Volt -- discussie Erfrecht

k.b.
Berichten: 876

Re: Volt -- discussie Erfrecht

#16 , 21 mei 2013 15:03

Stel er doet iemand een voorstel en dat is

Ik ga mijn kind onterven omdat ik vind dat hij/zij een onherstelbare fout heeft gemaakt door in dronken toestand de jonge vrouw van fietster te reduceren tot een hulpbehoevende minder valide. Dat geld komt ten goede aan de jonge vrouw.
En zo kan men nog wel een paar situaties uit z'n mouw schudden die onterving kunnen verantwoorden

Dat is toch een fair voorstel ?

Faire voorstellen zijn voorstellen die door alle partijen als fair worden ervaren ...

Vaak is het dus gewoon niet mogelijk een fair voorstel te doen ...

En wat als deze vrouw een schadevergoeding heeft toegewezen gekregen ... en deze kan invorderen op het moment dat de erfenis openvalt.
In uw geval is het bovendien aangewezen te schenken ... anders zal die vrouw een fractie krijgen ...
de staat zal dan de grote winnaar zijn ... ( Is dat fair ?)

k.b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lachertje
Berichten: 273

#17 , 28 jun 2013 22:38

volledig akkoord met giserke, ze mogen er mee doen wat ze willen, maar als alles opgesoupeerd en uitgedeeld is, staan ze wel aan de deur te kloppen die niets hebben gekregen
om bij te leggen bij het rusthuis. wij zitten nu in zo situatie, moeder had ongeveer 20000€ staan, heeft alles uitgedeeld, 124.000 is gelukkig nog geblokkeerd
kan en mag van mij daar voor gebruikt worden, maar onder toezicht van iemand die niet tot de fam. behoort. anders verdwijnt dat ook
wij hebben te samen met nog andere kinderen niets gekregen, maar moeten nu wel bijbetalen terwijl de andere broers en zussen veel hebben gehad.
dat is de realiteit

Mupken
Berichten: 17

#18 , 07 sep 2013 00:46

Ik heb mijn kind ook proberen te 'onterven' via een testament, maar wel om het volgende...
De papa van mijn zoon heeft sinds 3 maanden zwangerschap niets meer van zich laten horen... Hij betaalt ook geen alimentatie... Ik moet nu krabben om rond te komen... Ik heb een voltijdse job, ben een mama, doe de tuin en het huishouden volledig zelf (geen centen om kuisvrouw / tuinman te betalen), ik heb een bijberoep genomen om nog iets opzij te kunnen zetten... Ik werk me dus min of meer te pletter :-)
Maar STEL dat mijn zoontje en ik samen een auto-ongeval krijgen... Ik sterf meteen en hij ligt zwaargewond in het ziekenhuis... Hij heeft op dat moment alles van mij geërfd... Dan kan de papa 'ineens' op de proppen komen en alsnog zich laten erkennen (desnoods op basis van een DNA-test). Drie maanden later sterft ook mijn zoontje... Dan wil dat zeggen dat zijn papa op dat moment de wettelijke erfgenaam is ! Dat hij mijn huis, mijn auto, mijn alles erft waar ik nu zo hard voor zit te knokken en waar hij niets toe bijdraagt...
Enige oplossing: een testament op te maken waarbij je een 'last' legt op de erfenis van je zoontje die zegt dat het bedrag dat hij van mij erft eerst terug naar mijn familie moet...
En zo heb ik ook dingen laten vastleggen voor als hij het overleeft... In principe kan je dat niet omdat ik niets te zeggen heb over wat mijn zoontje met zijn erfenis doet...
Maar in dergelijke omstandigheden is het toch perfect begrijpbaar dat je zelf al e.e.a. probeert te regelen ?

Reclame

Valium
Berichten: 76

#19 , 07 sep 2013 11:29

Het onterven van een kind bestaat al lang
Iedere ouder ( vb : als er 1 kind is) mag de 1/2 schenken per testament aan eender wie.
Zijn er 2 kinderen dan mag de schenking aan buitenstaanders max 1/3 zijn.
Dus : Indien je enig kind bent en iemand anders krijgt de 1/2 van het vermogen is het wettelijk kind voor de 1/2 onterfd.
M.a.w : Onterving bestaat reeds, maar er is een limiet

giserke
Berichten: 2434

#20 , 09 sep 2013 14:34

Ik heb mijn kind ook proberen te 'onterven' via een testament, maar wel om het volgende...
De papa van mijn zoon heeft sinds 3 maanden zwangerschap niets meer van zich laten horen... Hij betaalt ook geen alimentatie... Ik moet nu krabben om rond te komen... Ik heb een voltijdse job, ben een mama, doe de tuin en het huishouden volledig zelf (geen centen om kuisvrouw / tuinman te betalen), ik heb een bijberoep genomen om nog iets opzij te kunnen zetten... Ik werk me dus min of meer te pletter :-)
Maar STEL dat mijn zoontje en ik samen een auto-ongeval krijgen... Ik sterf meteen en hij ligt zwaargewond in het ziekenhuis... Hij heeft op dat moment alles van mij geërfd... Dan kan de papa 'ineens' op de proppen komen en alsnog zich laten erkennen (desnoods op basis van een DNA-test). Drie maanden later sterft ook mijn zoontje... Dan wil dat zeggen dat zijn papa op dat moment de wettelijke erfgenaam is ! Dat hij mijn huis, mijn auto, mijn alles erft waar ik nu zo hard voor zit te knokken en waar hij niets toe bijdraagt...
Enige oplossing: een testament op te maken waarbij je een 'last' legt op de erfenis van je zoontje die zegt dat het bedrag dat hij van mij erft eerst terug naar mijn familie moet...
En zo heb ik ook dingen laten vastleggen voor als hij het overleeft... In principe kan je dat niet omdat ik niets te zeggen heb over wat mijn zoontje met zijn erfenis doet...
Maar in dergelijke omstandigheden is het toch perfect begrijpbaar dat je zelf al e.e.a. probeert te regelen ?
Normaal als je niet gehuwd bent met de vader van uw kind, zal wanneer je sterft dat geld automatisch naar en geblokkeerde rekening gaan tot uw kind zijn volwassen leeftijd heeft.

1207
Berichten: 34

#21 , 18 sep 2013 12:28

Maar kinderen "zomaar" onterven lijkt met toch een niet zo gezonde situatie te zijn.l?
of ik mijn kapitaal opsoupeer of het na mijn dood aan de dierentuin schenk zou in essentie geen verschil mogen uitmaken
een erfenis is per definitie een gunst en geen recht.

giserke
Berichten: 2434

#22 , 18 sep 2013 14:21

Sta me toe dan te vermoeden dat de familiale relatie tussen de familie/ gezinsleden waarschijnlijk onder het vriespunt ligt...
En de discussie over dat een erfenis een recht of gunst is kan uzelf zwaar in de problemen brengen.

Als je in uw ouwe dag geen rust of verzorgingstehuis kan betalen, is de bijdrage van de kinderen dan ook een gunst of een recht?

Onthoud goed wie gekozen heeft voor kinderen!

Valium
Berichten: 76

#23 , 30 sep 2013 11:18

Sta me toe dan te vermoeden dat de familiale relatie tussen de familie/ gezinsleden waarschijnlijk onder het vriespunt ligt...
En de discussie over dat een erfenis een recht of gunst is kan uzelf zwaar in de problemen brengen.

Als je in uw ouwe dag geen rust of verzorgingstehuis kan betalen, is de bijdrage van de kinderen dan ook een gunst of een recht?

Onthoud goed wie gekozen heeft voor kinderen!
Of niet gekozen indertijd !!!
Veel 50 en 60+ van nu zijn geboren zonder dat de ouders het wilden
In de tijd van onze ouders bestond er nog geen pil en de condomen scheurden meer stuk als wat.
Het laten wegnemen van een kind toen stond gelijk met moord.
Hoeveel vrouwen zijn er toen niet getrouwd met een dik buikje ??? - Of werd alles weggemoffeld voor de schande van de mensen ?
Neen Giserke, niet alle kinderen toen waren welkom.

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 30 sep 2013 12:50

Ik denk dat deze discussie zijn gezegende leeftijd heeft bereikt en op pensioen mag.

Slotje erop.

Terug naar “Actuele Thema's”