vzw's voor hoogbegaafden

Creatief

Re: vzw's voor hoogbegaafden

#16 , 15 dec 2012 20:11

Ik begrijp je vraag heel goed, maar ook de bedoeling die er achter zit. We hebben immers zelf een dochter met een IQ van 138.

Ik wil hier even off-topic gaan!

Als peuter speelde (met de pamper aan) op haar gemak memoryspelletjes en nam het op tegen een volwassen ingenieur. Wiskunig en technisch inzicht, fotografisch geheugen, stappen overslaan in het bekomen van een oplossing, pfff ... Creativiteit ... Hoe moeiilijker dat een probleem was, des te liever ze het had. Jammer ... taal interesseerde haar geen knijt en werd vermoedelijk al vanaf het eerste leerjaar door een pas afgestudeerde onderwijzeres verkeerd aangeboden. Een remedial teacher werkte haar bij in de aanvang van het tweede leerjaar. Hij was er in geslaagd dank zij haar intelligentie, maa een lak aan talen bleef ze sindsdien hebben.

Omdat het gewoon onderwijs onvoldoede mogelijheden bood hebben we toen een school gezocht voor hoogebegaafden. Het was een project dat nog maar in de kinderschoenen stond en werd ook gauw met de grond gelijk gemaakt. Jammer!

Dus buitenschools werd het thuiseducatie. Veel technische dingen, kunst, en sporten aangeboden en alles waarin ze haar interesse wou uitbreiden. Het was een hele klus. Een leerjaar overslaan wou ze zelf niet en omwille van haar taalvaardigheid wenste we dat ook niet te doen. Ze wilde mee opgroeien met haar leeftijdsgenoten. We haden het geluk dat haar papa ook een wiskundeknobbel had en technisch zeer goed onderlegd. Van mij kreeg ze dan de sporten, muziek en kunst mee en die heerlijke moeilijke gezeldschapsspelen.

Op haar 18de moest ze haar studiekeuze bepalen. Univ. Jeetjes, ik hield mijn hart vast. Het liep al fout bij de de vakantiecursus als kennismaking voor wiskunde en wetenschappen. In het midden van de les stond ze recht en sprak zich uit tegen de docent: "Excuseer me, mijnheer, daar en daar staan fouten in uw berkeningen. En waarom doet u het niet via die weg (mijn weg), is korter en juister.

Oei, dacht ik, die hoeft haar eerste kanditatuur niet af te maken. Dokters-docenten konden geen kritiek verdragen en zeker niet van een klein tenger meisje (18 jaar, 1,62 m, 48 kg), die het daar even kwam uitleggen.

Stress van onzentwege was er altijd en zeker als die kleine meid rechtstond in een volle aula. Niemand kon ons garanderen dat ze het jaar mocht afmaken. De ene docent werd verschrikkelijk boos, de andere gaf zijn fout toe, en nog een andere ... dokter in wetenschappen en wiskunde, weerhield haar na het collegeuur om nog meer van haar te mogen vernmen en leren.

Momenteel werkt ze in de petro-chemie, waar een mannencultuur heerst. Ze kan haar mannetje best staan en collega's stonden versteld van haar hoe snel ze problemen begreep, waar anderen er vijf jaar over deden om tot een oplossing te komen.

Zelf heb ik een jongen in de klas gehad, was 10 jaar, sloeg het 5de en 6de leerjaar over, volgde meteen Latijn-Grieks in het 1ste jaar S.O. Hij wou echt in die leeftijdsgroep blijven zitten. Als hij de aangeboden leerstof kende, sloeg hij de lessen over en nam al snel de leerstof van het tweede jaar mee. In het tweede jaar verliet hij soms de school om in de bovenbouw economie te volgend in het 3de en vierde jaar. Voor Frans en Engels konden we hem niets meer bijbrengen, ook niet voor wiskunde. Hij las al dikke Franse en Engelse boeken terwijl zijn klasgenoten de gewone les volgde.

Deze jongen was wel hoogbegaafd op alle vakken, behalve sport en P.O Muziek, daar was hij ook schitterend in en bespeelde verschilende instrumenten.

ik heb vaak met hem een gesprek gehad, gewoon alleen uit interesse. Hij had wel vrienden in de klas, maar toch vonden zijn klasgenoten hem kinderachtig. Hij keek nog naar onnozele kinderfilmpjes en kinderprogramma's, waar de 13-14 jarige was uitgegegroeid. Als er dan een speciale activiteitsdagen waren, dan zorgde ik ervoor dat ik hem die dag kon begeleiden. Hij vond dat "fantastisch" omdat ik met de jongeren in een workshop heel anders omging met hen iets bij te brengen. De collega's volgde het boekje en keken nooit over de grenzen, war ik wel deed. Hij glunderde dan ook en was steeds erg enthousiast. Hij leerde dingen bij me, die hij niet in de boeken vond.

Het meest erge van alles wat die jongen me toevertrouwde was, dat hij tussendoor zelfmoordneigingen had. Ik kan me dat goed voorstellen. Op 15 jaar het secundair onderwijs af hebben en dan naar de univ, waar hij als "kind" niet rijp voor was om daar naar toe te gaan. Hoe het verder is afgelopen met die jongen, weet ik niet. Ik ben momenteel voor een tijdje uit het onderwijs gestapt.

Buitenstaanders denken wel eens, lekker hé, een hoogbegaafd kind hebben. Zo heel leuk is dat niet. Het brengt heel veel problemen met zich mee. Het is wel leuk als je hoort zeggen bij het uitreiken van een universitair diploma ... "Hey, kijk daar! Daar zijn de ouders van dat kleine meisje, die de grootste onderscheiding heeft gehaald" We glunderden dan wel. Ook heeft ze nog zeer veel contact met haar oude docenten, die haar op handen blijven dragen. In gelijk welk bedrijf ze werkt, met de job-infodagen wordt ze steeds uitgenodigd om een infokraam te houden. Ook is ze erg geliefd om rondleidingen te geven in het bedrijf voor de jonge universitairen.

Nu terug on tiopic:
Waarom zou je geen vzw mogen oprichten voor hoogebegaafde kinderen? Is dit discriminatief? Neen, want sowieso krijg je ook de ouders erbij betrokken en natuurlijk nieuwsgierigen uit het onderwijs. Wie kijkt hier niet naar uit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
reintje

#17 , 17 dec 2012 11:31

@de reden: kan je ons misschien zeggen waarom je eigenlijk deze vraag stelt?

wat denk jij er van ?
Wat denk ik ervan? Ik heb er absoluut geen problemen mee dat niet iedereen lid mag worden. Ik vraag me af of je je dit ook zou afvragen bij een vereniging van ouders van verongelukte kinderen of zo, om het even cru te stellen.
Ik vraag me gewoon af waar je naartoe wil met deze vraag, want je hebt een duidelijk antwoord gekregen, denk ik, maar je schijnt dit niet te willen accepteren?

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 dec 2012 11:38

@de reden: kan je ons misschien zeggen waarom je eigenlijk deze vraag stelt?

wat denk jij er van ?
Wat denk ik ervan? Ik heb er absoluut geen problemen mee dat niet iedereen lid mag worden. Ik vraag me af of je je dit ook zou afvragen bij een vereniging van ouders van verongelukte kinderen of zo, om het even cru te stellen.
Ik vraag me gewoon af waar je naartoe wil met deze vraag, want je hebt een duidelijk antwoord gekregen, denk ik, maar je schijnt dit niet te willen accepteren?
ik was mijn vraag kwijt , dus had ik het al ergens anders gevraagd
vandaag antwoord gehad

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Beste

Ik heb zonet uw vraag gelezen ivm bovenstaande.

Volgens de antidiscriminatiewet kan dit niet gezien worden als dicriminatie, dit valt namelijk niet onder de criteria:

zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, fortuin, leeftijd, geloof of levensbeschouwing, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap of fysieke eigenschap.

Met vriendelijke groeten
++++++
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

dacht niet dat je hier een motivatie moest geven waarom je een vraag stelt . dus, liet ik dat even over aan u
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 dec 2012 12:21

Omdat het gewoon onderwijs onvoldoede mogelijheden bood hebben we toen een school gezocht voor hoogebegaafden. Het was een project dat nog maar in de kinderschoenen stond en werd ook gauw met de grond gelijk gemaakt. Jammer!
momenteel kan het voor slechts 15000€ per kind per schooljaar

toen ik klein was , wist ik dat er één ding ontbrak , iemand waar ik naar kon opkijken .
eerste studiejaar blindelings eerste van de klas , op mijn veertiende laatste van de klas
resultaat -> .............
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

FreelancerIT

#20 , 18 dec 2012 12:36

Goh... Is het verboden om een vereniging voor gelijkgestemden op te richten?

reintje

#21 , 18 dec 2012 14:38

dacht niet dat je hier een motivatie moest geven waarom je een vraag stelt . dus, liet ik dat even over aan u[/quote]

Ik denk dat u wel weet waarom ik die vraag stel, het staat u uiteraard vrij van hier al dan niet op te antwoorden...

Oude Belg

#22 , 18 dec 2012 14:38

Goh... Is het verboden om een vereniging voor gelijkgestemden op te richten?
Vrijheid van vereniging staat in de grondwet. Het is dus niet verboden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JPV

#23 , 18 dec 2012 14:59

vrijheid van vereniging mag natuurlijk niet in conflict komen met andere wetten (zoals verbod op discriminatie)

FreelancerIT

#24 , 18 dec 2012 15:01

Mag een verening voor "Authtentieke Afrikanen" dan bijvoorbeeld niet eisen dat elk lid een donkere huidskleur heeft?

Afgaande op het voorgaande niet, maar in principe maakt het toch deel uit van de vereisten om een "Authentieke Afrikaan" te zijn?

JPV

#25 , 18 dec 2012 15:17

waarom zou een authentieke afrikaan zwart moeten zijn? En wat is authentiek? Mijn voorouders komen allemaal uit Afrika (zo'n paar jaar miljoen geleden zeker?), een blanke zuid-afrikaan heeft mss ook voorouders die 200 jaar lang in Afrika woonden en een Albino afrikaan kan exclusief voorouders hebben die nooit Afrika verlaten hebben. Toch zijn zowel de blanke zuid-afrikaan, de albino-afrikaan en mezelf "blank".

Daarom zou een onderscheid op huidskleur discriminatoir zijn.

Sowieso is afkomst trouwens ook een vorm van negatieve discriminatie, kan dus ook al niet. De vereniging van authentieke afrikanen kan dus perfect uit een republicaanse cowboy bestaan, zijn lidmaatschap zullen ze niet kunnen weigeren op basis van huidskleur of afkomst.

eylis

#26 , 18 dec 2012 15:22

en even een reflexie nav de oorspronkelijke post....:
waarom zou je als mens met een gemiddeld IQ lid willen worden van een club waar ze allemaal een véél hoger IQ hebben?
Ik kan me wel gezelliger clubs dan dat voorstellen. Ik denk dat het daar niet plezant is. Want door de band hebben mensen met een hoog IQ, en niet zo zeer hoog EQ....

Oude Belg

#27 , 18 dec 2012 15:30

Ik ben wel door de toelatingsproeven (van Mensa) geraakt, maar wilde geen lid worden. Een hoog IQ betekent eigenlijk gewoon dat je hoog scoort op IQ-testen, niks meer. Ik heb die testjes altijd heel leuk gevonden, en ben er dus heel goed in. Gevolg : IQ 156. Als de TS voldoende oefent, haalt hij dat ook probleemloos. Maar vergeet niet : Een IQ-test meet het IQ. Het IQ is dat wat door een IQ-test gemeten wordt. Een perfecte cirkelredenering. Eigenlijk is intelligentie een verzinsel. Meer niet. Maar de testjes (eigenlijk zijn het testbatterijen die uren duren) blijven wel leuk. 't Is een hobby. :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

FreelancerIT

#28 , 18 dec 2012 15:39

waarom zou een authentieke afrikaan zwart moeten zijn? En wat is authentiek? Mijn voorouders komen allemaal uit Afrika (zo'n paar jaar miljoen geleden zeker?), een blanke zuid-afrikaan heeft mss ook voorouders die 200 jaar lang in Afrika woonden en een Albino afrikaan kan exclusief voorouders hebben die nooit Afrika verlaten hebben. Toch zijn zowel de blanke zuid-afrikaan, de albino-afrikaan en mezelf "blank".

Daarom zou een onderscheid op huidskleur discriminatoir zijn.

Sowieso is afkomst trouwens ook een vorm van negatieve discriminatie, kan dus ook al niet. De vereniging van authentieke afrikanen kan dus perfect uit een republicaanse cowboy bestaan, zijn lidmaatschap zullen ze niet kunnen weigeren op basis van huidskleur of afkomst.
Het was op zich maar een voorbeeld.

Maar mijn vraag is uiteindelijk wel beantwoord geraakt :-) Het mag niet. Dan zijn er toch x aantal verenigingen die niet legaal bezig zijn. :-)

FreelancerIT

#29 , 18 dec 2012 15:44

waarom zou je als mens met een gemiddeld IQ lid willen worden van een club waar ze allemaal een véél hoger IQ hebben?
Ik kan me wel gezelliger clubs dan dat voorstellen. Ik denk dat het daar niet plezant is. Want door de band hebben mensen met een hoog IQ, en niet zo zeer hoog EQ....
Een goede vriendin van mij is lid van Mensa (en nog een andere gelijkaardige vereniging), en omschrijft het als een paar uurtjes in de week dat ze een gesprek kan voeren zonder totaal bevreemde blikken te krijgen.
Een paar uurtjes dat ze met mensen praat die de wereld net zo "etherisch" bekijken als enkel hoogbegaafden dat kunnen, waardoor ze zich even normaal kan voelen.

Ergens kan ik wel begrijpen wat ze bedoelt, maar of haar beschrijving echt typisch is voor "hoogbegaafde" mensen...

Oude Belg

#30 , 18 dec 2012 17:31

Een goede vriendin van mij is lid van Mensa (en nog een andere gelijkaardige vereniging), en omschrijft het als een paar uurtjes in de week dat ze een gesprek kan voeren zonder totaal bevreemde blikken te krijgen.
Een paar uurtjes dat ze met mensen praat die de wereld net zo "etherisch" bekijken als enkel hoogbegaafden dat kunnen, waardoor ze zich even normaal kan voelen.

Ergens kan ik wel begrijpen wat ze bedoelt, maar of haar beschrijving echt typisch is voor "hoogbegaafde" mensen...
Eerder voor HFA's. Heb trouwens zelf ook diagnose. Vaak komen NT-ers bij ons inderdaad dom over. :D

Terug naar “Actuele Thema's”