MB 26 januari

Vkurt
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

MB 26 januari

#1 , 31 jan 2021 13:28

Beste,

Ik bevind me in een zeer uitzonderlijke situatie die verscheidene redenen heeft tot essentiële verplaatsing, echter de maatregelen roepen vele vragen op met betrekking tot wettelijkheid.

Even een schets over de situatie: Ik ben resident in Spanje, werk daar van thuis uit maar moet bij technische panne wel een herstelling in België uitvoeren. Ik heb een minderjarig kind waar ik co-ouderschap mee heb, dit is vele jaren geleden in onderling overleg met beide partners overeengekomen. Ik heb een partner in België waar ik al vele jaren afwisselend in België en Spanje verblijf, mijn partner is echter resident in België.

Vraag1: De controle op van de pcr-test moet gebeuren door de vervoerder, maar als werkgever in België mag je zelfs de resultaten van een pcr-test niet kennen van uw personeel, dus waar is de wettelijkheid op basis van het medisch geheim dat een luchthavenmedewerker uw medisch resultaat mag bekijken?

Vraag2: Als niet Belgisch resident moet ik een test in het buitenland laten afnemen binnen de 72 voor aankomst in België tenzij ik om reden van co_ouderschap naar België kom (De volgende categorieën van reizigers moeten niet over een negatief testresultaat beschikken voor zover zij in het kader van hun functie naar België reizen:.....De personen die naar België reizen in het kader van grensoverschrijdend co-ouderschap.(zie faq infocoronavirus)), Het nieuwe MB meld echter niets over deze uitzondering. Een attest van de consulaire dienst is niet nodig binnen de EU volgens het nieuwe MB, trouwens bij navraag in het consulaat geven ze me enkel een link naar de faq-pagina (weten het waarschijnlijk zelf niet). Uitgezonderd een geboorteakte, woonplaatsverklaring van mijn zoon heb ik geen verdere documenten die dit kunnen aantonen, is dit wettelijk voldoende en is de luchthavenmedewerker gemachtigd hierover te oordelen?

Vraag3: Ik wens meer dan 48 uur te verblijven in België maar minder dan 7 dagen op basis van het co-ouderschap, Als ik dan zou moeten testen en in quarantaine gaan, hoe kan je dan op dag 7 een test laten doen? De wet voorziet dat je steeds naar je verblijfplaats mag terugkeren dus ga ik ervanuit dat dit na 5 dagen mag (trouwens dan is mijn bezoek aan mijn zoon ook afgelopen).

Vraag4: de informatiepagina van de overheid die ook vermeld wordt in het MB staat vol met tegenstrijdigheden, heb ik de vrijheid om de regels die me het beste uitkomen te nemen of wat is hier dan het wettelijke kader?

mvg,
Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 31 jan 2021 15:57

Antwoord op vraag 1/

http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/ ... .pdf#Page2
Art. 7 § 1 De reizen zoals bepaald in bijlage 2 van dit besluit wordenbeschouwd als essentieel
.Voor de overeenkomstig het tweede lid toegelaten reizen, is dereiziger ertoe gehouden de digitale of papieren verklaring op eer,waarvan het modelformulier is bekendgemaakt op de website“info-coronavirus.be”van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid,Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, voorafgaand aan de reis,in te vullen, te ondertekenen en bij zich te dragen gedurende deintegrale reis.Indien gebruik wordt gemaakt van een vervoerder, is deze ertoegehouden te controleren dat de reizigers bedoeld in het derde lid,voorafgaand aan de boarding, een verklaring op eer hebben ingevuld.Bij gebrek aan deze verklaring, is de vervoerder ertoe gehouden hetboarden te weigeren. De vervoerder controleert bij aankomst opBelgisch grondgebied opnieuw dat de verklaring op eer werd ingevuld.Bij gebrek aan deze verklaring op eer of bij valse, misleidende ofonvolledige informatie in deze verklaring, kan in voorkomend geval debinnenkomst geweigerd worden overeenkomstig artikel 14 van deSchengengrenscode of artikel 43 van de wet van 15 decem-ber 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, devestiging en de verwijdering van vreemdelingen.”

Bijlage 2. Lijst van essentiële reizen toepasselijk op personen met denationaliteit van of de hoofdverblijfplaats in een land van de EU ofde Schengenzone, alsook voor de personen die hun hoofdverblijf-plaats hebben in een derde land opgenomen in bijlage I van deAanbeveling (EU) 2020/912 van de Raad van 30 juni 2020 over detijdelijke beperking van niet-essentiële reizen naar de EU en demogelijke opheffing van die beperkingVoor de toepassing van artikel 21,§1 van dit besluit worden devolgende reizen als essentieel beschouwd:1°de reizen om louter professionele redenen, met inbegrip van dereizen van beroepssporters met een topsportstatuut, professionelen uitde cultuursector, en journalisten, bij het uitoefenen van hun professio-nele activiteit;2°de reizen van diplomaten, ministers, Staats- en regeringsleiders; dereizen van het personeel van internationale organisaties en instellingen,en van personen uitgenodigd door deze internationale organisaties eninstellingen waarvoor de fysieke aanwezigheid noodzakelijk is voor degoede werking van deze organisaties en instellingen; de reizen van hetpersoneel van diplomatieke en consulaire posten en van personenuitgenodigd door deze posten waarvoor de fysieke aanwezigheidnoodzakelijk is voor de goede werking van deze posten; de reizen vanleden van het Europees Parlement in het kader van hun functies;3°de reizen omwille van dwingende gezinsredenen, met name:- reizen die gerechtvaardigd zijn door gezinshereniging, in de zin vande wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondge-bied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;- bezoeken aan een echtgenoot of partner, die niet onder hetzelfdedak woont, voor zover een aannemelijk bewijs geleverd kan wordenvan een stabiele en duurzaam onderhouden relatie;
- reizen in het kader van co-ouderschap

Antwoord op vraag 2/

28 OKTOBER 2020. - Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 28-10-2020 en tekstbijwerking tot 26-01-2021)


§ 4. In geval van een reis naar België vanuit een gebied in de Schengenzone is de reiziger ertoe gehouden om voorafgaand aan de reis het elektronische Passagier Lokalisatie Formulier, bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken, in te vullen en voor te leggen aan de vervoerder voor boarding.
Indien het niet mogelijk is voor de reiziger om gebruik te maken van het elektronische Passagier Lokalisatie Formulier, is hij ertoe gehouden het papieren Passagier Lokalisatie Formulier bekendgemaakt op de websites van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken en van de Dienst Vreemdelingenzaken in te vullen, te ondertekenen en te bezorgen aan de vervoerder. De vervoerder is ertoe gehouden deze verklaring onverwijld te bezorgen aan Saniport.
De vervoerder is ertoe gehouden te controleren dat alle passagiers, voorafgaand aan de boarding, een Passagier Lokalisatie Formulier hebben ingevuld. Bij gebrek van dit formulier is de vervoerder ertoe gehouden het boarden te weigeren. [3 De vervoerder controleert bij aankomst op Belgisch grondgebied opnieuw dat het Passagier Lokalisatie Formulier werd ingevuld.]3
(De volgende categorieën van reizigers moeten niet over een negatief testresultaat beschikken voor zover zij in het kader van hun functie naar België reizen:.....De personen die naar België reizen in het kader van grensoverschrijdend co-ouderschap.(zie faq infocoronavirus)), Het nieuwe MB meld echter niets over deze uitzondering
Kan ik ook niet terugvinden .

Vraag 3 / Indien u in quarantaine moet , dan zult u waarschijnlijk in Belgie moeten blijven .
Vraag 4/ de tsunami aan MBs en toelichtingen her en der zijn een dusdanige kakafonie geworden , dat niemand zich nog geroepen voelt om een sluitend antwoord te geven op specifieke vragen voor specifieke gevallen .
Als er discussies zijn over het wettelijke kader , dan wendt men zich gewoonlijk tot de Raad van State .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2021 18:25

.De personen die naar België reizen in het kader van grensoverschrijdend co-ouderschap.(zie faq infocoronavirus)), Het nieuwe MB meld echter niets over deze uitzondering.
Zie art. 21, § 7, van het MB van 28 oktober 2020, zoals gewijzigd door art. 7 van het MB van 12 januari 2020.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2021 18:29

Vraag4: de informatiepagina van de overheid die ook vermeld wordt in het MB staat vol met tegenstrijdigheden, heb ik de vrijheid om de regels die me het beste uitkomen te nemen of wat is hier dan het wettelijke kader?
De MB's zijn het wettelijk kader.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Actuele Thema's”