Illegale grondwaterputten

M0b1us
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Illegale grondwaterputten

#1 , 04 mei 2021 10:17

Beste,

ik zit met het volgende "probleem" (als het al een probleem is).

Een van mijn buren heeft onlangs een illegale grondwaterput laten boren. Op zich heb ik daar geen probleem mee als het was om WCs door te spoelen en/of sporadisch het gazon te sproeien (weinig verbruik). Nee, de put wordt gebruikt om een vijver in de tuin continu aan te vullen. Enerzijds wordt er regelmatig water geloosd in de beek (die tussen ons in ligt) en anderzijds vult hij dus aan met grondwater uit zijn nieuwe put.
Wat mij een beetje nerveus maakt zijn de berichten die laatst in de media kwamen over de gevaren van het oppompen van grondwater en de impact ervan op funderingen van huizen en de bijhorende torenhoge kosten om deze problemen op te lossen e.d. (wij wonen in Haspengouw met veel leem in de grond.) Dan laat ik het totaal onverantwoord zijn in tijden van extreme droogte nog achterwege. Hem hierover aanspreken gaat niet veel uithalen aangezien er in het verleden nog wel problemen geweest zijn door asociaal gedrag van hem ( camera's installeren die gericht zijn op onze tuin, hond die onophoudelijk blaft, verstraler die onze hele slaapkamer/huis verlicht (gelukkig heb ik rolluiken)),... Hem daarover aanspreken heeft ook niks uitgehaald (wordt gewoon weggelachen alsof wij fout zouden zijn omdat het ons stoort ) en hier heb ben we uiteindelijk mee leren leven.
Het idee van een grondwaterput en mogelijke gevolgen op ons huis/tuin vind ik echter een ander paar mouwen en ik weet dus echt niet goed wat ik hier mee aan moet vangen.

Iemand tips hoe dit aan te pakken of hoe ik mij zou kunnen indekken tegen eventuele problemen in de toekomst (zodat ik de eventuele kosten van die problemen op hem kan afschuiven indien nodig)? Ik wil ook niet alles verzieken door meteen aangifte te doen maar het geeft mij dus wel de nodige stress.

Ik snap eigenlijk gewoon niet dat mensen zo extreem egoïstisch kunnen zijn en dingen doen zonder na te denken of zich te informeren. Jammer.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Berichten: 192

#2 , 04 mei 2021 11:41

Hoe weet je dat zijn grondwaterput illegaal is?

M0b1us
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mei 2021 12:14

Hoe weet je dat zijn grondwaterput illegaal is?
Omdat hij het verteld heeft tegen een iets verdere buurman die ik goed ken ;-)

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 05 mei 2021 15:40

Afdeling Handhaving
handhaving.omgeving@vlaanderen.be
02 553 10 99 (bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 u.)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2021 20:00

TS, ik raad u aan om deze tekst eens rustig te lezen, https://vilt.be/nl/nieuws/vlaanderen-ga ... erboringen.

U kan dit best eerst trachten uit te praten met uw buur zodat hij zich vooralsnog in orde kan stellen. Niemand heeft er belang bij dat u de hele buurt tegen u en tegen mekaar in het harnas jaagt.

U zou wel eens de grote verliezer kunnen zijn in dit spijtig voorval.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

M0b1us
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2021 02:24

TS, ik raad u aan om deze tekst eens rustig te lezen, https://vilt.be/nl/nieuws/vlaanderen-ga ... erboringen.

U kan dit best eerst trachten uit te praten met uw buur zodat hij zich vooralsnog in orde kan stellen. Niemand heeft er belang bij dat u de hele buurt tegen u en tegen mekaar in het harnas jaagt.

U zou wel eens de grote verliezer kunnen zijn in dit spijtig voorval.
Ja ik weet het. Daarom dat ik ook nog geen aangifte gedaan heb en zal doen waarschijnlijk. Maar uitpraten met die buur is volstrekt onmogelijk aangezien hij zo iemand is die ook nog eens de juiste mensen kent en gelooft dat de evenaar door zijn gat loopt. Al vaker geprobeerd andere kleinere problemen met hem aan te kaarten. Het resultaat was telkens: leer ermee leven gast... Precies alsof wij het probleem zijn (zie mijn OP). Gewoon maar weer aanvaarden en ermee leven dan? Tegen beter weten in? Moeilijk hoor :evil:

Terug naar “Actuele Thema's”