ID + vingerafdruk

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

ID + vingerafdruk

#1 , 15 nov 2018 10:28

Gisteren is de wet voor het plaatsen van vinger afdruk van de twee wijsvingers gestemd.

En daar zijn nogal tegenstanders van, wegens de schending van de privacy ??

Kan er mij iemand zeggen hoe de privacy geschonden word door deze afdrukken onzichtbaar op te nemen op de ID kaart.

Nu staat er wel een foto op is dit dan geen schending ?

Ik snap te niet ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 15 nov 2018 11:20

Ik vind dat geen schending van de privacy, zelfs een verplichte dna staal of zelfs een chip inplanten vind ik geen schending. het heeft voordelen om misdadige types op te sporen. Er zou minder misdaad gebeuren en identiteit diefstal praktisch onmogelijk maken enz.. enz..
Trouwens privacy dat is vrijwel onbestaand, als je moest weten hoeveel uw privacy word geschonden door uw eigen overheid, door bedrijven, door malafide personen enz..

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2018 11:36


Trouwens privacy dat is vrijwel onbestaand, als je moest weten hoeveel uw privacy word geschonden door uw eigen overheid, door bedrijven, door malafide personen enz..
Ik heb de zelfde mening als u.

Maar helaas zijn er zeer veel anderen, alles op facebook maar niet raken aan de privacy!! :lol: :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 15 nov 2018 11:44

En daar zijn nogal tegenstanders van, wegens de schending van de privacy ??Kan er mij iemand zeggen hoe de privacy geschonden word door deze afdrukken onzichtbaar op te nemen op de ID kaart.

Nu staat er wel een foto op is dit dan geen schending ??
Volgaarne. Privacy is een continuüm. Als je door de overheid gedwongen wordt om persoonsgegevens af te geven, dan tast dit je privacy in meer of mindere mate aan.

Dus ja, de identiteitskaart met foto en uiteraard het rijksregister zelf zijn per definitief een schending van de privacy. Nu ken ik maar weinig privacyactivisten die zullen volhouden dat het recht op privacy absoluut is. Proportionele schendingen zijn dus mogelijk om bv. belastingen te kunnen innen, veiligheid te garanderen, etc.

Het probleem met deze maatregel is dat hij niet proportioneel is aan het doel, nl. het ontdekken van één specifieke vorm van identiteitsfraude waarbij criminelen de identiteitskaart van een lookalike gebruiken. Het is ongeveer van dezelfde orde als iedereen verplichten om een alcoholslot in z'n wagen te installeren omdat er een kleine groep hardnekkige bestuurders zijn die geïntoxiceerd sturen.

edit: Facebook, Google, Apple etc. hebben hier niks mee te maken. Het staat iedereen vrij een relatie aan te gaan met deze bedrijven en dan nog kan je in grote mate zelf beslissen wat je deelt. Het is echter niet mogelijk om als Belgisch ingezetene je aan de overheid te onttrekken.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 nov 2018 12:02

Voor de iets ouderen onder ons, die de groene papieren ID kaart nog gekend hebben. Daar stond naast de foto, toch ook uw vingerafdruk. (gezet met een ordinair stempelkussen) Was er toen geen privacy?

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 15 nov 2018 12:17

Werd rechtstreeks op de kaart gedrukt en was niet digitaal uitleesbaar, dus niet echt te vergelijken, maar was uiteraard wel een privacyinbreuk. Dat het bewustzijn daarrond toen minder/onbestaande was doet daar toch geen afbreuk aan?
"sowieso" schrijf je zo.

tweeties
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 dec 2018 15:16

Ik meen ook dat dit te maken heeft met de plaats van opslag van deze vingerafdruk. Als deze vingerafdruk in een databank van de overheid wordt opgeslagen dan kan deze data ook gelekt worden. En dan is het kinderspel om vingerafdrukken van eender welke persoon na te maken bij misdrijven. En een lek is snel gebeurd(wat bijvoorbeeld in India al is gebeurd). De hoofddatabank zal wel aardig beveiligd zijn. Maar meestal loopt het mis bij backups die rondslingeren op systemen, of usb backups die blijven rondslingeren.

adizal

#8 , 10 dec 2018 16:39

Ik meen ook dat dit te maken heeft met de plaats van opslag van deze vingerafdruk. Als deze vingerafdruk in een databank van de overheid wordt opgeslagen dan kan deze data ook gelekt worden. En dan is het kinderspel om vingerafdrukken van eender welke persoon na te maken bij misdrijven. En een lek is snel gebeurd(wat bijvoorbeeld in India al is gebeurd). De hoofddatabank zal wel aardig beveiligd zijn. Maar meestal loopt het mis bij backups die rondslingeren op systemen, of usb backups die blijven rondslingeren.

Inderdaad, als men uw vingerafdruk gebruikt en achterlaat op plaats delict, zul je weer moeten kunnen bewijzen dat je daar niet geweest bent he. :D :D
Maar dat is niet de zorg van de overheid, ze hebben een slachtoffer en dan is alles ok...

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 10 dec 2018 16:46

Ik vind dat geen schending van de privacy, zelfs een verplichte dna staal of zelfs een chip inplanten vind ik geen schending. het heeft voordelen om misdadige types op te sporen. Er zou minder misdaad gebeuren en identiteit diefstal praktisch onmogelijk maken enz.. enz..
Trouwens privacy dat is vrijwel onbestaand, als je moest weten hoeveel uw privacy word geschonden door uw eigen overheid, door bedrijven, door malafide personen enz..
Waarom niet Iedereen een QR-code op het voorhoofd laten tatoeëren en een gps-tracker laten implanteren in de bil?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

adizal

#10 , 10 dec 2018 16:52

Ik vind dat geen schending van de privacy, zelfs een verplichte dna staal of zelfs een chip inplanten vind ik geen schending. het heeft voordelen om misdadige types op te sporen. Er zou minder misdaad gebeuren en identiteit diefstal praktisch onmogelijk maken enz.. enz..
Trouwens privacy dat is vrijwel onbestaand, als je moest weten hoeveel uw privacy word geschonden door uw eigen overheid, door bedrijven, door malafide personen enz..
Waarom niet Iedereen een QR-code op het voorhoofd laten tatoeëren en een gps-tracker laten implanteren in de bil?
Meningen zijn altijd verdeeld en terecht.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 dec 2018 19:46

Ik ken nu toch redelijk wat van dactyloscopie, maar zou echt niet weten hoe men je vinger afdruk uit een databank zo maar ergens op een glas bv kan plaatsen !
Zover ik weet (50jaar geleden) word dit numeriek bij gehouden, en niet foto grafisch !

Natuurlijk de techniek staat niet stil.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

adizal

#12 , 10 dec 2018 21:24

Ik ken nu toch redelijk wat van dactyloscopie, maar zou echt niet weten hoe men je vinger afdruk uit een databank zo maar ergens op een glas bv kan plaatsen !
Zover ik weet (50jaar geleden) word dit numeriek bij gehouden, en niet foto grafisch !

Natuurlijk de techniek staat niet stil.
Zo, je kunt dus nog een vingerafdruk ontleden op de oude manier.
Dactyloscopie, poroscopie , geschriftontleding, geheimschrift, zijn dingen die ik ook nog vaag ken.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 dec 2018 21:39

Ik ken nu toch redelijk wat van dactyloscopie, maar zou echt niet weten hoe men je vinger afdruk uit een databank zo maar ergens op een glas bv kan plaatsen !
Zover ik weet (50jaar geleden) word dit numeriek bij gehouden, en niet foto grafisch !

Natuurlijk de techniek staat niet stil.
Zo, je kunt dus nog een vingerafdruk ontleden op de oude manier.
Dactyloscopie, poroscopie , geschriftontleding, geheimschrift, zijn dingen die ik ook nog vaag ken.
Inderdaad, maar is geleden van 1980, ik heb al mijn vingerafdrukken op foto van 30X30 gehad met de ontleding en het classificatie nummer, dit was voor de hobby, had ook alle poedertjes en borsteltjes om vingerafdrukken zichtbaar te maken.
Heb ook enige klein kennis van grafologie, poroscopy overgelezen maar toen nooit gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

adizal

#14 , 10 dec 2018 21:46

Ik ken nu toch redelijk wat van dactyloscopie, maar zou echt niet weten hoe men je vinger afdruk uit een databank zo maar ergens op een glas bv kan plaatsen !
Zover ik weet (50jaar geleden) word dit numeriek bij gehouden, en niet foto grafisch !

Natuurlijk de techniek staat niet stil.
Zo, je kunt dus nog een vingerafdruk ontleden op de oude manier.
Dactyloscopie, poroscopie , geschriftontleding, geheimschrift, zijn dingen die ik ook nog vaag ken.
Inderdaad, maar is geleden van 1980, ik heb al mijn vingerafdrukken op foto van 30X30 gehad met de ontleding en het classificatie nummer, dit was voor de hobby, had ook alle poedertjes en borsteltjes om vingerafdrukken zichtbaar te maken.
Heb ook enige klein kennis van grafologie, poroscopy overgelezen maar toen nooit gedaan !
Leuk, ik heb ooit een cursus gevolgd voor prive-Detective.
Mag nu niet meer of je moet een licentie hebben....

Terug naar “Actuele Thema's”