Vaccinatie en ouderlijk gezag

Evi (Odos)
Topic Starter
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

Vaccinatie en ouderlijk gezag

#1 , 22 jul 2021 22:52

In de oproepingsbrieven voor 12- tot 15-jarigen staat:
"Als je ouder(s) of voogd meekomen, betekent dit automatisch dat ze de toestemming geven om je te laten vaccineren."

Dus, in de praktijk, als één ouder het kind vergezelt worden er geen vragen gesteld.
Toch: in zo ongeveer iedere EOT die ik als bemiddelaar met ouders maak staat vaccinatie uitdrukkelijk vermeld onder de beslissingen die in gezamenlijk overleg moeten genomen worden.

Hoe zit dat juridisch volgens jullie (dus geen discussie of het al dan niet nut van vaccinatie)?

M.i. valt deze beslissing onder het gezamenlijk ouderlijk gezag en zou je kunnen uitgaan van de goede trouw en de stilzwijgende toestemming van de andere ouder. Naar analogie met inschrijving in scholen bijvoorbeeld. Dat zou ook betekenen dat als het vaccinatiecentrum op de hoogte is van het niet toestemmen, ze eigenlijk niet zouden mogen vaccineren.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 23 jul 2021 02:23

Niet direct een Juridische vraag, maar waarom wordt er zo getwijfeld over die vaccinaties?

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2021 07:46

Allereerst, heb zelf voor mij of voor mijn gezin geen enkele twijfel over vaccinatie.

Volgens mij beschrijft de TS het goed. Voor 12- tot 15-jarigen moeten de ouders toelating geven. Bij gedeeld ouderlijk gezag betekent het dat de beslissing samen moet genomen worden.

In de praktijk is het net zoals voor een school, hobby, medische professional niet haalbaar om dit na te gaan als 1 ouder met een kind ergens verschijnt. Zou er wel vanuit gaan dat als ze weten dat hier onenigheid over is, ze strikt gezien niet mogen vaccineren.

Puur juridisch gezien zal rechter dan moeten beslissing nemen in belang van het kind.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2021 08:30

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Actuele Thema's”