Erven grootmoeder

Sandra51
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erven grootmoeder

#1 , 16 mei 2025 14:12

Mijn oma is net overleden. Ik wou het attest van erfopvolging aanvragen voor mijn grootvader. Blijkbaar ben ik ook een erfgenaam? Vind vreemd. Zij waren getrouwd onder gemeenschap van goederen. Voor mij is het logisch dat hem alles toekomt. En dat pas na zijn dood naar mij word gekeken. Hun 3 kinderen waren voor hen overleden. Buiten mij zijn er nog 2 familieleden ( de kinderen van mijn.tante). Zij hadden contact met hun moeder al verbroken voor haar dood. Waren ook niet bij haar uitvaart. Mijn opa heeft hen al meer dan 30 j nier meer gezien. Kan hij hun uitsluiten uit de erfenis van oma? Begrijpelijk dat hij vind dat hen niks toekomt.

basejumper

#2 , 16 mei 2025 17:49

Beste

Wettelijk erfrecht : helft van het vermogen wordt beschouwd als zijnde nalatenschap overledene. Die helft komt in naakte eigendom toe aan de kinderen, of bij vooroverlijden aan hun kleinkinderen. Het is dus logisch dat u en uw neefjes/nichtjes erfgenaam zijn. De langstlevende grootvader kan dit uiteraard niet wijzigen. Het is immers niet zijn nalatenschap maar die van zijn vrouw. Hij kan dit wel nog wijzigen voor zijn eigen nalatenschap. Vraag advies aan je notaris.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2025 18:24

Echtgenoot is in normale situatie geen erfgenaam. Ik snap niet goed waarom iedereen dat blijft denken.

Om te bepalen wat het vermogen van de overledene is, speelt het huwelijksstelsel wel een rol. Uiteraard wordt enkel het vermogen van uw grootmoeder verdeeld. Grootvader kan ook nog vruchtgebruik hebben, bv. op de gewonswoning maar ook op geld op rekeningen.

Als er een clausule is waarbij de laatste overgebleven partner alles erft, zal de notaris het weten. Dat is niet standaard zo.

Het zijn de kinderen die erfgenaam zijn. Als uw vader of moeder overleden is, zullen u en uw broers en zussen ervan als plaatsvervanger.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”