Tax Shift - wat met belastingen

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1493

Tax Shift - wat met belastingen

#1 , 13 jan 2016 13:37

Zoals je misschien weet of niet zal het nettoloon deze maand hoger zijn doordat er een vermindering is van de afgehouden voorheffing.

Leuk zou je denken maar ik maak me de bedenking of dit niet als een boomerang terug gaat komen in de belastingen AJ2016.

Gaan we niet veel meer moeten betalen (of minder terugtrekken) met deze maatregel omdat er in de loop van het jaar minder werd afgehouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 13 jan 2016 14:42

Cf dit artikel in de Tijd (hopelijk leesbaar zonder abonnement):

http://netto.tijd.be/belastingen/Een_ho ... .art?ckc=1

Wat ik vaststel: veel blabla maar wat met veel persconferenties teruggegeven wordt op één niveau wordt dubbel verhaald op een ander. (cf heel het circus rond de energieprijzen). De dag dat ik een politicus begin te geloven als het om vermindering van de totale fiscale en parafiscale druk gaat mogen ze de mannen in 't wit bellen om me op te halen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 jan 2016 14:55

Globaal gezien is er een taxshift in opwaartse richting!
Hoger, steeds hoger is de leuze!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1493

#4 , 13 jan 2016 14:58

Het is leesbaar zonder abonnement

dus als ik het goed begrijp zou er geen verdere impact mogen zijn op de belastingbrief en zullen we evenveel terugtrekken/ moeten betalen als andere jaren.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 13 jan 2016 15:51

neen heeft geen enkele impact op de belastingbrief...

Het komt er dus werkelijk op neer dat we meer netto overhouden. Ook op het einde van de rit...
Uiteraard worden andere inkomsten gezocht

vb: kaaimantaks, bankentaks, diamanttaks, belasting op milieuvervuiling, belasting op ongezonde producten.

Dit is een goede zaak, maar voor sommigen kan de politiek nu eenmaal niets goed doen.
Er zullen nog wel dergelijke "verbeteringen" volgen. Niet omdat de huidige politiekers zoveel slimmer zijn, maar belgie zit nu eenmaal heel slecht in elkaar (lees onefficient). Dit kan enkel maar verbeteren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 13 jan 2016 15:57

Ik zie anders niet veel verbetering of verlichting van de belastingdruk of administratieve lasten nu de meesters van het 'wat we zelf doen doen we beter' mee aan het bewind zijn. Enfin....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 13 jan 2016 16:27

Ik zie anders niet veel verbetering of verlichting van de belastingdruk of administratieve lasten nu de meesters van het 'wat we zelf doen doen we beter' mee aan het bewind zijn. Enfin....
En wat dan met de taxshift?
Dit is een rechtsreekse belastingverlaging.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 13 jan 2016 16:33

De verschillende niveaus spelen de hete aardappel gewoon door aan elkaar. Er is de taxshift, ja. En door de overdracht van bevoegdheden die er geweest is komen de lokale besturen en de provincies in problemen. Hebt u de laatste 2 jaar dalingen van de opcentiemen op de PB gezien? Idem met de factuur voor de energiekost. Er wordt bespaard in de sociale zekerheid en prompt stijgen de kosten voor de patiënt. De statistieken inzake werkloosheid gaan met veel tromgeroffel naar beneden, die van het aantal OCMW-steuntrekkers met iets minder lawaai naar boven. Welk niveau financiert de werkloosheidssteun / welk niveau het OCMW?

Waar men sterk in is dat is in 'aankondigingspolitiek', daar kunnen ze een medaille voor krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Actuele Thema's”