Had de vraag al eerder gesteld op het forum maar er was geen reactie op gekomen : wat zijn de mogelijkheden als verhuurder om dit te weten te komen?
Dergelijke persoon zoals beschreven in de post van TS krijgt nooit een persoonlijke lening los van pakweg 10.000€ van een bank (die wel toegang hebben tot die info) maar als verhuurder stel je wel een eigendom die minstens 20x zo duur is ter beschikking.
Ik heb zelf momenteel een pand al 2 maand te huur staan en al alle kandidaten die door het immokantoor werden aangebracht geweigerd. Als het totale netto-gezinsinkomen niet minstens 4x de maandelijkse huurprijs is laat ik het liever leegstaan. Vroeger hanteerde ik de 3x grens maar dat is me de voorbije jaren 2 keer slecht bekomen bij de 3 panden die ik verhuur. EPC is gunstig dus kost me een schijntje aan basisverwarming. Leegstand is de opportuniteitskost maar daar lig ik niet van wakker.
Ik heb het intussen al door 2 schatters laten bekijken, de waarde is iets meer dan verdubbeld op 11 jaar tijd. Als ik het niet verhuurd krijg gaat het in de verkoop