Politiestakingen in heel België

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Politiestakingen in heel België

#1 , 17 nov 2021 09:57

Beste mensen

Zoals jullie waarschijnlijk in het nieuws hebben gezien, zijn er politieacties over het gehele land bezig. Ik citeer een nieuwsartikel:
“We zullen ons niet inhouden”, zegt Luc Breugelmans van het ACOD. “Op gewestwegen en invalswegen naar de centrumsteden zullen we over het hele land grondige controles houden op zowel boorddocumenten als alcohol. Ook aan opritten van autostrades zullen bestuurders ons treffen. We doen dat volgens de regels die ons zijn opgelegd, zonder tijdsdruk weliswaar. Dus ja, de files zullen overal stevig oplopen.”
Ik wil graag weten onder welke wettelijk basis ze vallen? Ik begrijp dat er gestaakt moet worden, maar als De Lijn aan het staken is, dan ligt het openbaar vervoer stil. Als onze agenten staken, dan beginnen ze nog méér te werken?

Als ik toch in zo een file/wegafsluiting/controle terecht kom, hoe wettelijk zijn deze acties? Mag ik weigeren om gecontroleerd te worden op basis van machtsmisbruik en hinder zonder geldige reden? Of is er toch een wettelijke basis waarop ze kunnen terugvallen?

Graag jullie meningen over hoe legaal deze stakingen zijn :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 nov 2021 12:34

Ik denk dat politie één van die sectoren is die niet mogen staken, vandaar dat ze die periode overijverig zijn.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 17 nov 2021 13:01

Hetgeen u omschrijft, zijn basistaken van de politie. U kan ze niet verwijten hun taken zorgvuldig uit te voeren.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 nov 2021 13:20

Hier eens lezen :

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/391 /527/RUG01-001391527_2010_0001_AC.pdf
pag 34
3.3.2. Voorwaardelijk stakingsrecht
Principe
Sinds 5 januari 1999 genieten de politieambtenaren van de federale en van de lokale politie over een voorwaardelijk stakingsrecht. Dit vormt een uitzondering op de regel dat politieambtenaren niet zonder toelating of rechtvaardiging van hun dienst mogen wegblijven, bepaald in artikel 125, 2de lid Wet 7 december 1998. Het voorwaardelijk karakter van het stakingsrecht houdt in dat voldaan moet zijn aan de volgende voorwaarden
:
• De voorafgaande aanzegging van de staking door een erkende vakorganisatie.
• De voorafgaande bespreking met de bevoegde overheid van de kwestie naar
aanleiding waarvan staking wordt overwogen in het Onderhandelingscomité voor
politiediensten.
Een Koninklijk Besluit van 23 december tot uitvoering van artikel 126 van de wet van 7 december tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus heeft de nadere regels vastgelegd betreffende de aanzegging en bespreking en de termijn waarbinnen deze moeten plaatsvinden. .....enz

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 17 nov 2021 16:07

Hetgeen u omschrijft, zijn basistaken van de politie. U kan ze niet verwijten hun taken zorgvuldig uit te voeren.
Klopt nochtans niet uiteraard, want zoal TS zegt "Als onze agenten staken, dan beginnen ze nog méér te werken?" Sinds wanneer is "meer werken" een basistaak ? Het pestgedrag van de politie blijkt schijnbaar aangeboren te zijn. Maar er is meer aan de hand. Zij willen zelf kunnen beslissen en oordelen of er nu strenger of losser moet omgesprongen worden met de wetgeving.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

eylis
Berichten: 8837

#6 , 17 nov 2021 19:40

Een van de punten waar de politie verbetering in wil zien is de onderbezetting van het personeel. Het enige wat zij nu doen is hun taken zeer zorgvuldig uitvoeren. Niet strenger of méér. Een interessant neveneffect van deze "zorgvuldigheidsacties" zal zijn dat méér gsm-rijders, zwarevoetchauffeurs, glaasje-op-ik-kan-best-nog-rijden-automobilisten, en ander gespuis er gloeiend bij zullen zijn. Het zal me benieuwen :-)

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 17 nov 2021 23:17

Persoonlijk heb ik daar toch geen last mee. Maar als ze nu bvb. toch eens strenger willen zijn, laat ze dan maar eens wat strenger controleren op het dragen van het mondmasker bvb. Dat controleren is de laatste maanden zo goed als nihil geweest. En laat dat nu eens iets zijn waar ik ze nog niet zie strenger op controleren. Dat was verleden jaar en het jaar daarvoor wel pakken beter. Zoals ik reeds zei, zij willen zelf kunnen beslissen waarop ze strenger of niet zullen zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 nov 2021 08:47

Er staan 100.000en niet-vastgestelde inbreuken langsheen de Belgische wegen ...

Politie die wil "staken" heeft voer genoeg zonder dat ze burgers moeten ambeteren

Alleen : niet de kennis ...
In de kering betekent dit dat ze zeer vaak burgers verbaliseren op basis van onbestrafte inbreuken door de overheid ...

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 nov 2021 11:03

Hier eens lezen :

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/391 /527/RUG01-001391527_2010_0001_AC.pdf
pag 34
3.3.2. Voorwaardelijk stakingsrecht
Principe
Sinds 5 januari 1999 genieten de politieambtenaren van de federale en van de lokale politie over een voorwaardelijk stakingsrecht.
Dankjewel voor de pdf! Ik zie er ook hetvolgende staan:
Artikel 2 van het K.B. van 23 december 1998 schrijft een aantal
formaliteiten voor: de stakingsaanzegging moet met name aangetekend worden verstuurd of
het voorwerp uitmaken van een ontvangstmelding. Ook moeten de motieven, de precieze
plaats, de betrokken diensten, de datum, het uur van aanvang en de duur van de beoogde
staking worden aangegeven. Hierbij kan opgemerkt worden dat er geen beperkingen worden
opgelegd wat de duur van de staking betreft.
Hierbij staat duidelijk vermeld dat de PRECIEZE plaats van de stakingen moet worden meegedeeld. De politiediensten hebben geen preciezie stakinglocaties aangegeven, die vermeden kunnen worden zodat gewone burgers niet "plots" voor een staking/controle terecht komen. Is dit geen inbreuk op het stakingsrecht?

LeenW
Berichten: 12818

#10 , 18 nov 2021 12:01

Maar dit is toch geen staking? Een staking (het woord zegt het zelf) impliceert stopzetting van het werk en dat is hier allesbehalve het geval.

Ssenheiser.be
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 nov 2021 14:40

Maar dit is toch geen staking? Een staking (het woord zegt het zelf) impliceert stopzetting van het werk en dat is hier allesbehalve het geval.
Klopt, vandaar dat ik in het eerste bericht ook zei dat een staking een stopzetting van het werk is, en niet vermeerdering ervan. Volgens nieuwsmedia gaat dit om een staking:
https://www.hln.be/binnenland/politie-d ... ~a8b260a1/ https://www.hln.be/binnenland/onderhand ... ~a6d7a65e/ https://pnws.be/vanaf-vandaag-gaat-onze ... n-staking/ etc etc...

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 18 nov 2021 18:01

Het is niet omdat in een krant staat dat die politieambtenaren daar controle aan het uitvoeren zijn dat dat daar een staking is. In een grote zone zijn er quasi dagelijks acties die een naam hebben of een BOB kampanje of een Wodca en dan staat het aankomend verkeer ook stil op invalswegen hoor.
Daar worden geregeld ook 's morgens vroeg door tientallen politieambtenaren aan deelgenomen en idd dikwijls met spectaculaire gevolgen (drugs wapens gesignaleerden niet verzekerden rijverboden enz enz ) . Gaat dan dikwijls over tientallen vaststellingen op enkele uren.
Kijk maar eens naar L A bij de politie.... daar ziet men alleen maar het topje van de ijsberg uiteraard maar gaat wel over enkele honderden voertuigen / personen die gecontroleerd worden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 19 nov 2021 19:26

Daar verschuilt men zich achter, maar het gaat de facto om syndicale acties

Terug naar “Actuele Thema's”