Ziekteverzekering/Mutualiteit België-Kaapstad

Jfili
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekteverzekering/Mutualiteit België-Kaapstad

#1 , 22 dec 2020 15:57

Beste

Heeft er iemand advies/inzicht op deze situatie? Ik zou normaal gezien werkgerelateerd 15 Januari naar Kaapstad vertrekken voor een aantal maanden. Echter, dit is niet gegarandeerd wegens het afschaffen van vluchten en de mutaties.

Ik werkte Maart 2019-November 2019 in London en ben hierna richting Kaapstad vertrokken voor een Zuid-Afrikaanse werkgever.

De Belgische mutualiteit vroeg vorige maand een E104 bewijs dat ik kosten heb betaald in London, dit is aangevraagd en het papier is ondertussen onderweg.

Ze hebben hierbij vermeld dat ik vanaf Januari geen recht meer heb op sociale zekerheid omdat België geen verdrag heeft met Zuid-Afrika. Er werd aangeraden om me hierbij aan te sluiten bij de overzeese social zekerheid, zodat als ik terugkom, geen wachttijd heb om me hier terug aan te sluiten. Dit grapje kost 500EUR per maand, en ik verdien in Zuid-Afrikaanse randen dus het is niet erg evident.

Weet iemand hier iets meer van of hier een andere oplossing voor is? Ik vind het namelijk ook riskant om te vliegen in deze onzekere tijden, zonder verzekerd te zijn in Belgie (stel dat ik terug moet omwille van een noodgeval of hier gestrand ben, zonder een ziekteverzekering). Wel heb ik een basispakket ziekteverzekering die vanaf Januari start in Kaapstad via het werk.

Om nog achtergrond informatie te geven. Ik ben gerepatrieerd naar België in Augustus en verblijfde hier tot het terug 'veilig' was om terug te keren naar Kaapstad.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding