Gesprek met de ouders? Voor dit soort zaken voor 99% zinloos. Mijn kind, schoon kind. Deze jongeman is oud genoeg om te weten wat kan en wat niet kan, en de jeugdrechtbank is er prima op voorbereid om hem dat diets te maken, ook in zijn eigen belang.
Ik denk dat u de gemiddelde Belgische ouder sterk onderschat. Althans, ik hoop dat u de gemiddelde Belgische ouder sterk onderschat.
Ik denk dat het kind in kwestie hier maar een kleine portie van de blaam toekomt. Ik geloof dat er twee grote factoren zijn die hier spelen waar een kind van 15(?) jaar enkel de dupe van kan zijn. Laat nu alvast duidelijk zijn dat ik de acties van het kind niet goedkeur, dat gaat ook op voor de reacties.
1. Vervreemding van eenieder
We leven in een extreem geïndividualiseerde samenleving. Het is niet gek dat een kind dat altijd zijn eigen coca-cola flesje, zijn eigen kinder-surprise heeft gehad eerst aan zichzelf denkt (zijn eigen plezier(?) in dit geval). Om dan op te groeien met zijn eigen computer, zijn eigen gsm, zijn eigen mp3 speler in zijn eigen wereld. Alles wat de klok slaat is zichzelf. Dit wordt alleen maar versterkt door fenomen die wij de 'sociale media' durven te noemen. Vriendschappen worden nummertjes, hij heeft er 700 en die ander 354, relaties worden onderhouden door likes en ook die worden op hun beurt weer statistieken.
De waarde van het begrip 'vriendschap' heeft in de geschiedenis nog nooit zo laag gestaan. Laten we er even bij stil staan: het zijn de vrienden die de meisjes in kwestie met naam en foto als Antwerpse hoeren gelabeld hebben. Als het besef van wat vriendschap werkelijk inhoud zo laag is hoe kan je dan duidelijk maken dat mensen die je niet kent moet respecteren?
2. Wat de ouders toekomt
Onze brave tieners zitten rustig op hun kamer achter hun pc, ze zitten fijn te babbelen met hun vrienden over het internet. Wat zou je als ouder nog meer willen, je hebt een sociaal en rustig kind in huis (daar heb je geen kind aan, hah). Wat natuurlijk niet duidelijk is voor deze ouders is wat het kind zegt. Hooguit het getokkel op de toetsen kan hun doen afleiden dat hun kind bezig is met een zekere vorm van communicatie (of text verwerking..). Hier uit valt makkelijk te concluderen dat het kind kan zeggen wat het wilt. De ouderlijke controle is gelijk aan nul. Of het kind nu iemand liked of iemand een hoer noemt de gevolgen zijn het zelfde (ik heb het hier dan over werkelijke gevolgen, het zou kunnen dat het kind één op 700 vriendschappen kwijt is. Waar vroeger een kind een tik op zijn mond kreeg (lees nu alstublieft niet dat ik promoot dat kinderen geslagen moeten worden, ik gebruik het om zijn symbolische waarde) gebeurt er nu in essentie helemaal niets. Het enige wat er nu nog moet gebeuren is dat een kind dit door krijgt en de bal is aan het rollen.
Wat de meisjes betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik hoop dat ouders snel beseffen dat niemand anders dan zij hun kind kunnen beschermen (en dit houd de gevaren leren zien en er mee omspringen).
Ik kan ongelijk hebben maar is het niet nodig om de acties van deze jongen een beetje in perspectief te plaatsen alvorens we met juridische termen gaan gooien en deze jongen veroordelen? Of ben ik daarvoor op het verkeerde forum beland?
Mijn pardon voor de mogelijke spellingsfouten die in mijn tekst hier staan.
Met vriendelijke groeten Brood.
ps wat de quote betreft: ik denk dat 70% van de ouders geen idee heeft van wat er zich afspeelt op het internet tussen hun kinderen