verplicht te antwoorden tijdens een corona controle


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DoubleCheck

#17 , 02 apr 2020 11:25

Blijkbaar dringt nog niet overal door dat mensen geverbaliseerd worden voor activiteiten die een normaal zinnig mens gewoon MAG doen, en die conform de door de regering uitgeroepen maatregelen zijn (MB)

Maar die lokaal plots als "overtreding" gezien worden.
Om welke reden ook
Omdat minister / woordvoerder / verbalisant /. CrisiCentrum het MB niet gelezen heeft misschien :?:
Of niet begrijpt - zoals we hier al vaak eerder gezien hebben ivm bvb de wegcode ...
Een beetje begrip dat deze totaal nieuwe regelgeving voor iedereen wennen is, zou wel op zijn plaats zijn.

Ordediensten maken mogelijk foutjes, maar wees maar zeker dat de "gewone burger" er véééél meer en veel ernstigere maakt!

Concreet was de vraag hier of je een politieagent moet antwoorden als hij u iets vraagt tijhdens een "corona controle". Het antwoord kan niet anders zijn dan "Natuurlijk! Gedraag u normaal of draag de gevolgen!".

De repliek "Jamaar, sommige agenten interpreteren het MB héél misschien niet volledig correct." helpt echt niet om mensen aan hun verstand te brengen dat ze verantwoordelijkheidszin moeten tonen. In tegendeel. :evil: :evil: :evil:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#18 , 02 apr 2020 11:34

Misschien best allemaal eens het B.S. van 01.04.2020 lezen, omzendbrief.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 02 apr 2020 15:21

Concreet was de vraag hier of je een politieagent moet antwoorden als hij u iets vraagt tijhdens een "corona controle". Het antwoord kan niet anders zijn dan "Natuurlijk! Gedraag u normaal of draag de gevolgen!".
En het juridische antwoord daar is dat u nooit gedwongen kan -of mag- worden uzelf te beschuldigen van strafbare feiten.

EVRM ... nét iets hoger in rechtsorde dan een MB

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 02 apr 2020 15:22

Misschien best allemaal eens het B.S. van 01.04.2020 lezen, omzendbrief.
Deze :?:

Behoorlijk nietszeggend ...

We worden op dit moment geconfronteerd met een uitzonderlijke situatie, met name de bestrijding van het virus COVID-19 (SARS-CoV-2), welke het afkondigen van de federale fase van het nationaal noodplan heeft genoodzaakt en die gepaard gaat met het nemen van dwingende en dringende maatregelen die op nationaal niveau worden opgelegd en onder meer middels de respectieve ministeriële besluiten worden geformaliseerd.
Dergelijke onmiskenbaar uitzonderlijke situaties kunnen enkel doeltreffend worden aangepakt mits het voeren van een verregaand doch coherent nationaal beleid, dat doorheen de betrokken departementen een organisatorische en uniforme vertaalslag krijgt.

Ik stel met tevredenheid en trots de inzet en inspanningen van al onze medewerkers op het terrein vast. Evenwel blijkt dat her en der nog ruimte wordt genomen voor eigen interpretaties of uitholling van de tot op heden bepaalde regels, evenals inzake de statutaire gevolgen die hieruit volgen voor de personeelsleden.
Uiteraard ben ik er mij van bewust dat in huidige crisiscontext niet alles tot in het kleinste detail in regelgevende teksten kan worden geregeld. Dat er derhalve vragen of twijfel rijzen, is begrijpelijk. Dat er eigen wendingen of invullingen worden gegeven aan de federale maatregelen en instructies is echter onverantwoord en in gezondheidsgerelateerd crisisbeheer zelfs ronduit gevaarlijk.

Dit is ook de reden waarom er een "Task Force GPI" werd opgericht, die voor de gehele geïntegreerde politie zorgt voor een eenduidig beleid, evenals voor een eenvormige, aan de huidige toestand aangepaste toepassing van alle regelgevende en reglementaire teksten, dit in het licht van de krachtdadige aanpak van het virus SARS-CoV-2. Deze Task Force GPI is vertegenwoordigd in het federaal coördinatiecomité COFECO, dat ingevolge de afkondiging van de federale fase van het nationaal noodplan werd opgericht en namens de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken door de Directeur-generaal van het nationaal crisiscentrum wordt voorgezeten.

Ik wens uitdrukkelijk de aandacht te vestigen op het dwingend karakter van de richtlijnen van de Task Force GPI. Dit veronderstelt aldus een rigoureuze en ongenuanceerde toepassing ervan binnen alle geledingen van de geïntegreerde politie. Daar we van onze burgers een rigide uitvoering van de maatregelen verwachten om zo snel mogelijk het hoofd te bieden aan deze epidemie, mag dit voor de politiediensten - welke op de handhaving ervan toezien - geen onoverkomelijk verzoek inhouden.

Verder dring ik er op aan dat de verspreide schriftelijke informatie aandachtig wordt gelezen en nauwgezet wordt toegepast. Deze informatie is beschikbaar voor alle personeelsleden via het "Covid-19 - infoportaal" op WiKiPol - GPI.
Voor zover die nota's, richtlijnen, faq's, etc. ontoereikend zouden zijn, kunnen de personeelsleden van de geïntegreerde politie terecht bij het "Contact Center COVID-19", dit op de volgende manieren:
Per mail: federal.contactcenter@police.belgium.eu
Per telefoon:
- Van maandag tot vrijdag, telkens van 8.30u tot 17.00u:
- NL: 02 642 66 76
- FR: 02 642 66 75
- 's Avonds en tijdens het weekend wordt de permanentie verzekerd door de Directie van de operaties inzake bestuurlijke politie (DGA/DAO) op het tel.nr. 02/642 63 81, maar enkel voor het melden van verdachte of bevestigde gevallen van Covid-19 (en dus niet voor statutaire vragen).
Ten slotte wens ik te wijzen op het primordiaal belang van externe communicatie in de actuele crisiscontext. Daar deze tijdens de federale fase wordt gecoördineerd vanuit het nationaal crisiscentrum (discipline 5 - D5), wordt elke vorm van externe communicatie voorafgaand aan overleg en goedkeuring van D5 onderworpen.
Ik hoop dat deze omzendbrief bijdraagt tot een meer rationele communicatie en tot een éénvormig beleid voor de geïntegreerde politie bij de aanpak van de uitzonderlijke situatie van de epidemie van het virus SARS-CoV-2. Laat dit ook een opportuniteit zijn om de slagkracht van ons politiebestel in ongeziene omstandigheden op overtuigende wijze in de kijker te zetten.
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken,
P. DE CREM

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#21 , 02 apr 2020 15:39

Ik dank ieder voor zijn antwoord en meningen, helaas werd mijn vraag door vele als rebellie opgenomen en mist het doel.

[Politiek gezever verwijderd]

bosprocureur
Berichten: 6854

#22 , 02 apr 2020 15:43

Misschien eens gewoon op "heterdaad " googelen ? U krijgt interessante lectuur, als ik het goed voorheb tenminste

LeenW
Berichten: 12828

#23 , 02 apr 2020 16:02

Aangezien we overgaan op politiek gezever, heeft deze topic zijn einddatum bereikt.

Terug naar “Actuele Thema's”