Ik zie het ene na het andere huurhuis te koop staan.
Gaan de huurders uiteindelijk niet de dupe zijn? Minder beschikbare woningen, hogere huurprijzen...
Ik begrijp dat de maatregelen in ieders voordeel kunnen zijn. Maar wat willen kandidaat huurders, huren aan bvb 400 euro/mnd voor een huisje zonder dakisolatie, zonder centrale verwarming ed, maar verder wel netjes en proper afgewerkt. Of willen ze veel comfort en luxe en huurprijzen aan bvb 900 euro/mnd? (Een oprechte vraag zonder vooroordeel, want ik ben daar eigenlijk nieuwsgierig naar)
Om antwoord te geven op uw vraag: Ik moet geen dakisolatie want dat betekend dat ik NOOIT in aanmerking kom om te MOGEN huren. Maar dat doe ik nu ook niet. De huurprijzen zijn zo hoog en de eisen zo streng dat niemand aan mij wil verhuren OOK AL WERK IK AL 13 JAAR VOOR DEZELFDE WERKGEVER maar aan een laag loon.
Men eist dat de maximum huurprijs 1/3de van je inkomen bedraagt. Ik vraag mij af op wat gebaseerd. Mijn vorige huur was iets meer dan de helft van mijn inkomen en ik kwam ook niets tekort. Ik ben niet de persoon die alle jaren op vakantie moet, ik heb geen auto en moet dat ook niet. De laatste mode kan me ook gestolen worden, ik steek daar geen geld in en toch ben ik een onbetrouwbare armoezaaier volgens verhuurders.
De meeste huren liggen ZONDER isolatie al rond de 700-800€ en het gemiddeld inkomen van de werkende arbeider ligt rond de 1000€.
Ik wens de verhuurders en de immo kantoren nog veel succes met hun isolatie, onbetaalbare huren en bijgevolg veel leegstand. Niet geloven dat verhuurders al die huurhuizen kwijt geraken want er is geen enkele bank die iemand met een laag loon uit werk een lening toestaat.
Ik vraag mij ook af of de verhuurders akkoord gaan met een overbezetting wanneer men verplicht is met 2-3 werkende gezinnen onder 1 dak te kruipen om de huur te kunnen betalen aan 1/3de van het inkomen.
Mijn plannen zijn gemaakt, ik zoek werk in het buitenland waar huurprijzen wel te betalen zijn.
Ik heb geen andere keuze.
Opvanghuizen zoals Poverello zijn onmogelijk gezien de uren van buiten mogen en binnen moeten. Ik werk hé. Andere opvangen vragen dan weer tot 25€ per dag wat duurder is dan huur te betalen. Bij vrienden is geen oplossing want ik heb geen vrienden of familie (mijn echtgenoot staat dat niet toe)
Na 3.5 jaar zoeken naar een eigen onderdak geef ik het hier op. Men wil me zelfs geen kamer van 8m² verhuren aan 450€ want dat is meer dan 1/3de van mijn inkomen.
Heel erg want ik WIL niet weg maar MOET. Andere mogelijkheid is op het kerkhof gaan liggen maar dat is de oplossing als het buitenland niet lukt.
Na mij zijn er nog duizenden met hetzelfde probleem en die willen helemaal geen dakisolatie als dat betekend dat ze in kartonnen dozen moeten kruipen.
Het zal de regering worst wezen. Die zien enkel 'isolatie = meer huur = kunnen we verhuurders meer belasten'
Ik denk eerder dat ze er veel zullen mogen begraven op kosten van de staat.