Grenzen vrijheid van meningsuiting?

Karel67
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Grenzen vrijheid van meningsuiting?

#1 , 31 mar 2020 18:55

Vallen niet-discriminatoire, schriftelijke beledigen onder de vrijheid van meningsuiting?

Mag men bijvoorbeeld iemand eenmalig schriftelijk een "incompetente trut" of simpelweg "een domoor" noemen zonder dat dit strafbaar is?

Waar ligt de grens precies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 31 mar 2020 19:14

Beste

https://www.unia.be/nl/actiedomeinen/me ... odschappen

Schriftelijke beledigingen kunnen inderdaad strafbaar zijn.

En noteer het verschil tussen een mening over iets hebben of gewoonweg een scheldpartij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Karel67
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2020 19:27

Beste

https://www.unia.be/nl/actiedomeinen/me ... odschappen

Schriftelijke beledigingen kunnen inderdaad strafbaar zijn.

En noteer het verschil tussen een mening over iets hebben of gewoonweg een scheldpartij.
Dank voor de link maar het schept geen duidelijkheid in voornoemde voorbeelden.

Is het strafbaar om iemand eenmalig een "incompetente trut" te noemen?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2020 10:38

Spijtig dat mijn reactie van gisteren het forum niet heeft gehaald.

Vraag : bent u de overste van bewuste dame of gewoon een collega ?
Als collega heeft u hoegenaamd niet het recht haar incompetentie neer te pennen. En zeker niet onder die bewoordingen. C4 voor de neerpenner aub.
Indien diensthoofd : is dit ook niet getolereerd.
Jullie gaan hier zwaar in de fout. Arbeidsrechtbank zou een vonnis vellen ( waarvan ik de uitkomst al weet ).

Beleefdheid op zijn plaats, onbeschoftheid hoort niet tussen collega's.
Indien zij werkelijk incompetent is; dan is het de verantwoordelijke zijn taak haar daar op te wijzen ( niemand anders ), doet hij/zij dat niet is hij/zij zelf incompetent. Beoordelingen personeel zijn het domein van de oversten/personeelsdienst.
Bovendien waar haalt iemand het recht of de bekwaamheid om anderen als incompetent te verklaren ( schriftelijk ).

En er ligt geen grens; het hoort zo niet. Een persoonlijk gesprek kan veel oplossen en is niet laakbaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2020 11:03

Man Man waar zijn jullie mee bezig, men zou eens in een slachthuis oit een andere groot vlees fabriek moeten werken wat daar allemaal niet naar elkaar hun kop geslingerd, of neem maar de bouw, mensen zijn zeer snel op hun tenen getrapt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 apr 2020 11:16

Man Man waar zijn jullie mee bezig, men zou eens in een slachthuis oit een andere groot vlees fabriek moeten werken wat daar allemaal niet naar elkaar hun kop geslingerd, of neem maar de bouw, mensen zijn zeer snel op hun tenen getrapt !
Lowie,
Is zeker afhankelijk van sector tot sector.
Maar zijn vraag was of dit schriftelijk mocht gebeuren en dit wettelijk was.
En daar heb ik mijn bezwaren tegen ( en denkelijk ook de arbeidsrechtbank indien zulks zo ver komt ).

Roepen en tieren gaat mee met de wind, schriftelijk staat vast.
En een functie op de werkvloer is anders dan een administratieve functie.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 01 apr 2020 11:26

Als die uitspraken komen in een juridisch dispuut - in geschriften - en dan voor de rechtbank ... dan is er een reële kans dat die tot een veroordeling leiden... maar zoals als gezegd ... alles hangt van de context af.

DoubleCheck

#8 , 01 apr 2020 12:08

Amen to that! Niemand hier kan correct antwoorden zonder de context van de vraag te kennen. Men spreekt hier al over arbeidsrechtbank, zonder te weten of dit om een conflict tussen collega's gaat.

Als je dit bijvoorbed in een brief naar een politie-agente of rechter zet, kom jer er waarschijnlijk niet zomaar mee weg. Zet je dt in een brief naar uw buurvrouw waar je een burenruzie mee hebt, is dit niet netjes, maar of je er ook voor gestraft kan worden? Ik denk het niet in dat geval.

Geen context = geen correct antwoord mogelijk

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 apr 2020 12:19

Amen to that! Niemand hier kan correct antwoorden zonder de context van de vraag te kennen. Men spreekt hier al over arbeidsrechtbank, zonder te weten of dit om een conflict tussen collega's gaat.

Als je dit bijvoorbed in een brief naar een politie-agente of rechter zet, kom jer er waarschijnlijk niet zomaar mee weg. Zet je dt in een brief naar uw buurvrouw waar je een burenruzie mee hebt, is dit niet netjes, maar of je er ook voor gestraft kan worden? Ik denk het niet in dat geval.

Geen context = geen correct antwoord mogelijk
Indien we de context van de vraag niet kennen, is het overbodig dat TS de vraag op het forum stelt. Het forum is geen gokcentrum.

En indien die dame toevallig ontslagen wordt naar aanleiding van die schriftelijke schuttingtaal; heeft u ervaring met de arbeidsrechtbank ?

DoubleCheck

#10 , 01 apr 2020 13:40

Indien we de context van de vraag niet kennen, is het overbodig dat TS de vraag op het forum stelt. Het forum is geen gokcentrum.
Volledig akkoord. De vraag zoals ze gesteld is, valt niet te beantwoorden, dus eigenlijk irrelevant / overbodig zonder extra context. Toch merk ik dat er héél veel vrij concrete antwoorden komen op een totaal niet concrete vraag. Vreemd. Een beetje zoals iemand die vraagt: "Hoeveel mensen hebben paars met streepjes?" en iemand antwoordt: "De helft!". Slaat nergens op!
En indien die dame toevallig ontslagen wordt naar aanleiding van die schriftelijke schuttingtaal; heeft u ervaring met de arbeidsrechtbank ?
Wie zegt dat die dame werknemer is? Je kan ook als vrijwilliger incompetent zijn, of als zelfstandige. Misschien begrijpt de vraagsteller het woord "incompetent" niet en gaat het over een werkloze of gepensioneerde? Nogmaals: er is geen enkele context! Gelijk welke antwoord is gewoon gegokt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 apr 2020 13:48

Indien we de context van de vraag niet kennen, is het overbodig dat TS de vraag op het forum stelt. Het forum is geen gokcentrum.
Volledig akkoord. De vraag zoals ze gesteld is, valt niet te beantwoorden, dus eigenlijk irrelevant / overbodig zonder extra context. Toch merk ik dat er héél veel vrij concrete antwoorden komen op een totaal niet concrete vraag. Vreemd. Een beetje zoals iemand die vraagt: "Hoeveel mensen hebben paars met streepjes?" en iemand antwoordt: "De helft!". Slaat nergens op!
En indien die dame toevallig ontslagen wordt naar aanleiding van die schriftelijke schuttingtaal; heeft u ervaring met de arbeidsrechtbank ?
Wie zegt dat die dame werknemer is? Je kan ook als vrijwilliger incompetent zijn, of als zelfstandige. Misschien begrijpt de vraagsteller het woord "incompetent" niet en gaat het over een werkloze of gepensioneerde? Nogmaals: er is geen enkele context! Gelijk welke antwoord is gewoon gegokt.
Absoluut correct.
Maar als forum trachten we steeds een antwoord te formuleren.
Al dikwijls opgemerkt dat TS'ers hun topic duidelijker moeten formuleren en meer info. Is zo dat er discussies ontstaan op het forum die te vermijden waren.

DoubleCheck

#12 , 01 apr 2020 13:51

Als je geen correct antwoord KAN geven, waarom dan TRACHTEN dit te doen? Ik weet ook dat ik niet KAN vliegen, maar ik ga het ook niet TRACHTEN te doen, hoor.

Wat is er mis met de vraagsteller gewoon te zeggen: We kunnen u niet antwoorden, want uw vraag is veel te vaag / niet concreet genoeg? Dit zou ook veel onnodige discussies vermijden, denk ik.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#13 , 01 apr 2020 19:58

Wel op deze hypothetische vraag kon je wel degelijk een theoretisch antwoord geven.
En dat is dat schriftelijke beledigingen niet de facto onder ‘vrijheid van meningsuiting’ vallen en theoretisch strafbaar kunnen zijn. En zoals bij ELKE overtreding zal moeten blijken of dat theoretisch strafbaar zijn ook in praktijk wordt omgezet. Context, herhaling enz zijn daar een factor in.
Maar het is WEL een vaststaand feit dat schriftelijke beledigingen niet automatisch onder ‘vrije meningsuiting’ vallen
En in die zin heeft TS een antwoord op zijn vraag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 apr 2020 20:05

Wel op deze hypothetische vraag kon je wel degelijk een theoretisch antwoord geven.
En dat is dat schriftelijke beledigingen niet de facto onder ‘vrijheid van meningsuiting’ vallen en theoretisch strafbaar kunnen zijn. En zoals bij ELKE overtreding zal moeten blijken of dat theoretisch strafbaar zijn ook in praktijk wordt omgezet. Context, herhaling enz zijn daar een factor in.
Maar het is WEL een vaststaand feit dat schriftelijke beledigingen niet automatisch onder ‘vrije meningsuiting’ vallen
En in die zin heeft TS een antwoord op zijn vraag.
Spring deze reactie van Basejumper volledig bij.
Op het forum worden wel veel meer hypothetische vragen gesteld.
Zo ook alle vragen omtrent Corona : zijn allemaal hypothetisch want er bestaat geen wetgeving hieromtrent. Is totaal nieuwe materie, waarin allerlei overheden zich zelf steeds tegenspreken. Het forum wordt door TS'ers om een mening gevraagd, dus proberen leden deze te geven of hulpmiddelen door het plaatsen van linken.

DoubleCheck

#15 , 02 apr 2020 11:19

Tja. Mij niet gelaten als mensen op héél erg vage vragen een antwoord proberen formuleren. Maar in mij ogen is dat puur tijdverlies. Als ik naar mijn garage bel en zeg: "Mijn auto is kapot, wat zou het kunnen zijn?" gaan ze ook niet alles opnoemen wat er kapot kan zijn, hoor. Ze gaan eerst héél erg concreet vragen wat de symptomen zijn, welke lampjes branden,etc... voor ze me aan antwoord geven. Beetje te vergelijken met hier: de vraagsteller vraagt wat er mis kan zijn met zijn auto, en iedereen denkt het te weten...

Akkoord, ieder antwoord kan op zich misschien wel correct zijn in één bepaald geval, maar wat heeft de vraagsteller daar nu aan? 90% van de antwoorden gaan immers NIET correct zijn voor zijn specifiek geval.

Terug naar “Actuele Thema's”