coronaformulier

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

coronaformulier

#1 , 04 apr 2021 19:08

Ik heb een Belgisch bediendecontract maar mijn werkgever is een bedrijf gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Mijn werk voer ik normaliter uit in België (waar ik permanent woon) maar nu moet ik verschillende keren naar een aantal EU Lidstaten om daar cliënten te bezoeken.
Deze verplaatsingen vallen bijgevolg in de categorie essentiële verplaatsingen. Teneinde te vermijden dat ik bij terugkeer in België telkens in quarantaine moet is het mogelijk daarvan bevrijd te worden mits het invullen van een Business Travel Abroad formulier.
Maar ik lees hieromtrent:

"Om een professionele en buitenlandse reis van meer dan 48 uur als Belgische werknemer te verklaren moet uw Belgische werkgever gevestigd op Belgisch grondgebied voor uw vertrek naar het buitenland een Business Travel Abroad formulier ((opent in nieuw venster)) invullen op de website van de federale overheidsdienst Economie. "

Maar mijn werkgever is niet gevestigd op Belgisch grondgebied. Is er hiervoor een oplossing? Zo niet kan ik de opdrachten die mijn werkgever me geeft niet uitvoeren omdat ik telkens geblokkeerd zit in quarantaine.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 04 apr 2021 19:48

Ongeacht met dat document moet sinds begin januari zelfs met BTA in quarantaine... (of zo heb ik toch verstaan met onderstaande site)

https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis

Lijkt me anderzijds ook logisch... de toerist die enkel in zijn huis zit moet in quarantaine en mag zelfs niet vertrekken... maar meetings (waar potentieel veel groter risico is) mogen doorgaan en zouden zonder quarantaine zijn...

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 04 apr 2021 19:58

"Ongeacht met dat document moet sinds begin januari zelfs met BTA in quarantaine... (of zo heb ik toch verstaan met onderstaande site)"

Dan zou dat formulier tot niets dienen...

"2.2. BTA
Wanneer je om professionele redenen reist, moet je dit aanduiden op het PLF. Het PLF vraagt dan naar het certificaatnummer van het BTA formulier.

De werkgever moet het BTA formulier invullen voor het vertrek van de werknemer naar het buitenland.

Kan de werknemer geen certificaatnummer invullen op het PLF, dan gaat het niet om een reis voor professionele redenen.

Dit heeft dan een impact op de verplichting om in quarantaine te gaan. Voor een reis om professionele redenen geldt immers een aangepaste score in de zelfevaluatietool op het PLF."

bron: https://www.sd.be/ellawebsite/nl/legaln ... 4ba17e2914

Voor zover ik kan zien heb je om dat formulier aan de werknemer te bezorgen als werkgever een Belgische ID-kaart nodig om te kunnen inloggen.
TS heeft daar een probleem zoals hij zelf aangeeft.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 04 apr 2021 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 04 apr 2021 20:04


Op die site staat toch ook quarantaine bij terugkeer als langer dan 48 u in het buitenland? En dat is net de vraag van TS ...


Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) en Business Travel Abroad (BTA) formulier

Naast de verklaring op eer moet een werknemer onder bepaalde voorwaarden ook een PLF invullen. Wanneer de werknemer op het PLF aanduidt dat het een reis om professionele redenen betreft, moet de werkgever ook een BTA formulier invullen.

Quarantaine

In principe moet iedereen in quarantaine die:
terugkeert uit een rode zone;
langer dan 48 uur in het buitenland heeft verbleven; en
langer dan 48 uur in België zal verblijven.

Een aantal werknemers zijn vrijgesteld van deze verplichting.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 apr 2021 20:08

" Wanneer de werknemer op het PLF aanduidt dat het een reis om professionele redenen betreft, moet de werkgever ook een BTA formulier invullen."

Maar is nu mijn vraag. Hoe los ik dat op om dat formulier te bekomen???

Kali
Berichten: 762

#6 , 04 apr 2021 20:08

Noodzakelijke verplaatsingen naar het buitenland (dwingende gezinsredenen, humanitaire redenen, studieredenen, werk, doorreis, ..) zijn toegestaan, mits het naleven van bijkomende maatregelen:

Elke meerderjarige die zich vanuit of naar België verplaatst (ook voor minder dan 48u), moet vanaf 27 januari 2021 in het bezit zijn van een verklaring op eer (online formulier ((opent in nieuw venster)) of formulier op papier (PDF bestand opent in nieuw venster)) ondersteund door de nodige documenten (bv. attest van de werkgever, bewijs van co-ouderschap, ...).
Wie voor meer dan 48 uur in het buitenland of in België verblijft, moet de verklaring op eer linken aan het PLF-formulier ((opent in nieuw venster)), ondersteund door de nodige documenten. Er is bovendien een verplichte quarantaine en test bij terugkeer naar België na een verblijf van meer dan 48 uur in een rode zone.


Er is een verplichte quarantaine en test na een verblijf van meer dan 48 uur in een rode zone.

Alle verblijven in rode zones worden voortaan beschouwd als hoogrisicocontacten. Iedereen (inwoners en niet-inwoners) die na een verblijf van minstens 48 uur in een rode zone naar België terugkeert, zal in quarantaine moeten. De quarantaine kan pas worden beëindigd na een negatieve PCR-test vanaf dag 7 van de quarantaine.
Sinds 2 januari 2021 moeten reizigers getest worden op dag 1 en vanaf dag 7. De verplichte test op dag 1 komt te vervallen als u beschikt over een negatieve test die maximaal 72 uur oud is (niet-inwoners die beschikken over een recente negatieve test, moeten zich dus niet opnieuw laten testen op dag 1).
Sinds maandag 25 januari 2021 zullen alle reizigers die vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika naar België reizen 10 dagen verplicht in quarantaine moeten gaan met een PCR-test op dag 1 en dag 7.

https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis

Kali
Berichten: 762

#7 , 04 apr 2021 20:13

" Wanneer de werknemer op het PLF aanduidt dat het een reis om professionele redenen betreft, moet de werkgever ook een BTA formulier invullen."

Maar is nu mijn vraag. Hoe los ik dat op om dat formulier te bekomen???
Aangezien geen Belgische werkgever zal dit m.i. niet lukken... ik vermoed dat u wel naar het buitenland kan met de verklaring op eer (en een attest van uw werkgever dat u naar het buitenland moet). Maar niet onder de BTA regelgeving

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 apr 2021 20:15

Maar wat is nu het antwoord op mijn vraag?
Omdat het een essentiële reis is wegens werk ben ik verplicht om dat BTA bij mij te hebben, sowieso. Anders kan ik de code (=: certificaatnummer op BTA) niet invullen in het PLF..
Want in mijn verklaring op eer staat dat als reden voor de reis.

Kali
Berichten: 762

#9 , 04 apr 2021 20:52

Maar wat is nu het antwoord op mijn vraag?
Omdat het een essentiële reis is wegens werk ben ik verplicht om dat BTA bij mij te hebben, sowieso. Anders kan ik de code (=: certificaatnummer op BTA) niet invullen in het PLF..
Want in mijn verklaring op eer staat dat als reden voor de reis.
Uitgaande essentiële reizen:

Elke reiziger die het Belgische grondgebied verlaat in het kader van een essentiële reis, moet een verklaring op eer (externe link) invullen.

Deze verklaring moet worden gestaafd met een bewijskrachtig document, zoals een officiële nota van de administratie waar de reiziger werkt, een officiële uitnodiging, een overlijdensakte, een oproep tot een medisch onderzoek, enz.

Indien zij dit wensen en er de technische mogelijkheid voor hebben, kunnen de diplomatieke missies of internationale organisaties gevestigd op het Belgisch grondgebied, namens welke de reiziger tijdelijk op missie of officieel bezoek is, vóór de reis het formulier toelating tot beroepsreis invullen (BTA) invullen in de volgende gevallen:

- uitgaande beroeps- of officiële reis van minstens 48 uur en zonder tijdslimiet;
- inkomende beroeps- of officiële reis van minstens 48 uur en van een duur van hoogtens 5 dagen.

​De BTA is optioneel. Er zijn twee voorwaarden nodig om het in te vullen: dit formulier vereist het ondernemingsnummer van de diplomatieke missie of internationale organisatie. De zoeklink in het formulier maakt het gemakkelijk om dit nummer te vinden. De persoon die het formulier invult, moet ook beschikken over een identiteitskaart met een elektronische chip of eID.

https://diplomatie.belgium.be/nl/Dienst ... Covid-19#2

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 apr 2021 21:09

Ik werk niet voor een diplomatieke missie of internationale organisatie.maar voor een privé bedrijf.

Mijn enige mogelijkheid om aan quarantaine te ontsnappen is dat BTA. Ik heb op tijd van twee maanden 8 reizen te doen die ieder vier dagen zullen duren.
Als ik geen BTA heb kan ik dat nooit afwerken binnen dat tijdsbestek en ben ik telkens een aantal dagen werkloos.
Met BTA is er een mogelijkheid dat er geen ofwel een verkorte quarantaine zal gelden.

Dat heb ik allemaal uitgezocht en gevonden. Het ENIGE probleem is dat mijn werkgever geen Belgische ID kaart heeft om het formulier aan te vragen. Daar is blijkbaar niet over nagedacht door de overheid.

LeenW
Berichten: 12825

#11 , 04 apr 2021 22:02

Ik lees op https://bta.belgium.be/nl/login dat het enkel ingevuld kan worden door "de Belgische werkgever, de Belgische opdrachtgever, een internationale organisatie, de ambtenaar van een internationale organisatie of instelling of een diplomatieke of consulaire missie gevestigd op Belgisch grondgebied".

Hieruit concludeer ik dat uw job hier niet voor in aanmerking komt. Het waarom heb ik het raden naar, maar het kan ofwel inderdaad om een vergetelheid gaat, ofwel wordt de kans op misbruik door een oncontroleerbare buitenlandse werkgever te hoog ingeschat.

Ik sluit mij dan ook aan bij Kali dat u niet in aanmerking komt voor deze regeling en u steeds voor de volledige quarantaine moet gaan.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 apr 2021 22:47

Strikt genomen zou het wel moeten kunnen denk ik. Mijn salaris wordt betaald door een Belgische BV die een volle dochter is van de Ltd in het VK.
Maar ik ben momenteel de enige werknemer. De beheerder van de BV is in dienst van de Ltd en niet woonachtig in België, heeft dus geen Belgische ID-kaart.
Ik rapporteer rechtstreeks aan het moederbedrijf in het VK.

Mijn juridische werkgever is dus Belgisch maar het is een rechtspersoon zonder identiteitskaart. De regels zijn opgesteld alsof alle werkgevers fysische personen zijn!

Ik denk dus dat de overheid iets over het hoofd heeft gezien, maar ik ben hierdoor ook "gezien".

LeenW
Berichten: 12825

#13 , 04 apr 2021 23:05

Dan is er inderdaad geen probleem. De persoon die handtekenbevoegdheid heeft in de Belgische BV kan dat formulier ondertekenen.

optieman
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 apr 2021 23:11

Dan is er inderdaad geen probleem. De persoon die handtekenbevoegdheid heeft in de Belgische BV kan dat formulier ondertekenen.
Maar dat gaat niet omdat enkel een persoon met een Belgische ID-kaart de aanvraag te doen. Dat is waarom ik deze vraag stel.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 04 apr 2021 23:13

De mensen met een zelfstandigenstatuut hebben ze duidelijk ook uit het oog verloren. Die hebben geen werkgever.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Actuele Thema's”