Overleden in WZC

Katja71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overleden in WZC

#1 , 08 dec 2020 19:12

Goeienavond,
Ik wou eens langs deze weg informeren over het volgende.
Mijn oma lag in een WZC, 94 jaar en enorm dément.
Wij kregen een 4 tal weken geleden een telefoon met de melding dat ze haar gingen verplaatsen naar een andere vleugel omdat haar huidige vleugel ging gebruikt worden om positief geteste bewoners in te plaatsen. Geen probleem, we vroegen of we haar persoonlijke spulletjes, juwelen, kledij en andere dingetjes moesten mee komen helpen oververhuizen.
Dat was niet nodig zeiden ze, ze waren er zelf al aan begonnen.
Wij komen dag erna op bezoek en merken dat ze inderdaad op een andere kamer lag met enkel wat kledij en verzorgingsgerief. De rest lag nog op de oorspronkelijke kamer omdat ze daarna terug naar daar zou verhuizen.
Ondertussen komt mijn oma te overlijden door verslikking in iets van eten. Wij vragen na haar overlijden of we de rest van haar persoonlijke bezittingen konden ophalen uit de oorspronkelijke kamer waarop we te horen kregen dat dat de eerste weken onmogelijk is omdat daar een covid patiënt ligt. MAW... Op de kamer van mijn oma waar al haar spulletjes nog liggen, alsook juwelen lag nu een positief geteste vreemde persoon.
Wij waren verbouwereerd omdat we in de veronderstelling waren dat de kamer niet bezet zou zijn.
Het personeel zegt daarop dat zij wettelijk in orde zijn en het recht hebben om de kamer te bezetten met die covid patiënt.
Ze gingen de kamer wanneer die terug vrij kwam "verluchten" zodanig er geen besmetting meer zou zijn.
Vandaag kregen we dan telefoon dat we morgen alles mochten komen halen uit de kamer, terwijl die vleugel is voorbehouden voor covid patiënten, wij staan natuurlijk niet te springen om daar zelf alles te gaan halen en vroegen of het mogelijk was om haar spulletjes aan de ingang te zetten zodanig wij die konden ophalen. Maar door personeelsgebrek was dit niet mogelijk.
Ook zijn we te weten gekomen dat haar gouden oorbelletjes zijn verdwenen en niemand weet waar die zijn.
Wat kunnen wij hiertegen inbrengen?
Dank alvast voor meer informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 08 dec 2020 20:23

En wat zijn de voorwaarden inzake de bezittingen en terug in ontvangst nemen.
Meestal heeft men als familie maar een korte periode om die zaken op te halen.

Katja71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2020 20:36

Normaal gezien moesten we binnen 5 dagen de kamer leeghalen maar omdat er ondertussen een covid patiënt ligt zeiden ze dat dat niet mogelijk was, nu 3 weken later kregen we deze avond telefoon dat we morgen de kamer moeten leegmaken, dat deze al blijkbaar een week leeg staat, ontsmet is, terwijl er vorige week op de afdeling nog 22 besmettingen waren beweren zij nu dat deze volledig coronavrij is, dus wij hebben hier onze twijfels bij en staan niet te springen om zelf alles te gaan leeghalen, op onze vraag of ze het beneden in de gang konden zetten zodat wij het gewoon konden oppikken kregen we antwoord dat dit door personeelgebrek onmogelijk is.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 09 dec 2020 00:35

Quote :
" Wij komen dag erna op bezoek en merken dat ze inderdaad op een andere kamer lag met enkel wat kledij en verzorgingsgerief. De rest lag nog op de oorspronkelijke kamer omdat ze daarna terug naar daar zou verhuizen. "

U had onmiddelijk de spullen moeten verhuizen en in veiligheid brengen . Toen was het nog perfect mogelijk zonder besmettingsregels te overtreden ( geen toegang op een Covid afdeling ) .

Quote :
" Wij vragen na haar overlijden of we de rest van haar persoonlijke bezittingen konden ophalen uit de oorspronkelijke kamer waarop we te horen kregen dat dat de eerste weken onmogelijk is omdat daar een covid patiënt ligt. "

Als het intern reglement stipuleert dat persoonlijke spullen binnen 5 dagen moeten opgehaald , en u daarin gehinderd werd door de instelling , dan is hierin de instelling in de fout gegaan .
En Covid is geen verzachtende omstandigheid . Ze hadden u moeten verwittigen , en 5 dagen de tijd geven vooraleer een andere bewoner te huisvesten .
Evenwel kan de instelling niet gehouden worden , bewoner eigendom zelf te verzamelen en naar een bepaalde zone te brengen .

Anderzijds denk ik niet dat een instelling verantwoordelijk kan gesteld worden voor verdwenen juwelen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Katja71
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2020 11:51

Het probleem is dat ze al een covid patiënt op haar oorspronkelijke kamer gelegd hebben toen mijn oma nog leefde, zij was overgeplaatst naar een andere vleugel en is toen overleden, dus direct na haar overplaatsing was haar kamer al ingenomen, wij wisten dit pas toen we na haar overlijden vroegen om haar spulletjes te mogen ophalen, daarop zeiden ze dat dit onmogelijk was omdat die covid bewoner er lag en dat ze niet wisten wanneer juist die bewoner terug naar zijn oorspronkelijke kamer terug mocht.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 09 dec 2020 12:25

M.i. gaat het rusthuis hier toch in de fout door de persoonlijke spullen te laten liggen terwijl de bewoner verplaatst is. Anderzijds als het om een zwaar demente patiënt gaat, is het sowieso niet aangewezen om deze iets van waarde te geven.

Werd er reeds klacht ingediend bij de politie wegens diefstal?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 09 dec 2020 14:56

Het probleem is dat ze al een covid patiënt op haar oorspronkelijke kamer gelegd hebben toen mijn oma nog leefde, zij was overgeplaatst naar een andere vleugel en is toen overleden, dus direct na haar overplaatsing was haar kamer al ingenomen, wij wisten dit pas toen we na haar overlijden vroegen om haar spulletjes te mogen ophalen, daarop zeiden ze dat dit onmogelijk was omdat die covid bewoner er lag en dat ze niet wisten wanneer juist die bewoner terug naar zijn oorspronkelijke kamer terug mocht.
Dit is inderdaad een probleem , die zoals gezegd , de verantwoordelijkheid is van de instelling .
U dient het intern reglement te raadplegen , teneinde te weten waarvoor getekend geweest is , en welke praktische voorzieningen daarin staan
Bij een inbreuk kunt u klacht indienen bij/tegen de dagelijkse verantwoordelijke , en eventueel bij de algemeen directeur .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Actuele Thema's”