Schadeclaim bij verkeerde diagnose bij honden

Apuleios
Topic Starter

Schadeclaim bij verkeerde diagnose bij honden

#1 , 20 mei 2013 15:18

Hallo,

Graag had ik wat meer informatie mbt een schadeclaim bij een verkeerde medische diagnose bij honden. Inderdaad! Dinsdag trekken we naar de veearts bij ons in de buurt, onze normale veearts. Eén van onze twee honden had sinds de avond voordien een oog dat zij nog amper opende, toevallig het oog waaraan ze een jaar eerder gebeten was door een andere hond. Daarnaast at ze ook niets meer en was ze zeer futloos. Kortom, duidelijke signalen voor ons dat er toch wel iets aan de hand was. Na telefonisch contact met onze dierenarts mochten we onze hond Teramicine toedienen voor het oog.
Tijdens het medisch onderzoek de volgende dag, stelde onze veearts vast dat het het oog al veel beter verging. Haar lusteloosheid en gebrek aan eetlust had te maken met een opkomende infectie van de luchtwegen. Hoewel de hond nog niet hoestte, vertoefde ze in de incubatieperiode, volgens onze dierenarts, wat inderdaad mogelijk was. Alles zou wel goed komen met de nodige medicatie. De rest van de week gaven we haar getrouw de voorziene hoeveelheden maar ... weinig of geen resultaat. Onze hond bleef futloos en weigerde te eten.
Gisteren, zondag, zagen we plots een paar druppels vocht op de terrasstenen. Zou onze cavalier haar veranderingen hebben? Een paar uur later liet onze cavalier een spoor van vocht achter waar ze ging of zat. Haar achterste en staart kleddernat. Het vocht, zoveel was duidelijk, was geen menstruatiebloed. Hier was iets meer aan de hand.
Onmiddellijk zijn we dan naar de dierenarts van wacht gereden zo'n twintig kilometer verder. Wat bleek? Mijn vermoeden werd bevestigd: onze cavalier had een baarmoederontsteking en diende onmiddellijk geopereerd te worden.
Concreet is mijn vraag of we als eigenaars van dit lieve dier, klacht kunnen indienen wegens een foute medische diagnose tegen de eerste,, onze voormalige, gewone veearts. Dat een diagnose stellen bij dieren uiterst moeilijk is, daarvan ben ik mij bewust. Alleen ... zij is arts en had moeten detecteren dat er (nog) iets (anders) mis was, dan louter een mogelijke verkoudheid. Onze hond heeft trouwens de afgelopen week helemaal niet gehoest. Ik voelde/wist intuïtief dat haar diagnose niet klopte, maar wie ben ik? Ik ben niet medisch geschoold om hiertegen in te gaan. Een paar uur later en het dier waren we onherroepelijk kwijt geweest. Zoiets kan toch niet?

Met vriendelijke groeten

F. DE CREE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 19 sep 2013 11:55

Je kan altijd een burgerlijke zaak opstarten, indien je meent onrecht aangedaan te zijn.
Alleen medische processen zijn redelijk duur. (oproepen van een onafhankelijk expert, want een rechter is geen dierenarts...)

Ik persoonlijk zou er niet aan beginnen.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”