Corona regels zijn er om strikt gerespecteerd te worden !

100x
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

Corona regels zijn er om strikt gerespecteerd te worden !

#1 , 28 mar 2021 04:23

Wat te denken van het volgende. Aan de ingang van een Delhaize neem ik zo'n winkelkar en plots hoor ik achter mij hoesten dat het niet normaal is.

Een dame komt nl. binnen met 3 kinderen, waarbij een van die drie duidelijk onder de 12 j. is, en dus niet mondmaskerplichtig, maar hoest wel verschrikkelijk.

Moeder wandelt doodnormaal binnen met haar 3 kinderen en winkelwagentje zonder dat ze tegengehouden word door een bewaakster aan de ingang en die toch duidelijk gehoord heeft dat dat kind heel ernstig aan het hoesten is.

Ik ga even later binnen aan een verantwoordelijke vragen of dat kan. Blijkt perfect toegelaten, want kind is duidelijk slechts een jaar of 8-10, en dient geen mondmasker te dragen.

Kinderen onder de 12j. kunnen dus geen corona hebben ? Ik dacht dat men op TV toch duidelijk gesteld had dat dat niet klopt.

Mijn vraag: kan bvb een Delhaize de toegang niet weigeren aan een kind dat overduidelijk ligt te hoesten dat het niet normaal is ? Beseft zo'n moeder dan niet dat zoiets in feite not done is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2021 09:26

Als ouder zou ik er niet mee binnen gaan!

Maar is het verboden te hoesten ? Kinderen hoesten soms zeer snel !

Maar hoesten is nu ook NIET altijd ziek zijn ik heb CPOD ( sedert 62 jaar) en hoest zeer veel en zeer luid, maar NOOIT
in een winkel, daar ik altijd een straffe munt in mijn mond steek en een FFP2 masker draag.

ik Heb al de MB wat corona op mijn PC en op een stick staan, daar staat nergens dat je niet mag hoesten op straat of in een winkel ...

Hou afstand , ontsmet je handen en was veel je handen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 28 mar 2021 10:07

Totaal onverantwoord, maar ja, winkelpersoneel is noch politie noch dokter.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 28 mar 2021 14:43

De wet is duidelijk , wat men op TV ook mag beweren .

Art. 25.[1 Eenieder, met uitzondering van kinderen tot en met 12 jaar, is verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof wanneer het onmogelijk is om de naleving van de regels van social distancing te garanderen, met uitzondering van de gevallen bedoeld in artikel 23, § 2.
Eenieder, met uitzondering van kinderen tot en met 12 jaar, is in elk geval verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of elk ander alternatief in stof op de volgende plaatsen:
1° de winkels en de winkelcentra;

Personeel van winkels kunnen personen de toegang ontzeggen , onder welbepaalde regels ( sectorprotocol ) . Ze kunnen niet verplichten een kind onder de 12 jaar een mondmasker te laten dragen , noch het hoesten verbieden , noch daarvoor de toegang te ontzeggen .
Ook de moeder begaat daarmee geen overtreding .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

100x
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2021 20:34

Meer begrip voor mensen die een gewoon mondmasker dragen (het FFP1 type dat uzelf dus niet beschermd maar dat vrijwel door 80% van de mensen gedragen word) hoeft er dus niet te zijn omdat de wet het niet verplicht.

Kunnen we er dan misschien meteen van uitgaan dat kinderen onder de 12j het virus niet kunnen verspreiden ?
De praktijk in creches laat nochtans duidelijk iets anders zien.

Als die moeder ook maar een greintje gezond verstand had zou ze niet in een voedingswinkel rondlopen met een kind dat zo onbeschermd aan het hoesten is, en ja zelfs tijdens een pandemievrije periode.

builder
Berichten: 189

#6 , 28 mar 2021 21:31

De wet is duidelijk, wat men op TV ook mag beweren.
Inderdaad, uit hetzelfde MB:
Art. 5. Onverminderd artikel 8, oefenen de ondernemingen en verenigingen die goederen of diensten aanbieden aan consumenten hun activiteiten uit overeenkomstig het protocol of de daartoe op de website van de bevoegde overheidsdienst bekendgemaakte minimale algemene regels.

Op de Website van de FOD Economie:
https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... or-winkels
Gids voor de winkels
De gids bevat de minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen voor veilige contacten tussen kleinhandelaars/zelfstandigen, hun personeel en hun klanten.
https://economie.fgov.be/sites/default/ ... handel.pdf

En in deze gids (blz. 5):
Richtlijnen voor de klant:
Kom niet naar de winkel als u ziektesymptomen vertoont
Personeel van winkels kunnen personen de toegang ontzeggen, onder welbepaalde regels ( sectorprotocol ).
Inderdaad, personen die ziektesymptomen vertonen zoals hoesten.
Ze kunnen niet verplichten een kind onder de 12 jaar een mondmasker te laten dragen, noch het hoesten verbieden,
Inderdaad dat kunnen ze niet.
noch daarvoor de toegang te ontzeggen .
Dit kan dus wel. De minimale en noodzakelijke preventiemaatregelen moeten gerespecteerd worden, zowel door de handelaars, het personeel als de klanten.

Indien nodig kan hier zelfs bijstand van de politie voor gevraagd worden.

Vely
Berichten: 72

#7 , 29 mar 2021 09:06

Even een mogelijke andere kant van het verhaal op basis van mijn eigen ervaring:

Mijn gezin is recent naar de dokter geweest wegens hoest en andere symptomen (iedereen was een beetje ziek). De dokter heeft een coronatest afgenomen van iedereen die 6 jaar of ouder was. Indien de test negatief was, mochten de kinderen terug naar school, ook als ze nog hoesten.
In het geval dat ik een alleenstaande ouder zou zijn, zonder opvang voor de kinderen, zou ik ze dus ook meenemen naar een essentiële winkel..

Kali
Berichten: 762

#8 , 29 mar 2021 11:39

In het geval dat ik een alleenstaande ouder zou zijn, zonder opvang voor de kinderen, zou ik ze dus ook meenemen naar een essentiële winkel..
Maar er zijn duidelijk 2 kinderen + 12 jaar, m.i. kunnen die ofwel opvang voor de -12 jarige voorzien, of dienden deze al sowieso niet mee naar de winkel te gaan ...

Vely
Berichten: 72

#9 , 29 mar 2021 13:14

"binnen met 3 kinderen, waarbij een van die drie duidelijk onder de 12 j. is, en dus niet mondmaskerplichtig, maar hoest wel verschrikkelijk."

Over de andere kinderen is er geen duidelijkheid.. Ik ging er van uit dat dit niet het probleem van TS was.. TS zou het probleem ook gepost hebben als de mama maar 1 kind had..

100x
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 mar 2021 15:10

Even een mogelijke andere kant van het verhaal op basis van mijn eigen ervaring:

Mijn gezin is recent naar de dokter geweest wegens hoest en andere symptomen (iedereen was een beetje ziek). De dokter heeft een coronatest afgenomen van iedereen die 6 jaar of ouder was. Indien de test negatief was, mochten de kinderen terug naar school, ook als ze nog hoesten.
In het geval dat ik een alleenstaande ouder zou zijn, zonder opvang voor de kinderen, zou ik ze dus ook meenemen naar een essentiële winkel..
Zonder opvang voor de kinderen, dat is idd. een mogelijkheid,
Ik zou dan wel voor een mondmasker zorgen voor dat kind dat hoest, al is het coronavrij.
Of misschien die dringende boodschap even uitstellen totdat je opvang hebt.
Feit blijft dat als je in een winkelketen rondloopt, andere mensen zich wel niet zo veilig zullen voelen met een kind rondom hen dat konstant aan het hoesten is.

Terug naar “Actuele Thema's”