Maatregelen Corona - Lichaamsbeweging en andere

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Maatregelen Corona - Lichaamsbeweging en andere

#16 , 03 apr 2020 15:00

Dit valt onder:
Art. 5. Worden verboden:
- de privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, feestelijke, folkloristische, sportieve en recreatieve aard;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
remirrms
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 apr 2020 22:10

Ik zeg niet dat de politie het MB aan hun laars moet lappen, ik zeg dat het MB uitgebreid moet worden. Het is aan de politiek om een wettelijk kader uit te werken waarin de politie haar taken kan uitvoeren. We zitten met de grootste crisis sinds WO II en nog steeds zijn er mensen die het nodig vinden de regels aan hun laars te lappen.

Mensen die "naar de supermarkt gaan" 20 KM verder, niets aan te doen met dit MB. Een fietser 50km van huis "doet gewoon een fietstochtje", niets aan te doen. Zet er afstanden op en het misbruik zal stoppen.
Dat ligt toch al iets genuanceerder dan je aanvankelijke post :). Ik ben er ook volledig akkoord mee dat er gewoon eens duidelijkheid moet komen inderdaad, MAAR:

Op dit moment zie ik een tegenstrijdigheid ontstaan tussen eenderzijds de logica achter de wet en de regels die de wet oplegt.
Ik zou het ook liever hebben dat er gewoon duidelijk in het MB staat :"Verplaatsingen van bovengenoemde types zijn onbeperkt in afstand." of "Deze verplaatsing mag zich niet verder dan 20km van de woonst voordoen."
Jammer genoeg staat dat er nu niet in.

Daarnaast denk ik niet dat het eigenlijk uitmaakt wat de afstand van de verplaatsing betreft. Al zeker niet als je gaat nadenken over de logica van de wetgeving. Waarom in godsnaam zou ik niet naar die winkel 10km verder mogen rijden?? Wat is het verhoogd risico daarvan? Waarom mag ik niet verder dan 50km gaan fietsen? Brengt dat dan een verhoogd risico met zich mee?

Om terug te komen op mijn klant, die 50 km ver van mijn zaak woont (die mag openblijven, => inkopen levensmiddelen) . Waarom zou die niet om zijn bestelling mogen komen? Die persoon rijdt vanaf zijn huis naar mijn zaak (zoals toegelaten onder het MB). Hier stapt hij uit en haalt hij zijn bestelling op. Daarna vertrekt hij weer richting huis. Het aantal contacten hierbij is denk ik veel beperkter dan wanneer hij naar een supermarkt zou gaan dicht bij zijn huis.

En dan voor die sporters. Wat is daar dan mis mee? Voor mijn part lappen die mensen de regels niet aan hun laars:
  • Ze volgen volledig de wet zoals het MB het voorschrijft (geen beperking in afstand)
  • Mensen die deze activiteiten doen dienen steeds minimaal 1,5m afstand te houden van elkaar of van anderen (weinig kans op verspreiding)
  • Deze mensen zorgen net voor een spreiding van de populatie (zolang ze natuurlijk met geen anderen in contact komen) (en het effect hiervan is waarschijnlijk beperkt)
Los van deze problemen die de logica achter de wet opwerpen, denk ik ook dat een afstandsristrictie rechtstreeks in het MB voor problemen kan zorgen:
Wat als je in een afgelegen dorpje woont in de Ardennen? "Ik mag niet verder dan 10 km rijden, maar er is geen enkele winkel op die afstand..." etc.

Ik weet ook wel dat jij vooral de politie wil helpen, maar toch. Gaat het eerder daarover (focussen op handhaving), of richten we ons toch beter op goed gefundeerde wetgeving die eerst en vooral duidelijk is, maar ook daadkrachtig is?
Daarnaast snap ik niet zo goed (ligt misschien aan mij) waarom de politie zulke moeilijkheden heeft met de handhaving van allerlei toestanden zoals die "tweedeverblijvers", zoals die muziek op straat, zoals mensen die willen gaan traplopen,... etc.

Het zou normaal toch een kwestie moeten zijn van:
  • "Waar ga je naartoe? (als men geen fysieke activiteit uitoefent) (duidelijke toepassing van art. 8) (wel moeilijk te controleren soms, maar dat zal het altijd zijn met dit soort regels)"
  • "Houdt iedereen min. 1,5m afstand van elkaar? (eventueel is samenscholing ook in te roepen als mensen duidelijk en onweerlegbaar samenscholen, zoals bij het artikel van HLN)"
Daarnaast vind ik de case van de muziek in de straat sowieso onder art. 5 vallen, desnoods voor het organiseren van evenementen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 04 apr 2020 13:49

Tja, op het filmpje kun je al zien dat de minimumafstand benaderd of zelfs verbroken wordt,
Wat mag - of eerder gezegd MOCHT - voor gezinsleden

Mocht, want aanpassing MB betekent dat 1,5m momenteel ook geldt voor familieleden onder hetzelfde dak wonend, bij andere dan fysieke buitenactiviteiten


Aanpassing MB, en het is nog steeds een puinhoop
Thuis is niet aangepast
De vrijstelling van de 1,5m regel voor gezinsleden is nu beperkt tot fysieke buitenactiviteit, waarvoor het MB ze tegelijk net voordien ook verplicht ...

Bij begrafenis of huwelijk geldt de 1,5m dus zelfs tussen gezinsleden, maar thuis mag je achteraf in zelfde bed kruipen ...


https://tinyurl.com/wulnvvm

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 04 apr 2020 13:55

Kortingsacties zijn opnieuw verboden ...

Dit is gewoon niet meer ernstig te noemen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 04 apr 2020 14:03

Dat het begrip "thuis" in het MB niet gedefinieerd werd, betekent niet dat het geen betekenis heeft. De rechter moet bepalen wat de 'gebruikelijke betekenis' van dit woord is
Wie een echte 2de thuis heeft, kan die gerust ook zo aanzien.
Voor caravan gaat dat moeilijker liggen, maar dan nog

Wat als men in 2de thuis blijft, omdat men ziek is en zich niet wil / kan verplaatsen omdat dat net tot verdere verspreiding leidt ?

Dat kotstudenten op hun kot mogen blijven is een toegeving bij de toepassing van de wet.
Kot is géén thuis, en staat voor zover ik kan zien, ook helemaal niet als uitzondering in MB ....
Ontruimen dus ...

Terug naar “Actuele Thema's”