Coronaregels en verhuur

Bloemetje7
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Coronaregels en verhuur

#1 , 07 jan 2021 22:15

Beste,

Ik ben huurder van een woning en heb mijn huurcontract opgezegd. Wat zijn de geldende (corona)regels?

Mag de immomakelaar mijn huis betreden (bv. om foto’s te nemen) en mag ik er bij zijn? Mag de eigenaar er ook bij zijn? Moet ik mijn woning verlaten en makelaar en huisbaas in de woning alleen laten rondlopen?
Hoe zit het met kandidaat huurders, wie mag mijn huis betreden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2021 10:23

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 08 jan 2021 16:18

Mag de immomakelaar mijn huis betreden (bv. om foto’s te nemen) en mag ik er bij zijn? Mag de eigenaar er ook bij zijn? Moet ik mijn woning verlaten en makelaar en huisbaas in de woning alleen laten rondlopen?
Hoe zit het met kandidaat huurders, wie mag mijn huis betreden?
Zoals u wellicht al hebt kunnen zien op de immo website
mag immomakelaar het huis betreden , en mag u , noch de huisbaas erbij zijn .
Idem voor kandidaat huurders . Eén persoon mag binnen , al de rest buiten .

Als u daar niet mee kunt leven , dient u te handelen volgens :

Vlaams Huurdecreet en Burgerlijk wetboek :
Artikel 14. (01/01/2019- ...)

Verplichting het rustig genot te verzekeren

De verhuurder is verplicht de huurder het rustig genot van het gehuurde goed te geven zolang de huur duurt.


U zult wel ZEER goede argumenten moeten hebben om dat " rustig genot " te verdedigen , als het er op aan komt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 08 jan 2021 19:37

U zult wel ZEER goede argumenten moeten hebben om dat " rustig genot " te verdedigen , als het er op aan komt .
Wat doet u dan bij de contractclausule hieromtrent, die in de meeste huurcontracten standaard toegepast wordt ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2021 20:36

U zult wel ZEER goede argumenten moeten hebben om dat " rustig genot " te verdedigen , als het er op aan komt .
Wat doet u dan bij de contractclausule hieromtrent, die in de meeste huurcontracten standaard toegepast wordt ?
De huurder heeft er zich contractueel toe verbonden om bezoek toe te laten. Volgens de normale vooruitzichten op het ogenblik van het ondertekenen van de overeenkomst is dit: bezoek toelaten in zijn aanwezigheid.
Hij heeft er zich niet toe verbonden om bezoek toe te laten in zijn afwezigheid.
Hij heeft er zich niet toe verbonden om de woning te verlaten tijdens het bezoek.
En het bezoek is door de coronamaatregelen niet toegelaten als hij aanwezig is.
Dus kan de huurder in de woning blijven en zal bezoek pas mogelijk zijn als de huurovereenkomst beëindigd is en de huurder de woning verlaten heeft.
Trouwens is het mogelijk dat delen van de woning of meubels besmet worden met het coronavirus tijdens het bezoek. De huurder die hiervoor vreest zou dan telkens de woning volledig moeten ontsmetten na het bezoek. Dat kan men van de huurder niet verwachten.
En dan is er het gevaar voor diefstal. Als dievenbendes dit eenmaal doorhebben ga je nog wat zien gebeuren.
Je kan dus, als je dat wil, bezoeken weigeren. De verhuurder moet dan naar de vrederechter stappen. Benieuwd of deze mijn argumentatie zal volgen. Ik denk dat de kans heel groot is.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 08 jan 2021 21:45

@scorpioen
Gevoelsmatig volg ik uw argumenten voor een groot deel.

Maar u zal toch ook akkoord zijn dat ook de rechten van de verhuurder hier toch enigszins zouden moeten aan bod komen, en ook de rechten van de woningzoekenden.


Ergens zal er toch een redelijke oplossing moeten uit de bus komen.

freelance
Berichten: 2615

#8 , 09 jan 2021 13:33

Ergens zal er toch een redelijke oplossing moeten uit de bus komen.
Natuurlijk .
Maar daarvoor is het wachten op POLITIEKE maatregelen .
De huidige maatregelen zijn ingesteld door de politiek , en aanvankelijk was er totaal GEEN bezoek toegelaten , waarna Minister Verlinden gezwicht is voor politieke druk , en druk van de immo sector .
De huidige wet ( of uitzonderingen ) is dan ook VOLLEDIG op maat van de verhuurders en de immo sector .
Met de huurders is totaal geen rekening gehouden .
Die zijn quantité négligeable , en moeten maar buiten wachten in de kou en regen tijdens een bezoek .
Maar u zal toch ook akkoord zijn dat ook de rechten van de verhuurder hier toch enigszins zouden moeten aan bod komen, en ook de rechten van de woningzoekenden.
Rechten van verhuurders en woningzoekenden worden hier helemaal niet aangetast .
Verhuren is mogelijk , NADAT de woning LEEG is .
Gevoelsmatig volg ik uw argumenten voor een groot deel.
Wat hier voorgesteld word is niet gevoelsmatig , maar gebaseerd op de huurwetgeving , en de dringende maatregelen van de regering .
U zult wel ZEER goede argumenten moeten hebben om dat " rustig genot " te verdedigen , als het er op aan komt .

Wat doet u dan bij de contractclausule hieromtrent, die in de meeste huurcontracten standaard toegepast wordt ?
De huurwetgeving is van dwingend recht .
Aaanvullende contract clausules zijn dat niet , in zoverre ze niet vermeld staan in de wetgeving .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 09 jan 2021 13:39

De huurwetgeving is van dwingend recht .
Aanvullende contract clausules zijn dat niet , in zoverre ze niet vermeld staan in de wetgeving .
Bedoelt u daarmee dat een clausule die bezoekrecht regelt (huidige covidtoestanden daargelaten), gewoon ongeldig zouden zijn? En waarin zou dat dan afwijken van enige dwingende regeling ?

freelance
Berichten: 2615

#10 , 09 jan 2021 21:32

Bedoelt u daarmee dat een clausule die bezoekrecht regelt (huidige covidtoestanden daargelaten), gewoon ongeldig zouden zijn? En waarin zou dat dan afwijken van enige dwingende regeling ?
Neen , die clausule is niet " ongeldig " . Dat beweer ik nu ook weer niet .
Alles wat contractueel overeengekomen is tussen partijen bind die partijen .
Er is hier ergens een recente topic , waarbij in het huurcontract staat , dat bij opzeg , de huurder het pand moet verlaten tegen 10 uur in de voormiddag . Ook dat is geldig .
Maar wat partijen vrij in een contract kunnen zetten , kan begrensd worden door specifieke wetgeving van dwingend recht , indien één van de partijen daar gebruik wenst van te maken .

De " bezoekregeling " is niet eens opgenomen in de huurwetgeving , en is dus ondergeschikt aan de huurwetgeving ( de laatste van dwingend recht zijnde ) .

TITEL II. Huurovereenkomsten voor hoofdverblijfplaatsen
HOOFDSTUK I. Algemene bepalingen
Artikel 6. (01/01/2019- ...)
Dwingend karakter van deze bepalingen
De bepalingen van deze titel zijn van dwingend recht, behalve als ze er anders over beschikken.


Artikel 14 valt onder deze titel .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis
Berichten: 8840

#11 , 10 jan 2021 10:14

Bij navraag bij kennissen blijkt het actueel vaak te gebeuren dat huurpanden nu met uitgebreide foto's/films worden gepubliceerd en de huisbezoeken pas starten nadat de vorige huurders uit het pand vertrokken zijn. De verhuurders verliezen daar niet echt veel mee; De "verloren" maand wordt meestal gebruikt voor eventuele kleine reparaties, renovaties etc. En de bezoekuren kunnen nu helemaal vrij gekozen worden. In de praktijk (pré-corona) is er zelfs meestal een huurvrije maand tussen twee contracten.

Terug naar “Actuele Thema's”