Annulering vakantiehuisje corona

bierflesdopke
Topic Starter
Berichten: 7

Annulering vakantiehuisje corona

#1 , 27 apr 2020 14:01

Hallo,
We zijn een groep van 5 koppels en een aantal kinderen.
We hadden een huisje gehuurd in Nederland voor het weekend van 1 mei.
Door corona kan dit natuurlijk niet doorgaan.
In principe hebben we recht op terugbetaling van de som.
Akkoord, gezien de situatie zijn we ook tevreden met een voucher om later opnieuw iets te kunnen boeken.

Maar de organisatie wil ons als 'service' enkel een andere datum aanbieden, van 1 september 2020 tot en met 31 maart 2021. Vanaf 1 januari is het huisje echter niet meer te boeken op hun site. Navraag leerde ons dat het vanaf 1 januari zal te koop staan. Garantie dat we daar dus nog gaan kunnen logeren, hebben we niet, enkel een vaag 'we verwachten niet dat het de eerste 3 maand verkocht zal zijn'.

Waar kunnen we terecht om iets meer druk te zetten dan mails te sturen omdat we toch minstens een voucher met 1 jaar geldigheid willen? De organisatie blijft weigeren en dringt aan op een nieuwe datum. Ze zeggen er ook bij dat als we geen andere datum kiezen of als alles volzet is, we dan zowieso al ons geld kwijt zijn.

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 apr 2020 21:40

Ik denk dat u inderdaad aan het kortste eind zult trekken hier.

Vakantiehuis in Nederland, rechtstreeks daar geboekt (dit maak ik uit tussen de regels), dus de Nederlandse wetgeving is van toepassing.
In Nederland zijn vakantiehuisjes niet verboden op dit moment.

De Belgische wetgeving verbiedt het wel aan u om naar daar te gaan, maar dat is niet het probleem van de uitbater, die wel vakantiegangers mag toelaten.
Bijgevolg komt de annulering ook van uw kant, en niet van de uitbater.
Bijgevolg is alles dat de uitbater u aanbiedt mooi meegenomen, want deze is op zich zelfs tot niets verplicht.

Edit: mogelijks biedt je annuleringsverzekering (moest je die hebben) wel een gedeeltelijke oplossing.
In het begin van dit tijdperk kwamen ze niet tussen als je zelf annuleerde, omdat je op zich de reis nog zou kunnen uitgevoerd hebben.
Dit is tegenwoordig niet meer van toepassing, met dat de Belgische grenzen minstens t/m 8 juni gesloten zijn.
Ik herhaal: mogelijks.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2020 16:08

Ik ben het niet helemaal eens met mijn voorganger. Vakantiehuis verhuur is in Nederland nog wel toegelaten, met 5 koppels buiten gezinsverband in hetzelfde verblijf niet. Het zal er dus vanaf hangen of de bezetting van het huis mee gedefinieerd was of niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 05 mei 2020 16:16

Stel voor de zekerheid de vraag nog eens op https://rechtenforum.nl/

Terug naar “Actuele Thema's”