Einddatum quarantaine versus isolatie

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

Einddatum quarantaine versus isolatie

#1 , 22 aug 2021 19:40

Hallo,

Ok 12.08 had ik een hoogrisicontact met mijn zoon die enkele dagen later positief testte.
Ikzelf testte positief op 16.08. en negatief of 18.08.

Ik verkreeg een sms en een quarentaine certificaat dat loopt van 12.08 tot 22.08.

Quarentaine loopt vandaag dus al af.
Echter ik kreeg GEEN gelijkaardig document mbt de isolatie.

Isolatie zou lopen gedurende 10dagen te tellen vanaf symptomen of vanaf positieve test. Deze zou dus moeten lopen tot 26.08 gezien ik assymptomatisch (dubbel gevaccineerd).

Ik heb hier anderzijds geen officieel document van gehad zoals eerder vermeld.
Mocht ik morgen mijn huis verlaten kan ik me beroepen op mijn ondertussen vervallen quarentaine certificaat. Ik ben dus niet in gevaar om beboet te worden, niet,?


Kan iemand mij duidelijkheid scheppen mbt tot:
Discrepantie tussen einddatum isolatie versus einddatum quarentaine?
Discrepantie tussen mensen die positief testen na een eerder hoogrisicontact en mensen die uit het niets positief testten. Beide scenario's leiden tot een heel andere timeline van quarentaine/isolatie hoewel biologisch er geen verschil zou zijn.

Voorbeeld: in mijn geval loopt mijn isolatie langer dan de quarantaine gezien isolatie start vanaf positieve test en quarentaine startte toen ik ging lunchen met mijn zoon.... 4 dagen voordien dus.
Toch vreemd en zeker gezien ik geen 'isolatie certificaat heb met een latere einddatum dan wat op het quarentaine certificaat staat.

Dank voor ieders wijsheid,

Tijs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 22 aug 2021 22:49

Beste

Quarantaine stopt bij negatief testresultaat en isolatie ook

Hoe lang isoleren?
U blijft minstens 10 dagen in isolatie, te tellen vanaf de dag dat u symptomen kreeg of dat de test is afgenomen.
Hebt u symptomen (bv. koorts, hoesten, benauwdheid): u blijft ook zeker 10 dagen in isolatie en nog langer als u zich daarna nog ziek voelt, zeker tot u al minstens 3 dagen geen koorts meer hebt.
Als u getest bent maar het resultaat nog niet kent, blijft u ook in isolatie tot het testresultaat bekend is.

Dus ‘tot het laatste testresultaat bekend is’

Gezien u een negatieve test kreeg is de reden weg om in quarantaine/isolatie te gaan
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 22 aug 2021 23:26

Hartelijk dank
Dit hoopte ik te horen.....maar: wat is uw bron? Waar kan ik op terugvallen mocht ik het huis toch te vroeg verlaten hebben?


Thx

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 22 aug 2021 23:36

Zie https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/


Inzake de isolatie en quarantaine worden volgende regels bepaald:

De periode voor isolatie voor personen met een positieve PCR test:

Vanaf 29 januari 2021, voor patiënten met positieve PCR-test met symptomen, wordt de isolatie opgeheven ten vroegste 10 dagen na aanvang van de symptomen EN tot ten minste 3 dagen zonder koorts EN met verbetering van de respiratoire symptomen.
Vanaf 29 januari 2021, voor personen met positieve PCR-test die geen symptomen hebben, begint de 10 daagse isolatie vanaf de datum van staalafname.

De periode van quarantaine voor hoogrisicocontacten wordt vastgelegd op minimum 10 dagen. Deze periode van quarantaine gaat in vanaf het hoogrisicocontact. Deze quarantaineperiode kan echter verkort worden tot minimaal 7 dagen, mits een negatieve PCR-test ten vroegste afgenomen de zevende dag na de laatste blootstelling.




Als ik dit lees, zou ik eerder zeggen dat isolatie tot 26 augustus duurt. U gaat daar geen bericht van krijgen omdat de datum varieert naargelang u wel of niet symptomen krijgt.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 23 aug 2021 10:20

Bedankt LeenW,

In dit geval heb ik 2 zware bedenkingen hierbij.

Het ontbreken van een isolatie certificaat maakt het heel moeilijk voor mensen om te begrijpen wanneer deze periode eindigt, terwijl ze wel allemaal een duidelijke einddatum kregen voor de quarantaine. Het probleem van de vereiste om 3 dagen symptoom vrij te zijn kan toch makkelijk toegevoegd worden als bijkomende eis, bovenop de mathematische einddatum.

Quid mensen die ondertussen wél negatief testten? Ik begrijp dat er soms vals positieven zijn bij een vroege pcr test, maar het is wel heel moeilijk om motivatie voor isolatie te vinden als je ondertussen al een week negatief bent en toch nog in isolatie moet. In mijn geval ben ik 2 dagen na de positieve test negatief bevonden, maar duurt mijn isolatie dubbel zolang als een reguliere quarantaine (waarbij iemand negatief testte op dag 7).
Het feit dat er een document gegeven wordt dat je vrijstelt van quarantaine, maar je tóch door moet met isolatie (zonder duidelijk document), doet hier nog een schep bovenop.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 23 aug 2021 11:22

Ik kan akkoord gaan dat de communicatie hier beter kan. Op zich verwacht ik zelfs dat een groot aantal mensen niet door gaat hebben dat quarantaine en isolatie twee verschillende zaken zijn.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 23 aug 2021 21:16

Beste

Hier mijn bron

https://www.zorg-en-gezondheid.be/isola ... uarantaine

Het lijkt me logisch dat bij een negatieve test de reden voor quarantaine of isolatie wegvalt. Een test bepaalt dat u besmet en dus besmettelijk bent. Een negatieve test betekent dat u niet langer besmettelijk bent…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sianna
Berichten: 156

#8 , 23 aug 2021 21:44

Het lijkt me logisch dat bij een negatieve test de reden voor quarantaine of isolatie wegvalt. Een test bepaalt dat u besmet en dus besmettelijk bent. Een negatieve test betekent dat u niet langer besmettelijk bent…
Je hebt niet noodzakelijk een negatieve test nodig om niet meer besmettelijk te zijn. Dochter heeft na coronabesmetting nog 4 maanden na besmetting positief getest. Het is tot zes maanden na infectie nog mogelijk dat stukjes virus in de keel aanwezig blijven, zonder dat er nog besmettelijke virusdeeltjes zijn. Dan kan iemand nog wel positief testen, maar is de persoon niet meer besmettelijk voor anderen.
Dus zelfs als je een positieve test hebt, is het mogelijk dat je niet meer besmettelijk bent. Als je een negatieve test nodig hebt om uit isolatie te mogen, zouden sommige mensen tot 6 maanden in isolatie moeten blijven.

Daarom ook de middenweg van 2 weken: meestal is er dan niet genoeg virus meer actief om nog besmettelijk te zijn.

Feit is natuurlijk, dat als je een negatief testresultaat hebt, de isolatie/quarantaine direct mag opgeheven worden. Ik zwier het hier even in het topic om te laten zien dat het niet zo'n simpele materie is.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 24 aug 2021 11:43

@basejumper

Bedankt, maar uw link geeft geen richtlijnen mbt isolatie en een negatieve test. Het lijkt me echt een hiaat in de regelgeving te zijn, onder het mom van vals positieven na een eerste positieve PCR test.

Ik heb gisteren de info-lijn gesproken. Zoals verwacht kunnen zij niet antwoorden op mijn vraag/situatie en verwezen ze naar de corona tracers. Ook daar initieel niets, maar een supervisor nam over (met een verveelde toon). Ze moet bevestiging krijgen van mijn huisarts, nochtans is het duidelijk en officieel: 16augustus = positief, 18 augustus= negatief. Er zijn hier officiele documenten van (labo uitslag, covid safe certificaat, ..) maar toch moest ze eerst spreken met mijn huisarts (en die onnodig lastig vallen).

Ze zouden mij iets laten weten...benieuwd wanneer (?). Anderzijds is er alvast een intentie om de isolatie te herbekijken in mijn geval....
We leven op hoop :)


groets

Kali
Berichten: 762

#10 , 24 aug 2021 11:49

Ik heb gisteren de info-lijn gesproken. Zoals verwacht kunnen zij niet antwoorden op mijn vraag/situatie en verwezen ze naar de corona tracers. Ook daar initieel niets, maar een supervisor nam over (met een verveelde toon). Ze moet bevestiging krijgen van mijn huisarts, nochtans is het duidelijk en officieel: 16augustus = positief, 18 augustus= negatief. Er zijn hier officiele documenten van (labo uitslag, covid safe certificaat, ..) maar toch moest ze eerst spreken met mijn huisarts (en die onnodig lastig vallen).

Ze zouden mij iets laten weten...benieuwd wanneer (?). Anderzijds is er alvast een intentie om de isolatie te herbekijken in mijn geval....
We leven op hoop :)
groets
Ik vrees dat tegen u hiervan bevestiging zal krijgen de 10 dagen vand e isolatie al door / quasi door zullen zijn ...

Ze zijn er na 3 maand nog niet in geslaagd om mij te laten weten op welke basis ik bij terugkeer uit oranje zone een week in quarantaine diende te gaan... (Ik heb telefonisch 3 verschillende versies gekregen, maar telkenmale ik vroeg WAAR dit in de KB's, MB's of de corona info lijn vermeld stond werd er afgehaakt, tot men bij het laatste telefoontje zei "Ach, het is de laatste dag, die dag meer maakt nu ook ni meer uit hé" :roll: :roll: :roll:

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#11 , 24 aug 2021 12:38

Ja precies. Het loopt steeds zo.... met 4 kinderen heb ik al wat ervaring met de corona tracers.

2 maand geleden werd ik nog in quarantaine geplaatst omwille van een 3 uur overstappen in Lissabon airport..... Dat was 2 weken voordien :) :)

T

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 aug 2021 13:07

21 NOVEMBER 2003. - Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid.
Art. 47/1. § 1. In afwijking van artikel 47, § 1, 1°, gaat iedere persoon van wie bewezen is dat hij besmet is met COVID-19 of van wie de arts een ernstig vermoeden heeft dat hij besmet is met COVID-19, onmiddellijk in tijdelijke afzondering, hetzij op zijn hoofdverblijfplaats, hetzij op een andere gepaste plaats.
De Vlaamse Regering bepaalt de termijn van de tijdelijke afzondering, vermeld in het eerste lid, op basis van de wetenschappelijke inzichten over de besmettelijkheid van COVID-19. [dit is dus de quarantaine voor wie besmet is] [...]
§ 3. In afwijking van artikel 47, § 1, 1°, gaat iedere andere persoon dan de personen, vermeld in paragraaf 1 en 2, die na een contact met een persoon als vermeld in paragraaf 1, eerste lid, een verhoogd risico heeft op COVID-19, onmiddellijk in tijdelijke afzondering als hij op de hoogte is gebracht van het feit dat hij een verhoogd risico heeft op COVID-19, hetzij op zijn hoofdverblijfplaats, hetzij op een andere aangepaste plaats. [uitzondering voor wie gevaccineerd is]
De persoon, vermeld in het eerste lid, is verplicht om zich onmiddellijk nadat hij kennis heeft genomen van het feit dat hij een verhoogd risico heeft op COVID- 19, te melden bij een COVID-19-testcentrum, bij een triagecentrum of bij zijn behandelend arts, zodat hij een COVID-19-test kan ondergaan. De Vlaamse Regering kan bepalen of en wanneer die persoon zich opnieuw bij een COVID-19-testcentrum, bij een triagecentrum of bij zijn behandelend arts moet melden, zodat hij nog een COVID-19-test kan ondergaan.
De Vlaamse Regering bepaalt:
1° de termijn van de tijdelijke afzondering, vermeld in het eerste lid, op basis van de wetenschappelijke inzichten over de incubatietijd van COVID-19; [dit is dus de isolatie voor wie een hoogrisicocontact had; deze bepaling is niet van toepassing voor wie positief getest heeft, daarvoor geldt § 1]
25 JUNI 2021. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
Art. 2. § 1. De termijn van de tijdelijke afzondering, vermeld in artikel 47/1, § 1, eerste lid, van het decreet van 21 november 2003, is:
[...] 2° tien dagen vanaf de datum van de COVID-19-test, als er geen symptomen van COVID-19 zijn.
De tijdelijke afzondering, vermeld in artikel 47/1, § 3, eerste lid, van het voormelde decreet, duurt tien dagen vanaf het laatste contact dat heeft geleid tot een verhoogd risico op COVID-19, tenzij de persoon een negatieve COVID-19-test heeft ondergaan vanaf de zevende dag van die tijdelijke afzondering.
Voor wie positief test is het dus tien dagen quarantaine. Ik zie geen uitzondering in de wetteksten.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#13 , 24 aug 2021 16:14

bedankt Schorpioen!



Ik zie in deze wettekst geen vermelding van 'quarantaine' of 'isolatie'. Enkel de verwoording 'tijdelijke afzondering' wordt gebruikt.
Voor deze tijdelijke afzondering wordt het volgende vermeld:
"De Vlaamse Regering bepaalt de termijn van de tijdelijke afzondering, vermeld in het eerste lid, op basis van de wetenschappelijke inzichten over de incubatietijd van COVID-19. De termijn van tijdelijke afzondering loopt af als uit een onderzoek blijkt dat de persoon geen gevaar vormt voor de volksgezondheid."

Met andere woorden: negatieve test = geen gevaar voor de volksgezondheid = einde tijdelijke afzondering (=einde quarantaine/einde isolatie).

Juist?

T

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 aug 2021 17:37

Ik zie in deze wettekst geen vermelding van 'quarantaine' of 'isolatie'. Enkel de verwoording 'tijdelijke afzondering' wordt gebruikt.
Dat is zo.
Quarantaine = preventief, men weet nog niet of men besmet is
Isolatie = men is besmet.
Ik heb deze woorden gebruikt omdat ze in de vraagstelling gebruikt werden en omdat ze in de uitleg die officieel gegeven wordt gebruikt wordt. Maar wettelijk is er enkel de term "tijdelijke afzondering".
Voor deze tijdelijke afzondering wordt het volgende vermeld:
"De termijn van tijdelijke afzondering loopt af als uit een onderzoek blijkt dat de persoon geen gevaar vormt voor de volksgezondheid."
Dit staat enkel in § 2, dus voor de quarantaine.
Dit staat niet in § 1, voor wie besmet is. Daarin staat enkel:
De Vlaamse Regering bepaalt de termijn van de tijdelijke afzondering, vermeld in het eerste lid, op basis van de wetenschappelijke inzichten over de besmettelijkheid van COVID-19.
En in het Besluit van de Vlaamse regering is enkel sprake van tien dagen vanaf de datum van de COVID-19-test, als er geen symptomen van COVID-19 zijn.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Actuele Thema's”