 200 personen het CST gevraagd worden. Let wel: mag, niet verplicht in hoofde van de organisator. Jullie hebben minder deelnemers, dus het lijkt me niet eens toegelaten.

Ik weet echter wel dat bv. in de huwelijkssector huur zaal met eten niet onder de regels van de evenementen valt, maar onder deze van de horeca. Ik acht het niet onmogelijk dat in de komende tijd beslist wordt dat voor de activiteit die je omschrijft toch verduidelijkt wordt dat de horeca regels moeten gevolgd worden. In dat geval is wel het CST nodig en moet de vereniging dit organiseren.

In elk geval: als het CST niet verplicht is (niet toegelaten of optioneel) en de organisator kiest om het niet te gebruiken, is het niet aan een medegast om dit te vragen. Je kan dit dus rustig weigeren. Als hij zich hier niet in kan vinden, is zijn enige optie zelf thuis te blijven.

PS1: Gezien je vrij goed geïnformeerd lijkt over het CST, vermoed ik dat je dit laatste wel wist.
PS2: Over vaccinatie lijk je me minder goed geïnformeerd, dus ik ga het toch zeggen :wink: : laat je vaccineren.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”