Kan landbouwgrond bouwgrond worden?

Briers
Topic Starter
Berichten: 5

Kan landbouwgrond bouwgrond worden?

#1 , 11 aug 2008 18:19

Wij hebben tegenover ons huis jaren geleden een stuk landbouwgrond gekocht. Het stuk landbouwgrond ligt immers tussen huizen in. In die tijd werd er altijd gezegd dat dit wel bouwgrond zou worden, maar tot dusver nog altijd niets.
Zijn er stappen die ik kan ondernemen om schot in de zaak te brengen of is het gewoon hopeloos?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 11 aug 2008 20:54

Tot 1994 kon dit eventueel bebouwd worden dmv de opvulregel (waarbij het landbouwgrond bleef, maar als er huizen stonden langs elke kant en niet te ver uiteen kon dat (ik denk 70 meter)).

Sinds de afschaffing van de opvulregel kan dat niet meer. In principe wordt geen landbouwgrond meer omgezet in bouwgrond (de gewestplannen zijn trouwens aan hun laatste adem toe).
Binnenkort wordt elke Vlaamse gemeente zelf bevoegd voor haar beleid op dat vlak.
U zou eens moeten nagaan of er al een ruimtelijk structuurplan bestaat voor de gemeente en EVENTUEEL reeds ruimtelijke uitvoeringsplannen.

Hopeloos zou ik het dus niet noemen, maar U zult zich veel meer moeten verdiepen in de lokale ontwikkelingen. Misschien zijn er nog dergelijke percelen in de straat of in de wijk.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”