Moslima krijgt 5 milj. dollar na religieuze intimidatie

TheJudge007
Topic Starter

Moslima krijgt 5 milj. dollar na religieuze intimidatie

#1 , 08 mei 2012 15:46

Moslima krijgt 5 miljoen dollar schadevergoeding na religieuze intimidatie op de werkvloer wegens dragen van hoofddoek en 120K dollar aan misgelopen loon. (3,8 milj € + 92000 €)
Een vrouw uit Kansas City, in de Amerikaanse staat Missouri, krijgt een schadevergoeding van 5 miljoen dollar toegewezen nadat de vrouw jarenlang geïntimideerd werd op haar werk bij de telecomgigant AT&T. Het toppunt van de zogenaamde religieuze intimidatie kwam er in 2008, toen haar baas haar hoofddoek afrukte.

De vrouw, Susann Bashir, bekeerde zich in 2005 tot de islam. Ze voerde aan dat haar collega's vlak na haar bekering vijandig werden. Ze noemden haar "handdoekhoofd" en vroegen of ze van plan was het gebouw op te blazen.

"Ik was geschokt", verklaart de vrouw. "Voordien maakte niemand opmerkingen over wat ik droeg, niemand vroeg zich af welke religie ik aanhing".

Dagelijks gediscrimineerd
De vrouw werd na tien jaar dienst ontslagen. De laatste drie jaar van haar tewerkstelling op het kantoor van AT&T werd ze naar eigen zeggen dagelijks met religieuze discriminatie geconfronteerd.

Ze diende klacht in, wat haar collega's boos maakte en leidde tot de confrontatie met haar baas, die tijdens een vergadering haar hoofddoek afrukte en zo haar haar blootstelde aan de blikken van haar collega's.

Stress
Daarop raakte de vrouw naar eigen zeggen zo gestresseerd dat ze niet meer kon gaan werken. Ze vroeg het ontslag van haar baas of een transfer, maar daar kwam niets van in huis. Na negen maanden afwezigheid kreeg ze haar ontslag.

Een jury veroordeelde AT&T tot een schadevergoeding van 5 miljoen dollar (3,8 miljoen euro) plus 120.000 dollar (92.000 euro) aan misgelopen loon. Het gaat om de hoogste schadevergoeding wegens discriminatie op de werkvloer die ooit in de staat Missouri werd uitgesproken. AT&T plant in beroep te gaan tegen de veroordeling.
Dan is HEMA er nog goedkoop vanaf gekomen vind ik. Ook een grote stimulans voor anderen om zeker toch maar niet op te geven.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/art ... loer.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron in het Engels omdat ik vermoed dat velen de hln bron te opruiend zullen vinden ...

http://www.kansascity.com/2012/05/05/35 ... k=misearch" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kansascity.com/2012/05/04/35 ... k=misearch" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kansascity.com/2012/05/04/35 ... k=misearch" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door TheJudge007 op 08 mei 2012 16:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2012 15:57

Zware devaluatie van de dollar geweest?

TheJudge007
Topic Starter

#3 , 08 mei 2012 16:00

Zware devaluatie van de dollar geweest?
Inmiddels gecorrigeerd Lanox. ... Maar euh stalking is ook strafbaar. Ik zal het maar houden op een paar 1000 € omdat gij het zijt. :mrgreen:

Reclame

JPV

#4 , 09 mei 2012 09:32

lijkt me, gezien de traditie van hoge schadevergoedingen, een logische veroordeling. Discriminatie is hier duidelijk bewezen.

oumsalah

#5 , 10 okt 2012 16:31

Klinkt interessant. Ik was het ook absoluut beu dat mijn collega mij telkens opnieuw "ah zie ons nonneke" noemde ten overstaan van cliënten en personeel, omwille van mijn hoofddoek.
Ik ben opgestapt, zelf ontslag genomen. Ik wist niet waar ik met mijn klacht terecht kon. Alvast niet bij mijn teambegeleider. Verder dan : "je moet haar zeggen dat het geen leuke opmerking is".... pfff. Veel geleerd over leiding geven dat wel.
Kan ik er nu nog iets aan doen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2012 16:34

Hier eens contact mee nemen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=c ... EuVFyBdAnA" onclick="window.open(this.href);return false;

oumsalah

#7 , 10 okt 2012 17:45

voila, melding gedaan. Dank u voor de tip.

Mariette

#8 , 10 okt 2012 18:52

Klinkt interessant. Ik was het ook absoluut beu dat mijn collega mij telkens opnieuw "ah zie ons nonneke" noemde ten overstaan van cliënten en personeel, omwille van mijn hoofddoek.
Ik ben opgestapt, zelf ontslag genomen. Ik wist niet waar ik met mijn klacht terecht kon. Alvast niet bij mijn teambegeleider. Verder dan : "je moet haar zeggen dat het geen leuke opmerking is".... pfff. Veel geleerd over leiding geven dat wel.
Kan ik er nu nog iets aan doen?
Zou je daar ook schadevergoeding voor kunnen krijgen bij het CGKR?

JPV

#9 , 10 okt 2012 18:55

bij het CGKR niet, gezien zij niet in de fout gaan.

eylis

#10 , 11 okt 2012 08:54

en los van een religieuze disciminatie is er in deze case ook geweld gepleegd en een aanslag op de persoonlijke integriteit:
een hoofddoek afrukken van iemands hoofd, of een petje of een muts is een agressieve daad.

Mariette

#11 , 11 okt 2012 09:33

en los van een religieuze disciminatie is er in deze case ook geweld gepleegd en een aanslag op de persoonlijke integriteit:
een hoofddoek afrukken van iemands hoofd, of een petje of een muts is een agressieve daad.
Ik pleit ervoor om telkens 5 miljoen schadevergoeding toe te kennen aan bejaarde dames telkens hun handtas wordt afgerukt.

Lijkt me een leuke tegemoetkoming om hun emotionele schade te verzachten.

-------------

Zou het CGKR dan tussenkomen (ook in geval van het beledigende "nonnetje" zoals poster hierboven vermeldde) om die schadevergoeding van de daders te verkrijgen? Of stelt het CGKR enkel rechtszaken in om zulke toestanden aan te klagen?

Vandebos

#12 , 11 okt 2012 10:10

hmmmm, ik probeer de vergelijking te volgen:

Appel groeit aan boom, boom is een plant.
Framboos groeit aan struik, struik is een plant.

DUS een een appel en een framboos zijn hetzelfde!

Ergens rammelt het in uw voorstel denk ik....

Mariette

#13 , 11 okt 2012 10:32

hmmmm, ik probeer de vergelijking te volgen:

Appel groeit aan boom, boom is een plant.
Framboos groeit aan struik, struik is een plant.

DUS een een appel en een framboos zijn hetzelfde!

Ergens rammelt het in uw voorstel denk ik....
ik vergeleek het volgende:

hoofddoek aftrekken = geweld + aanslag op persoonlijke integriteit
handtas aftrekken = geweld + aanslag op persoonlijke integriteit (*)

recent nog gehoord: handtas weg, geldbuidel weg, 2X800 euro van de bankrekening gehaald, te betalen voor alle verloren documenten (ID kaart, SIS kaart, rijbewijs etc...)
halve dag kwijt wegens aangifte
slapeloze nachten van het verschieten.
Me dunkt is dat een zeer zware aanslag op de persoonlijke integriteit van de overvallen personen.

waar loopt het mis volgens U?

Vandebos

#14 , 11 okt 2012 11:57

Blijkbaar over het drie jaar systematisch pesten gelezen? Door meerdere personen?

Maar ja ik ga er verder geen woorden aan vuil maken, laat de thread en het commentaar door de rest van de gebruikers maar op zijn waarde beoordeeld worden en zijn welverdiende stille dood sterven.

ninaa22

#15 , 28 feb 2013 14:30

het moet eens duidelijk worden dat iedereen gelijk is een hoofddoek of g
een hoofddoek het gaat om de persoon zelf en vind iemand met een hoofddoek niet zo slecht uit zien of gevaarlijk dus ik snap niet waarom wij na als deze jaren tussen moslims
en joden en hindoes etc hebben geleefd en nog kunnen we er niet tegen om iemand die net anders is als wij nie uitstaan

Terug naar “Actuele Thema's”