corona maatregelen

cedric@vaneekel.com
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

corona maatregelen

#1 , 19 mei 2021 16:20

Volgens arrest van de franstalige rechtbank in Brussel met rol nummer 2021/14/c is het ministerieel besluit van 28/10/2020 niet rechtsgeldig samen met alle daarop volgende ministeriele besluiten. Dit betekend dat we ons in een illegale toestand bevinden sinds 31/2/2021. Waarom reageert niemand ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 mei 2021 16:21

Omdat dit arrest de facto geen invloed heeft.

cedric@vaneekel.com
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2021 16:25

Verklaar u nader aub

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2021 18:13

Tegen dit vonnis werd hoger beroep aangetekend. Het vonnis is dus niet definitief. Er zijn andere vonnissen die juist beslissen dat het MB wel wettelijk is.
Het vonnis vernietigt het MB niet (dat kan alleen de Raad van State doen). En de Raad van State heeft tot nu toe de vorderingen om het MB te vernietigen als ongegrond of onontvankelijk afgewezen (met uitzondering van de maatregel i.v.m. het bijwonen van erediensten).
Het vonnis werd uitgesproken in een burgerlijke procedure, wat betekent dat het enkel geldt tussen de partijen in het geding. U en ik kunnen dus op basis van dit vonnis niet weigeren het MB na te leven.
Het vonnis veroordeelt enkel de Belgische Staat om alle maatregelen te nemen om een einde te stellen aan de klaarblijkelijke onwettelijke toestand binnen de dertig dagen na de betekening van het vonnis.
Werd het vonnis al betekend? In de pers is altijd sprake geweest van een termijn tot 30 april. Het vonnis is van 31 maart. In de pers rekent men dus 30 dagen vanaf de uitspraak. Het zou me verwonderen als het vonnis reeds op 31 maart zou betekend zijn. Ik heb nog nergens gelezen wanneer het vonnis betekend is.
En zelfs na verloop van deze termijn blijft het MB gewoon bestaan en moet worden nageleefd. De enige sanctie is dat de Belgische Staat riskeert de voorziene dwangsom te moeten betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 19 mei 2021 18:24

Ik meen zelfs te hebben gelezen dat de eisende partij de dwangsom voorlopig niet gaat opeisen omdat ook zij inzien dat de maatregelen (letterlijk) levensnoodzakelijk zijn.

cedric@vaneekel.com
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2021 18:01

Pure nonsens Leenw Sorry


Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 23 mei 2021 18:07

" Waarom reageert niemand ?"

Als blijk van gezond verstand.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mei 2021 18:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Actuele Thema's”