tweede verblijf

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

Re: tweede verblijf

#16 , 04 apr 2020 09:58

Hier vindt u uw antwoord:

https://www.vlaanderen.be/een-verhuis-regelen

Ik stel voor dat u een verklaring bij de gemeente afhaalt waarin zowel uw huidig adres als uw toekomstig adres staat vermeld. De verhuis gaat toch ook geen maanden duren hé? Neemt ook een afschrift mee van het eerste blad van de notariële akte waarin zowel uw huidig als uw eigendomstitel van de nieuwe woning staan vermeld of het huurcontract van uw nieuwe woning, indien het niet om eigendom gaat.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 apr 2020 10:11

TS,

Ik ga geen juridisch antwoord geven.
Ik zou willen opmerken dat de forumleden steeds het beste van hun zelf willen geven om een antwoord te geven. Er zijn zelfs vele zaken die in de wetgeving interpreteerbaar zijn.

De aanval op Franciscus vind ik volledig van de pot gerukt, en totaal niet passend.

De huidige corona virus is een totaal onvoorspelbaar issue, waar niemand enige oplossing of inzicht in heeft.

Er zijn veel gewone burgers die veel minder dan u verdienen en het met weinige middelen moeten rondkomen; die ook nog met moeite hun rekeningen kunnen betalen en gekluisterd zitten aan hun woonst.

Indien de overheid u schade toebrengt door werken of andere uit te voeren zaken; is het normaal dat u een vermindering % in rekening kunt brengen. Dit zijn onvoorzienbare omstandigheden, waar iedereen voor moet boeten zonder gezondigd te hebben.

Laat ons met zijn allen deze situatie niet uitbuiten, en trachten zonder kleerscheuren door te komen.
Financiële middelen van de staat zijn momenteel hard nodig om de medische toestanden het hoofd te bieden.
WAT IS HET BELANGRIJKSTE GEZONDHEID OF FINANCIEN ( kapitaalkrachtigen ).

Uw IQ kan misschien ( ? ) veel hoger zijn; maar het verstandig gebruiken is toch wat anders.

Is niet juridisch : maar de menselijke factor speelt ook een belangrijke rol op een forum. En bovendien ben ik blij vast te stellen dat forumleden nog reacties kunnen plaatsen; is een teken dat zij gelukkig nog onder ons zijn.

Moderator : verontschuldigingen voor deze menselijke reactie ipv juridische.

LeenW
Berichten: 12828

#18 , 04 apr 2020 10:56

Op zich denk ik niet dat TS een onterechte vraag stelde, maar het was wel de zoveelste Corona-vraag waar enkel vanuit eigen standpunt naar de situatie werd gekeken, vandaar de misschien hevige reactie van Franciscus. Ik stel voor dat we terugkeren naar enkel juridische antwoorden, doch met de nodige relativeringen.

Aan TS: Er is geen verplichting dat de overheid deze taksen laat vallen, eventueel kan er later wel een economische maatregel komen maar dat zal op goodwill basis zijn. Hou er ook rekening mee dat mensen met een tweede normaal gezien niet de mensen zijn die ineens in moeilijkheden gaan komen als ze enkele maanden op werkloosheid geplaatst worden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 04 apr 2020 14:10

Op zich verbiedt de overheid het gebruik van uw tweede verblijf niet, enkel de verplaatsing. Wie reeds in zijn tweede verblijf was, kan daar m.i. gewoon blijven.
Dat hangt puur af van het feit of een tweede verblijft als "thuis" aanzien kan worden.

En net dat is zeer twijfelachtig.
Die twijfel blijft ook nog altijd in het aangepaste MB, dat daar géén verduidelijking geeft maar integendeel nog extra verwarring zaait .

(nu is "familie" en "onder hetzelfde dak" een voorwaarde voor sommige uitzonderingen, ipv de gebruikelijke termen "gezin" of domicilie-adres te gebruiken)

tinyurl.com/wulnvvm


Tweedeverblijven in campings en recreatiezones, of aan zee worden net actief ontruimd
Studentenkoten dan weer niet

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#20 , 04 apr 2020 14:14

lees B.S. 03.04.2020, M.B.03.04.2020. Onwil zal er echter altijd blijven bestaan en er zullen altijd mensen zijn die de extremiteiten en grenzen willen aftasten. Hier is er een belangrijke rol voor de politie vastgelegd, maar ook van de mensen die zich als verantwoordelijke burgers gedragen. En dan stelt men zich vragen waarom er strenge maatregelen worden genomen. Misschien eens afvragen hoe het komt dat bepaalde streken zoveel doden kennen?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 04 apr 2020 14:26

lees B.S. 03.04.2020, M.B.03.04.2020. Onwil zal er echter altijd blijven bestaan en er zullen altijd mensen zijn die de extremiteiten en grenzen willen aftasten.
Het gaat niet om grenzen aftasten.

Het gaat om steeds meer mensen die geverbaliseerd worden voor dingen die volgens MB niet strafbaar zijn, of net onduidelijk zijn.

Omdat politici hun regeltjes maar niet deftig geformuleerd krijgen, en politie maar met de natte vinger optreedt.


Nieuw-samengestelde gezinnen kunnen momenteel in problemen komen
Nieuwe partners zijn vaak géén familie
Maar familie zijn, is net wel een nieuwe grond voor uitzonderingen geworden ... en krijgen in de volgende regel een uitzondering wegens "onder zelfde dak wonen"

te gek om los te lopen.

Hier is er een belangrijke rol voor de politie vastgelegd,

Er hoort eigenlijk geen enkele interpretatie bij politie te liggen ...
Regels horen duidelijk te zijn.

maar ook van de mensen die zich als verantwoordelijke burgers gedragen.
Wat net het probleem is:
Burgers die zich wel degelijk verantwoordelijk gedragen, worden OOK geverbaliseerd op basis van foute interpretaties bij politie ...

bosprocureur
Berichten: 6854

#22 , 04 apr 2020 15:14

Waarom zou de overheid veel toegeeflijker moeten zijn? Zij, en wij, hebben te maken met een virus dat GEEN toegevingen doet, en met die realiteit houdt de overheid rekening. Het zou misschien anders kunnen, maar daar kan nadien over gekissebist worden.
Nu worden wij geacht in ons kot te blijven. En en masse naar de kust verhuizen, zoals nu op papier bezig is, kan niet door de infrastructuur daar gedragen worden. Geneeskundige voorzieningen bijvoorbeeld zijn daar zeker niet op voorzien.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#23 , 04 apr 2020 15:34

Bosprocureur, ik geef het op man. Wat baat kaars en bril als de uil niet luisteren wil. Ik dacht dat dit forum mensen moet bijstaan om problemen te vermijden, uit de problemen te raken, niet in de problemen te brengen.
De regels zijn eenvoudig,volg ze op en zoek niet overal om de boel te boycotten en/of nog erger te maken. Kom met positieve voorstellen,niet enkel voor nu, maar ook voor na deze COVID 19 periode, het zal een slagveld zijn, ik vrees dat wij met "verschroeide" aarde zal zijn. Dus wie kan werken onder veilige omstandigheden, werk en hou op met kankeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 04 apr 2020 16:45

Ik lees vandaag in de krant dat er een paar honderd landgenoten hun domicilie naar hun 2de verblijf aan de kust laten verplaatsen.
Wat us het nut hiervan? Ze plegen domiciliefraude want ze zetten hun domicilie waar ze niet vast verblijven, tenzij nu tijdens deze crisis.
En dan gaan ze toch ook 2de verblijfstaks moeten betalen in hun huidige woning in het binnenland.

bosprocureur
Berichten: 6854

#25 , 04 apr 2020 16:50

Doordat ze het nu zo massaal doen leggen ze het er vingerdik op dat er iets verkeerd is/was.
En dan straks maar heel verwonderd zijn dat er controles (sancties??) van komen ?

En dan maar via het forum hier hun Grote Gelijk trachten te halen. Tja :roll:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 04 apr 2020 17:47

En en masse naar de kust verhuizen, zoals nu op papier bezig is,
Er zijn er ook die officiëel in Knokke wonen (geen personenbelasting) maar elders wonen ...

Allemaal omdat politie vindt dat thuis = domicilie = "uw kot"
Terwijl kotstudenten geen uitzondering hebben, maar ... niet gecontroleerd worden terwijl unifs en hogescholen potdicht zijn :!:


En de interpretaties door politie van dit MB zijn problematisch ...

https://www.focus-wtv.be/nieuws/koppel- ... e-verblijf

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200404_04913286

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#27 , 04 apr 2020 18:58

Verstandige mensen verwijzen naar antwoorden op vragen gesteld aan bevoegde personen, personen die hierover een oordeel kunnen vormen en verwijzen niet altijd naar sensatieberichten en/of roddelkranten.

Probeer de mensen wegwijs te maken en niet in de war te brengen.

Man oh man.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 04 apr 2020 22:30

Verstandige mensen verwijzen naar antwoorden op vragen gesteld aan bevoegde personen, personen die hierover een oordeel kunnen vormen en verwijzen niet altijd naar sensatieberichten en/of roddelkranten.

Probeer de mensen wegwijs te maken en niet in de war te brengen.
Ik verwijs enkel naar hoe politie interpreteert

En dat dat niet noodzakelijk is wat er in MB staat.
Zelfs niet na aanpassing.

Je kan er donder op zeggen dat dit niet bij arresten in 1e aanleg gaat blijven ...


In Geraardsbergen gaan ze al PVs van overijverige agenten "annuleren" ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 04 apr 2020 22:38

Hier vindt u uw antwoord:

https://www.vlaanderen.be/een-verhuis-regelen

Ik stel voor dat u een verklaring bij de gemeente afhaalt waarin zowel uw huidig adres als uw toekomstig adres staat vermeld. D
Voorwaarden

U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.



Hoe een gemeente enig attest kan afleveren van waar iemand ZAL gaan wonen, is mij een raadsel ...
De gemeente weet dat pas door uitschrijving tgv inschrijving op nieuwe domicilie.

Overheden geven geen attesten voor iets dat voor hen administratief niet verifieerbaar is, of niet feitelijk dan wel (volgens hen toch) administratief correct is op het moment van uitreiking.

katwezel
Berichten: 375

#30 , 05 apr 2020 04:02

Ts wil blijkbaar korting op het ki enz omdat hij nu niet het.genot heeft door het huidige mb , echter dat is fout want je mag maar een bepaald aantal dagen op je tweede verblijf zijn , als ik het juiste heb is dat 180 dagen , stel dat de maatregelen 2 maand duren dan heb je nog zeker 180 dagen over , dus waarom zou je korting of zoiets moeten krijgen ?
Hou je gezond

Terug naar “Actuele Thema's”