Ik sta aan U kant. 80% van de huurinkomsten dan. 20% voor onkosten. Maar in plaats van belastingschijven te verhogen zou ik een vrijstelling van belastingen op de eerste schijf van inkomsten uit vermogen geven. Met inkomsten uit vermogen bedoel ik dan huur, intrest van spaarboekje, kasbons, obligaties, aandelen enz. Hoe hoger die vrijstelling hoe beter natuurlijk. Ki zoals het nu bestaat volledig afschaffen. Indien blijkt dat door de maatregel de huurprijzen teveel stijgen een huurtoelage geven. Of beter de huur voor een gedeelte inbrengen in de personen belasting.Ik ben blijkbaar een van de weinigen die het logisch vindt dat huurinkomensten meetellen om het belastbaar bedrag te bepalen. In ruil kunnen de belastingsschijven dan ruimer worden, zodat het fiscaal een neutrale operatie wordt, maar gewoon méér inkomsten meetellen (de budgettaire logica zou er wel voor zoirgen dat dit wss geen nuleffect wordt, maar ik heb het hier gewoon over het principe).
Het is nu onlogisch dat inkomen uit arbeid belast wordt, maar inkomen uit verhuur van woningen (vaak via erfenissen, persoon heeft er zelf dus niet direct iets voor moeten doen) niet belast zou worden.
Goed idee: WEG ontroerende voorheffing op KI want geen KI meer! Dan wordt eindelijk het rechtsprincipe "non bis in idem" niet langer verkracht.Ik sta aan U kant. 80% van de huurinkomsten dan. 20% voor onkosten. Maar in plaats van belastingschijven te verhogen zou ik een vrijstelling van belastingen op de eerste schijf van inkomsten uit vermogen geven. Met inkomsten uit vermogen bedoel ik dan huur, intrest van spaarboekje, kasbons, obligaties, aandelen enz. Hoe hoger die vrijstelling hoe beter natuurlijk. Ki zoals het nu bestaat volledig afschaffen. Indien blijkt dat door de maatregel de huurprijzen teveel stijgen een huurtoelage geven. Of beter de huur voor een gedeelte inbrengen in de personen belasting.Ik ben blijkbaar een van de weinigen die het logisch vindt dat huurinkomensten meetellen om het belastbaar bedrag te bepalen. In ruil kunnen de belastingsschijven dan ruimer worden, zodat het fiscaal een neutrale operatie wordt, maar gewoon méér inkomsten meetellen (de budgettaire logica zou er wel voor zoirgen dat dit wss geen nuleffect wordt, maar ik heb het hier gewoon over het principe).
Het is nu onlogisch dat inkomen uit arbeid belast wordt, maar inkomen uit verhuur van woningen (vaak via erfenissen, persoon heeft er zelf dus niet direct iets voor moeten doen) niet belast zou worden.
ik bedoelde natuurlijk dat het KI weg zou moeten gaan; Herevaluatie KI lijkt me quasi onmogelijk, gezien het aantal verbouwingen waarvoor je geen aangifte moet doen...Inkomen uit verhuur wordt belast. weliswaar gebaseerd op het KI waarvan de overheid al decennia blijk geeft dit niet aan de realiteit te kunnen aanpassen.
Als je dan toch een maatregel wenst die voor iedereen gelijk is; wel dat ze dan eens systematisch beginnen met het KI van iedere woning te herevalueren op een dusdanige wijze dat dit een vijfjarig proces wordt voor iedere woning in Vlaanderen. Dan creëer een inkomstenbasis die gelijkwaardig is voor alle eigenaars.