Mogelijk slecht nieuws voor huurders

Vandebos
Topic Starter

Re: Mogelijk slecht nieuws voor huurders

#16 , 22 nov 2013 19:02

Meer verhuurders die er voor zullen kiezen om te verkopen ? En dat in combinatie met de mogelijke afschaffing van de woonbonus voor nieuwbouw. Nog minder woningen op de markt, nog hogere vastgoedprijzen ?
De langere wachtlijsten voor niet bestaande sociale woningen niet vergeten, nog een geluk dat deze niet even streng beoordeelt worden door de woningdienst of het was nog erger.

@shorty: inderdaad en gefeliciteerd, binnenkort weet je wat het kost om, naast het betalen van een lening, je baksteen in orde te houden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
69_Shorty_69

#17 , 22 nov 2013 19:16

Thx VDB

Goh, begin al een ideeke te krijgen hoeveel het gaat kosten, tis niet de eerste keer dat ik renoveer, al gedaan voor anderen.

En jah hoe ge draait of keert verhuren is in veel gevallen in investering en zoals aangehaald, misschien 5% rendement maar is nog altijd meer dan een spaarboekje, dat verlieslatend is met de absurde lage rentes en heel gevoelig is aan inflatie.

En pas op men vader heeft ook een appartement dat em verhuurd al heeft hij tot nu toe chance gehad met de huurders.

En weet ook dat die huurprijzen stijgen door stunts van randdebielen die het nodig vinden om geen huur te betalen of erger nog inboedels af te breken en te verkopen.

Langs de andere kant heb ook al een verhuurder gehad die het te bont heeft gemaakt...

En de huidige verhuurder van het appartement van men vriendin hangt het ook wat uit naar men goesting...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 nov 2013 20:04

De politici hebben hier al jaren op gespeculeerd. Eerst iedereen verplichten zijn huurovereenkomsten te registreren, zodat ze de huurprijzen kenden, en dan Pats-boem: de botte bijl erin, en kassa. Mogelijks zal het aantal mondelinge huurovereenkomsten terug stijgen :twisted:

Reclame

Vandebos
Topic Starter

#19 , 22 nov 2013 20:56

Thx VDB

Goh, begin al een ideeke te krijgen hoeveel het gaat kosten, tis niet de eerste keer dat ik renoveer, al gedaan voor anderen.

En jah hoe ge draait of keert verhuren is in veel gevallen in investering en zoals aangehaald, misschien 5% rendement maar is nog altijd meer dan een spaarboekje, dat verlieslatend is met de absurde lage rentes en heel gevoelig is aan inflatie.

En pas op men vader heeft ook een appartement dat em verhuurd al heeft hij tot nu toe chance gehad met de huurders.

En weet ook dat die huurprijzen stijgen door stunts van randdebielen die het nodig vinden om geen huur te betalen of erger nog inboedels af te breken en te verkopen.

Langs de andere kant heb ook al een verhuurder gehad die het te bont heeft gemaakt...

En de huidige verhuurder van het appartement van men vriendin hangt het ook wat uit naar men goesting...
Ik zal de allereerste zijn om aan huurders telkens opnieuw en opnieuw duidelijk te maken dat huren gelijkstaat aan geld wegschenken. Het zal niet de eerste noch de laatste keer zijn dat ik een van hen help de baksteen van hun dromen te vinden en zelf de opzegbrief van mijn eigen pand schrijf... (maar dat wordt gecompenseerd door levenslange vriendschappen, BBQ's en doopfeesten) Aan de andere kant van het spectrum heb je de leeglopers, zowel verhuurders als huurder, waar je niet het minste medelijden mee moet hebben... en ik met evenveel plezier zal helpen om ervoor te zorgen dat ze mijn naam nooit vergeten...

Hulp nodig met het aanpakken van de verhuurder van het pand van je vriendin... niet aarzelen.. :-) Make my day.

Verhuren in België wordt echter minder en minder interessant, hetgeen op het einde van de rit enkel in het nadeel van de huurder zal spelen. Deze zal steeds vaker geconfronteerd worden met vastgoedbedrijven die het enkel om de cijfertjes en winstmarge te doen is (cfr sommige wantoestanden in Nederland of Duitsland waar een aantal van deze firma's er de hand niet voor omdraait om levensgevaarlijke bouwwerken en masse neer te poten met neerstortende balkons of ondergrondse garages die moet volgepompt worden met beton om het pand in kwestie te stabiliseren tot gevolg.)

bambipower

#20 , 22 nov 2013 22:46

Voor die paar percent meer dan op een boekske, moet je dan wel uw poten van onder uw lijf lopen... contracten maken, afspraken maken, epc, huurders zoeken, waarborgen regelen, afrekeningen, ... en in tslechtste geval tot bij de vrederechter en verder gaan. Ne hoop stress, voor misschien een paar percent meer. Kdenk dat je door al die tijd als kuisvrouw te spenderen meer kan verdienen.

Neemt niet weg, dat uw eigen stek veel voldoening geeft, en je meer gemoedsrust geeft dan huren. Succes :wink:

Vandebos
Topic Starter

#21 , 22 nov 2013 23:32

Zoals reeds eerder aangehaald, de huuropbrengst is slechts een deel van het geheel; de meerwaarde van het het pand door de jaarlijkse stijging in waarde (vraag en aanbod) telt ook mee.

bambipower

#22 , 23 nov 2013 08:50

Dat klopt, als nu de prijzen niet gaan dalen... want dan krijg je daarop ook verlies. Volgens mij zullen prijzen ook gaan dalen, zeker als de rentes gaan stijgen.

69_Shorty_69

#23 , 23 nov 2013 17:11

Ik zal de allereerste zijn om aan huurders telkens opnieuw en opnieuw duidelijk te maken dat huren gelijkstaat aan geld wegschenken. Het zal niet de eerste noch de laatste keer zijn dat ik een van hen help de baksteen van hun dromen te vinden en zelf de opzegbrief van mijn eigen pand schrijf... (maar dat wordt gecompenseerd door levenslange vriendschappen, BBQ's en doopfeesten) Aan de andere kant van het spectrum heb je de leeglopers, zowel verhuurders als huurder, waar je niet het minste medelijden mee moet hebben... en ik met evenveel plezier zal helpen om ervoor te zorgen dat ze mijn naam nooit vergeten...

Hulp nodig met het aanpakken van de verhuurder van het pand van je vriendin... niet aarzelen.. :-) Make my day.

Verhuren in België wordt echter minder en minder interessant, hetgeen op het einde van de rit enkel in het nadeel van de huurder zal spelen. Deze zal steeds vaker geconfronteerd worden met vastgoedbedrijven die het enkel om de cijfertjes en winstmarge te doen is (cfr sommige wantoestanden in Nederland of Duitsland waar een aantal van deze firma's er de hand niet voor omdraait om levensgevaarlijke bouwwerken en masse neer te poten met neerstortende balkons of ondergrondse garages die moet volgepompt worden met beton om het pand in kwestie te stabiliseren tot gevolg.)

Bedankt voor het aanbod VDB, als het echt nodig blijkt zal ik wel aan u denken maar den opzegbrief wordt in de loop van volgende week verstuurd se en dan is het nog maar 3 maand "miserie"

En inderdaad, verhuren wordt minder interessant en zal op het einde van de rit nog maar enkel iets zijn weggelegd voor van die vastgoed bedrijven... spijtig genoeg want als ge inderdaad een goede band hebt tussen huisbaas en huurder is het toch nog altijd veel aangenamer en menselijker en voor die bedrijven zijt ge maar huurder nummer zoveel...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

nijsluc

#24 , 29 nov 2013 20:02

Als de fiscus gaat belasten is het gevolg ---de huur minstens 20% omhoog

Ze zouden beter de huur van de handelshuizen veel minder belasten zodat deze mensen hun winstmarge verlagen waardoor
de gewone man er ook profijt van heeft.

JohnD

#25 , 30 nov 2013 03:45

In prinicpe moeten deze kosten verantwoordbaar zijn, in principe...
Laat me niet lachen. Hetgeen een verhuurder ontvangt aan zuivere huurinkomsten dat is de moeite van het vermelden niet waard bij wijze van spreken. Daarom zijn er veel verhuurders die leuk een centje bijverdienen met het aanrekenen van kosten. Die worden dan aldan of niet soms enkel verantwoord op specifieke aanvraag van de huurder. En dan nog maakt de wetgever het wel bijzonder moeillijk voor de verhuurder om dit te controleren.
BW Art. 1728ter § 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven.
De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt
Mijn verhuurder woont aan de kust, dus zo'n + 100km verwijderd. Strikt wettelijk kan ik de facturen van de aan mij aangerekende kosten slechts ter plaatse bij hem inzien. Te gek voor woorden. Dan maar naar de vrederechter ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vadderick

#26 , 30 nov 2013 06:36

Tja het zen nogal pateekes die verhuurders eh :mrgreen:
We kunnen altijd huurgelden op het niveau van Nederland, Frankrijk en Duitsland gaan vragen als je dat wenst hoor. Maar dan zal de prijs wel gemiddeld met 25%-30% stijgen... Met een extra voor de luxe van een garage, 3de slaapkamer of tweede badkamer.
Vroeger (20 jaar geleden) was de huurprijs voor een gewoon appartement ong 1/3 van het minimum inkomen.
Vandaag is dit 1/2 tot 2/3 voor dat zelfde appartement en zelfde inkomen.

M.a.w was ons inkomen mee gestegen met de huurprijzen, hadden we vandaag minstens tweemaal meer loon gehad.
De huur die ik nu betaal voor een kleine studio (ongemeubeld, zonder inbegrip electra ed), had ik toen een ruime villa mét zwembad voor.

(Ik weet ook wel dat kopen een beter alternatief is, maar gezien mijn minumloon zit/zat dat er niet in.)

bambipower

#27 , 30 nov 2013 08:01

De huizenprijzen zijn nog harder gestegen, dan de huurprijzen...
En dan al die extra maatregelen, zoals rookmelder, registratie huurcontract, woonkwaliteit, ... die prijzen nog meer de pan laten uitswingen. Binnenkort nog dakisolatie...
Allemaal kosten die uiteindelijk aan de huurder worden doorgerekend. Logisch ook... als een rendement op verhuren al maar 2 tot maximum 5% is. Amper meer dan op een spaarboekje... laat staan andere beleggingen.

Er zit ook een evolutie in woonkwaliteit... gaan vergelijken met 'het verleden' is dus relatief dwaas. Ik zou kunnen vergelijken met mijn grootmoeder, maar die moest nog een kakske gaan doen, buiten in een kotje op een plank met een gat in. U snapt dan wel, dat we op den duur appelen met citroenen vergelijken.

En dan heb ik het nog niet over bevolkingsgroei. Op iets meer dan 100jaar tijd, is de bevolking in belgie verdubbeld. Dat zet natuurlijk een druk op vastgoedprijzen en dus ook huurprijzen.

Een gevaar voor onze maatschappij zijn personen als freya, die alles doet onder de noemer 'tis voor de armen te helpen', maar door al haar maatregelen zorgt, dat die dat nu al amper toekomen helemaal de markt worden uitgeprezen. Een minder goed pand verhuren aan spotprijzen zit er niet meer in, want dat wordt aanschouwd als krot. Nu worden die dat zich enkel dat nog konden permiteren, gedwongen landloper te worden.

mava105

#28 , 30 nov 2013 12:28

, registratie huurcontract,
.
Is GRATIS

Vadderick

#29 , 30 nov 2013 15:39

Een gevaar voor onze maatschappij zijn personen als freya, die alles doet onder de noemer 'tis voor de armen te helpen', maar door al haar maatregelen zorgt, dat die dat nu al amper toekomen helemaal de markt worden uitgeprezen. Een minder goed pand verhuren aan spotprijzen zit er niet meer in, want dat wordt aanschouwd als krot. Nu worden die dat zich enkel dat nog konden permiteren, gedwongen landloper te worden.
Ben ik het helemaal mee eens.

Franciscus

#30 , 30 nov 2013 18:59

Realiteit zo'n goedkoop pand en nogal wat gevallen een elektriciteit- en of gasrekening heeft die viermaal zo hoog is als een goed geisoleerde pand met het HR ketel voor een oppervlakte van woonst x maal kleiner.

Terug naar “Actuele Thema's”