Mijn taalgebruik is gebaseerd op re?le situaties die zich veelvuldig in mijn omgeving hebben voorgedaan.Beste Lenny
Die 'mooie verhaalkes' van hierboven komen wel van mensen die zelf gehuwd zijn en weten dat het huwelijk niet altijd rozengeur en maneschijn is, dat er er soms mijlenver vanaf staat zelfs. Een beetje nuancering in je taalgebruik had je dus toch wel wat meer krediet opgeleverd.
Om het verder eens zo te bekijken: ik zie niet in hoe de situatie van belle1970 mijn idee tegenspreekt. Het feit dat een echte vechtscheiding is, bevestigt dat alleen maar. Wie laat zich in godsnaam verleiden tot een heuse vechtscheiding als er kinderen in het spel zijn? Dat zulks vaak vooral te wijten is aan slechts 1 partij, maakt mijn idee er toch niet anders op.
En dan nog ... wie is er schuldig in een relatie als het misloopt, zelfs al ken je de situatie zeer goed? Dit is haast altijd een naald in een hooiberg. In een relatie komt het meer dan eens voor dat alles met alles te maken heeft.Ik doe voorzichtigheidshalve geen uitspraken over schuld en onschuld, zeker niet als ik de persoonlijke situatie niet ken
Beter kon het niet gezegd zijn ...Beste Dieke, ik wil nu toch ook even mijn bescheiden mening naar voor
brengen. Met alle respect voor je mening omtrent echtscheidingen.....en
de wel of niet valabele reden ervoor. Wie zijn wij om zo te oordelen over
mensen bij wie het echt NIET lukt en die er alles aan deden en doen
om het te voorkomen maar geen andere uitweg meer hadden!
Dagelijks kom ik in contact met mensen die jarenlang gevochten hebben
om hun relatie te redden ( omwille van de kinderen in hoofdzaak) en
die er toch maar niet in slaagden.
Na 15- 20 jaar maak je er zo maar geen einde aan en gaan er meestal
schrijnende verhalen aan vooraf. Moest je weten hoeveel geweld er
bestaat binnen gezinnen , je zou je ogen en oren niet geloven........
En dan zou je ook geen zo,n stelling innemen en wat : milder; zijn
in je oordeel over gescheiden mensen! Prijs je gelukkig dat je gelukkig
bent binnen je relatie met je kinderen , is een droom van iedereen die
eraan begint.... ik ben er gelukkig ook bij . Maar zeg nooit nooit.
Vroeger dacht ik ook dat mensen het veel te vroeg opgaven en geen moeite deden om hun relatie te redden , maar al vlug moest ik mijn mening herzien. Wat mensen zoal meemaakten alvorens ze : breken :
is meestal niet in woorden te omvatten. Daarom heb ik een probleem
met mensen die een oordeel vellen zonder er daadwerkelijk in en bij
te staan......Kinderen hebben recht op een warm nest , en als het kan dan nog liefst in een gezin m?t moeder en vader. Maar als er meer pijn
en verdriet is dan geluk dan beter niet . Een kind (jongere) kan perfect
gelukkig zijn in een nieuw samengesteld gezin. Daar zijn gelukkig ook vele mooie voorbeelden van. Soms is het nodig het verleden -los- te laten om verder te kunnen met het leven. Laat ons niet te vlug oordelen
want wat er echt omgaat tss 2mensen weten alleen zij en zij alleen....... mvg els
Luchthavens, nucleare installaties en grote chemische bedrijven hebben het heel snel begrepen: We zullen er alles aan doen dat het niet fout mag en kan gaan. Maar ze zijn wel zo proffesioneel om draaiboeken te hebben mocht er iets fout gaan. Wat die 2 laatste betreft zal je eerst enkele uren langs de veiligheidscursist moeten passeren alvorens je nog maar 1 vijs in de muur van het is eender welk gebouw binnen de draad van het befrijf mag draaien om er een schilderij op te hangen.Men zou veel beter een cursus/lessenpakket ?leren omgaan met elkaar? geven op school. Een dergelijk rampenplan kan maar zinvol zijn als de relatie als naar de ?knoppen? is, rijkelijk laat dus!
Om een kind te MOGEN adopteren moet een kandidaat ouder bij 16 instanties 23 cursussen volgen en 37 examens afleggen. Idd, waarom zou dat niet kunnen voor diegene die 'op grootmoederswijze' kinderen willen.Waarom zouden ouders in deze tijden van scheidingscultuur dan zo geen verplicht draaiboek moeten kunnen voorleggen aan onze kinderen? Vanuit het oogpunt van het kind gezien lijken we in zekere zin hobbyisten of ideologen die te vaak alleen maar de roze geur en manenschijn willen zien.