debatteer mee

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

#16 , 23 aug 2008 14:50

het debat gaat daar niet over eigenlijk.... maar over de HRJ himselfve

RR

update/aanvulling 14u59
oeps zag ik spoken?
Ik dacht dat dit een antwoord was op .... en ja zelf kon ik me helemaal vinden in zijn bijdrage... maar zie niet meer waar de bijdrage is.. plots verdwenen?

RR

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Topic Starter

#17 , 23 aug 2008 15:18

Het woord is nu aan het hof van beroep. Dit zal moeten oordelen of de moeder inderdaad al het mogelijke deed om het vonnis van de burgerlijke rechter na te leven, zoals zij blijkbaar beweert.
Dat het woord nu aan het Hof van beroep is, is een invalshoek die ik niet deel maar uiteraard zal het Hof van beroep hier een eindarrest gaan maken. In welk jaar moeten we nog afwachten. Dat de zaak de media haalt zal allicht de procedure wat versnellen. Chistiaan De Vel, Eerste Voorzitter van het Hof van beroep van Antwerpen kan dat niet maken men maar moet wachten tot 2011 om gaan uit te maken of het al dan niet kindermishandeling is. Zoals de jeugdrechter van Turnhout zegt “men kan die kinderen tot zolang toch niet in de diepvries steken” en gelijk heeft ze.

Het is de taak van de procureur des Konings om toe te zien of gerechtelijke uitspraken inzake de kinderen worden nageleefd. Dit is een bijzonder ernstige taak want als je dat niet doet tolereer je kindermishandeling! en voorrang van rechtsmacht of niet er bestaat nog zoiets als mededadig, schuldig verzuim etc etc. Ik hoor het Advocaat-generaal (wat een openbare functie is net zoals premier Y. Leterme vandaar dat men namen mag noemen en ja het is gevoelig maar vraag toch aan de moderatie om de namen te laten staan) (dit is iemand van het openbaar ministerie en geen advocaat) M Tack nog zeggen
Zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 3736#13736

achterhouden van een kind is een omissiedelict! Men is al schuldig omdat men nalaat het nodige te doen. Voldoende is dat men passief blijft. Vereist enkel opzet dat de dader de uitvoering belemmerd. Er is geen bijzondere opzet vereist. Dat je nalaat het nodige te doen is dus voldoende, waarbij gewezen kan worden naar (Patrick Arnou rechtskundigweekblad 10 oktober ‘92/’93 en J. De Peuter blz. 33 ‘92/’93 art. 86 87 pagina 783)” *het ging wat te snel om te volgen met noteren

De bekendste advocaat van het land had een hele mooie en pakkende uitleg, ook mijn moeder was er naar komen luisteren naar dat pleidooi. Maar de rechter oordeelde schuldig en het moet gezegd worden mijn oordeel is dat die man (grootvader) daar geen enkele schuld trof bij het horen van het pleidooi van de advocaat

nog dit: op de tijdsduur wens ik dieper in te gaan en richt mijn pijlen op de taak van het OM en eventuele suggestie wat een oplossing zou kunnen zijn voor dit soort van problemen

Na de zitting ging de advocaat op de gang een gesprek aan met advocaat-generaal M. Tack (= broer van >> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5909#15909 ) die hier nog rechter is http://www.f4j.be/video/alimentatie1.wmv / http://www.f4j.be/video/alimentatie2.wmv en een vader die geen onderhoudsgeld voor de kinderen betaal en 12 maanden cel gaf omdat hij niet betaalde voor de onderhoud van de kinderen. Ongeveer 5 a 10 minuten wat rondgedwaald in de gang en sprak de advocaat-generaal aan. Zijn uitleg "ik heb nu geen tijd". Maanden later sprak ik hem weer aan. "Wie bent U vroeg hij. Ik ben RR. Dat vergeet je niet vlug maar op basis van een naam merkte ik dat hij mijn naam kende. Ook daar weer "ik heb geen tijd" en ja het zou best kunnen dat dit voor hem het juiste argument was.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 24 aug 2008 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 aug 2008 15:55

Volledig akkoord dat de ouder waar het kind bij verblijft al wat menselijk mogelijk is moet doen om het kind aan de andere ouder "af te geven".

Als desondanks men er niet in slaagt om deze laatste zijn recht op contact te kunnen laten uitoefenen is er geen misdrijf in hoofde van de ouder waarbij het kind verblijft.

scorpioen

Reclame

roderidder
Topic Starter

#19 , 23 aug 2008 16:03

Zie "jarenlange verwaarlozing van de kinderen"

op 3 september gaan de debatten verder

http://www.f4j.be/doc/doc08/080528_Jare ... deren.html

Kijk wat de rechter J. Dangreau antwoorde op dat argument dat uiteraard niet ontbrak bij de verdediging (rechtstreekse dagvaarding !! -dus los van wat het OM beslist-)

"Kinderen moeten hun beide ouders kunnen zien. Punt."
&
“Je oogst, wat je gezaaid hebt”

De oudste is inmiddels 18 jaar

Ik twijfel hier niet meer >> nog nooit zo een rechter van leer zien trekken en zijn boodschap was supperduidelijk

uitspraak +/- 3 oktober of uitstel ?
Ik heb meer dan een zwaar vermoeden bij deze rechter en heb daar een goed gevoel bij.

Nu ken ik ten minste 2 rechters die het begrip "ouderschap" ernstig opnemen omdat maar al te vaak met levens wordt gespeelt!

Nu nog zijn vonnis afwachten.

RR

roderidder
Topic Starter

#20 , 23 aug 2008 22:08

Als desondanks men er niet in slaagt om deze laatste zijn recht op contact te kunnen laten uitoefenen is er geen misdrijf in hoofde van de ouder waarbij het kind verblijft.
In ditzelfde dossier: uit de papa die gaan papa mocht zijn
http://www.f4j.be/doc/doc07/070217_De_p ... _zijn.html

"De rechter veplichtte mijn ex vervolgens om de kinderen te voet naar mij te brengen, maar ook dat liep fout’, vervolgt Chris: «ze bracht ze, liet ze aan het huis van mijn ouders op een rij achter en ging dan doodgemoedereerd terug naar haar eigen huis. Mensonterend. Ik kon tegen de kinderen zeggen wat ik maar wilde,ik kon hen met hand en tand uitleggen hoe enorm welkom ze waren: ze verroerden zich voor geen meter en ze zwegen. In opdracht van hun moeder. En na tien minuten - alsof er een ingebouwde klok afliep - wandelden ze regelrecht terug, naar hun moeder."

Heeft de moeder hier dan het nodige gedaan... we zullen het rond +/- 3 november weten tenminste als er geen uitstel komt want die burgerrechter en die strafrechter verstaan elkaar niet goed, dus ook de Gendse rechters niet

RR

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 aug 2008 22:15

RR

Ik kan niet ingaan op uw dossier. Ik heb het enkel over de principes:

"Het misdrijf niet-afgifte van een kind door de vader of de moeder vereist alleen dat, wat het moreel bestanddeel betreft, de pleger weet dat hij de uitvoering van een beslissing van de overheid of van een minnelijke regeling belemmert" Cass., 05/09/2007, rolnummer P.07.0363.F, http://jure.juridat.just.fgov.be

Het moreel bestanddeel "wetens en willens" een misdrijf plegen, weten dat men de uitvoering van het vonnis van de burgelijke rechter belemmert, moet aanwezig zijn.

scorpioen

roderidder
Topic Starter

#22 , 23 aug 2008 22:36

Het principe is helemaal juist, juridisch helemaal correct, ook je verwoordingen... maar

Durf jij de mensen te eten te geven waar de rechter oordeelde dat men had moeten weten maar uiteindelijk dat niet wist en dus de onschuldige schuldig heeft verklaart?

Een mooi voorbeeld is op komst ;-)

alléz ... ik kan er zelf ook niet meer mee wachten
zie wat hier RR schrijft en scorpioen antwoord
5.000 euro is gewoon absurd.
Ik noem een tergelijke tegenvordering zelf tergend en roekeloos...

Ik noem het gewoon onwettig gelet maar kunnen de rechters en de cassatieadvocaat zich gaan verschuilen dat ze die wet niet kennen?
Volgens mij is dat wel de waarheid maar ze hebben de wet wel met hun voeten getreden. Maar wie gaat ze voor de rechtbank brengen?
De procreur die de 5000 euro vroeg en keer op keer toegewezen kreeg?

RR

roderidder
Topic Starter

#23 , 23 aug 2008 22:45

Zie de website van Elfri

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... beroep.htm

Art. 780bis. <Ingevoegd> De partij die de rechtspleging aanwendt voor kennelijk vertragende of onrechtmatige doeleinden kan worden veroordeeld tot een geldboete van 15 euro tot 2.500 euro, onverminderd de schadevergoeding die gevorderd zou worden.
In dat geval, wordt in dezelfde beslissing daarover uitspraak gedaan voorzover schadevergoeding voor tergend en roekeloos geding wordt gevorderd en toegekend. Indien zulks niet het geval is, worden de partijen verzocht toelichting te geven overeenkomstig artikel 775.
De Koning kan het minimum- en maximumbedrag om de vijf jaar aanpassen aan de kosten van het levensonderhoud.

Wat als men niet trouw is aan de Koning?
Oeps ... ik magistraat zweer ...
"Ik zweer getrouwheid aan de Koning, gehoorzaamheid aan de grondwet en aan de wetten van het. Belgisch volk".

en dan kan de de JF-burgers hier zien wat die eed waard is zekers?

spijtig dat dit niet veel voorstelt jammer...

In ieder geval
de moeite wat mij betreft om mee te debateren alleen sta je in die zaken zo vlug geisoleerd en kijken ze hooguit van ver ernaar en wordt het stil als je steun zoekt.
Een systeem in een systeem dus

Het doet me denken aan het citaat van Lex
Fide, sed qui vide! (Vertrouw, maar let op wie)

RR

oeps in de vorige mail de link vergeten
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 3703#23703

roderidder
Topic Starter

#24 , 24 aug 2008 12:25

Het valt stil hier ...

een poging om het debat ("terug"?) op gang trachten te trekken

24/08/2008 10:27

Koerdische feministe krijgt vier jaar cel in Iran

(Belga) Een Iraans-Koerdische feministe, Zeinab Bayzeydi, heeft van de rechter in beroep opnieuw een gevangenisstraf van vier jaar gekregen. Dat schrijft de krant Kargozaran.

De straf houdt eveneens een binnenlandse ballingschap in, legde haar advocaat uit. Dat betekent dat de vrouw op een andere plaats de cel in moet dan de provincie vanwaar ze afkomstig is. Het Franse EU-voorzitterschap veroordeelde begin augustus de arrestatie van drie vrouwenrechtenmilitantes, onder wie Bayzeydi, wegens hun deelname aan de campagne van "één miljoen handtekeningen". De nationale petitie tracht een wetswijziging te bekomen zodat vrouwen op een meer gelijke hoogte met mannen komen te staan. Een vriendin van Bayzeydi, Hana Abdi, werd in juni tot vijf jaar cel veroordeeld. De derde militante, Ronak Safazadeh, is nog niet voor de rechter verschenen. De campagne van "één miljoen handtekeningen" werd in juni 2006 gelanceerd met het doel de Iraanse discriminerende wetten tegen vrouwen aan te passen en om de gelijkheid van rechten voor mannen en vrouwen te vragen in verband met het huwelijk, de echtscheiding, het hoederecht en de erfenis. (FUL)

bron :
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.htm ... d=30063855

RR

roderidder
Topic Starter

#25 , 24 aug 2008 13:48

Het blijft stillekes

De vorige raakt wel de kern van het debat wat ik wil voeren maar... het blijft stillekes al is natuurlijk het nog niet lang geleden geplaatst

we zullen eens zien of onderstaand artikkel krachtig genoeg is om het "debateer mee" debat op het JF op gang kan trekken waarbij genderrasisme danwel discriminatie toch wel de rode draad is.

Achtjarig meisje uitgehuwelijkt aan vijftiger
Een Saoedische rechtbank zal in september een verzoek om echtscheiding onderzoeken van een achtjarig meisje dat door haar vader, zonder haar medeweten, is uitgehuwelijkt aan een vijftiger.

De vraag om echtscheiding werd ingediend door de moeder van het meisje. Het meisje, dat weldra naar het vierde leerjaar gaat, "weet nog niet dat ze getrouwd is", zegt haar advocaat. Familieleden van het kind hebben een Saoedische mensenrechtenorganisatie aangesproken om te helpen bij het ongeldig maken van het huwelijk.

De echtgenoot van het meisje weigert de verbintenis met "zijn vrouw" op te geven, omdat hij "niets illegaals gedaan heeft". In Saoedi-Arabië, een ultraconservatieve monarchie waar de principes van het wahhabisme, een puriteinse islamdoctrine, strikt worden toegepast, is polygamie toegelaten. (afp/bdr)
24/08/08 09u34
bron
http://demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland ... iger.dhtml

RR

roderidder
Topic Starter

#26 , 24 aug 2008 22:06

Afbeelding

Het is toch al iets dat het sterretje van de draad "debateer mee" van het JF forum is beginnen te pinken maar het blijft hier stil
niet?
RR

roderidder
Topic Starter

#27 , 24 aug 2008 22:34

Zelf heb ik me laten wijsmaken dat er algemene politionele richtlijnen zijn dat namen van procureurs niet dienen opgenomen te worden in een proces verbaal

Zijn er op het JF mensen of politie die dit kunnen bevestigen of ontkennen?

Zijn er rechtsgeleerden die deze (democratische) wet kennen waar dat dan wel in staat?

Namen van vb. onderzoeksrechters kan volgens mijn bronnen dan weer wel, waarom ... ik weet het niet.

RR

roderidder
Topic Starter

#28 , 25 aug 2008 10:11

Kijk hier eens wat Parketwoordvoerder dhr. Tom Jansens zegt.
en ik citeer uit de krant HLN
"Het parket benadrukt wel dat het Ignace Crombé op dezelfde wijze heeft behandeld als elke andere persoon tegen wie een klacht wegens intrafamiliaal geweld werd ingediend."

Hoeveel vaders dromen er niet van dat het Parket deze techniek toepast voor vast- achterhouden of niet afgeven van de kinderen?
Het kan ook anders door vb. voor te leiden voor de onderzoeksrechter, en ook daar kan men voorwaarden stellen en verwijs naar het concrete voorbeeld onderaan
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 2826#32826

Zijn er mensen hier die voorbeelden kennen dat ouders voorwaarden krijgen als ze de kinderen achterhouden wat kindermishandeling is?
debateer mee zou ik zeggen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 2826#32826

Waarom moet men vaak maanden, zelfs jaren veelvuldig klachten neerleggen en dan vaststellen dat het Parket geen voorwaarden stelt maar dat men de boel maar laat verrotten?

Waarom ???? debateer mee zou ik zeggen. Hier op het JF weten we dat het kindermishandeling is en weten we dat het intrafamiliaal geweld is en verwijs naar omzendbrieven col03/2006* en col04/2006* de ene is de definitie, de andere de draaiboek hoe men moet handelen bij IFG -IntraFamiliaal Geweld
* meer over col03/2006 en col04/2006 >> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 1050#21050

Nu, niet alles wat in de krant staat is waar
zie ook ... waar staat dat I.C. een nachtje in de cel heeft moeten doorbrengen?

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0125#40125

Een van de twee kranten heeft dus niet juist bericht

* * *

Ignace weer door het lint: in cel na geweld tegen vriendin

Ignace Crombé en Patricia.
Het sprookje tussen Ignace Crombé (51) en zijn nieuwe vriendin Patricia Govaerts (25) lijkt geen lang leven beschoren. Afgelopen weekend belandde de organisator van Miss Belgian Beauty enkele uren in de cel nadat bij een ruzie Patricia enkele verwondingen opliep. Crombé beschadigde ook de wagen van een vriendin die Patricia te hulp kwam.

Miriam
Het is de tweede keer in drie maanden dat de politie moet tussenkomen voor familiaal geweld bij Ignace Crombé. Eind mei liepen bij een discussie met zijn (ex-)vrouw Miriam de zaken zo uit de hand dat er moest worden opgetreden. Onderwerp van de discussie toen was Patricia Govaerts, de 25-jarige ex-miss Mol voor wie Crombé zijn vrouw verliet.

Liefdesnest te Stasegem
Crombé en Govaerts hadden vrijdag enkele opfrissingswerken uitgevoerd aan hun appartement in Stasegem, dat ze zelf uitvoerig in de pers tot hun "liefdesnestje" hadden omgedoopt.

Om een nog onbekende reden kwam het tot een felle discussie. De voormalige Miss Mol wilde het appartement verlaten, maar Crombé verhinderde dat hardhandig. Patricia kon uiteindelijk een vriendin bellen, die haar kwam ophalen.

Kloppen op straat
Maar ook op straat ging het er gewelddadig aan toe. Ignace Crombé beschadigde daarbij de wagen van de vriendin. De twee vrouwen dienden nadien klacht in bij de lokale politie. Govaerts had ook enkele verwondingen opgelopen na de hardhandige uitvallen van de MBB-organisator. Ze bracht de nacht elders door.

Crombé bleef in de flat in Stasegem en werd zaterdagmorgen ondervraagd op het politiecommissariaat van Harelbeke. Nadien werd hij voor korte tijd van zijn vrijheid beroofd.

"Hij werd later voorgeleid voor de parketmagistraat in Kortrijk", zegt woordvoerder Tom Janssens van het Kortrijkse parket. Hij bevestigt dat er sprake was van intrafamiliaal geweld ten huize Crombé-Govaerts. "Er zijn Ignace Crombé enkele voorwaarden opgelegd, waarna hij weer naar huis kon. Pas als hij die voorwaarden naleeft, zal Crombé niet worden vervolgd."

Agressie beheersen
Klassieke voorwaarden bij intrafamiliaal geweld - en zeker in geval van recidivisme - zijn het volgen van agressiebeheersingscursussen. Maar het parket wil niet bevestigen of ontkennen dat Ignace Crombé die zal moeten volgen.

Het parket benadrukt wel dat het Ignace Crombé op dezelfde wijze heeft behandeld als elke andere persoon tegen wie een klacht wegens intrafamiliaal geweld werd ingediend. Crombé werd overigens vrij snel na zijn ondervraging naar het Kortrijkse gerechtsgebouw gebracht. In theorie kon hij tot zondagmorgen worden vastgehouden, maar hij werd al zaterdagnamiddag weer vrijgelaten. (hlnsydney)
25/08/08 06u02

bron: http://hln.be/hln/nl/944/Celebrities/ar ... ndin.dhtml

RR

Lex

#29 , 27 aug 2008 18:46

Het is toch al iets dat het sterretje van de draad "debateer mee" van het JF forum is beginnen te pinken maar het blijft hier stil niet?
Je gooit alles op een hoop RR, toch logisch dat het vrij stil geworden is?

Het ging over de straf van een ouder die zijn kind weigerde mee te geven...ondertussen had je het al over de islam en je laatste bericht ging over een bijna gepensioneerde vent die zijn vrouw liet zitten om met een jonge pop de bloempjes buiten te zetten in Stassegem City.

Ik moet eerlijk toegeven, ik zie het verband niet meer.

Ik zou zeggen blijf ON-topic, het is niet alleen beter om te volgen, het leest ook een stuk vlotter.

roderidder
Topic Starter

#30 , 28 aug 2008 00:37

Ik zou zeggen blijf ON-topic
Dat is inderdaad een probleem in "debateer mee"

RR

Terug naar “Actuele Thema's”