#4 , 10 jan 2012 10:30
Beste Prex,
Het is wel degelijk van belang te weten of je als consument of als professioneel kocht.
Eerste vraag is dus inderdaad of je professioneel of privé gekocht hebt. Bij levering aan consumenten ligt het risico voor verlies altijd bij de leverancier. Bij professionelen is dit niet noodzakelijk zo en hangt het af van de algemene voorwaarden. Voor bureaumaterialen die per post verzonden worden zal dit weliswaar niet zo vaak het geval zijn.
Tweede vraag als je voor professionele doeleinden kocht: wat zeggen de algemene voorwaarden van de leverancier ivm risico tijdens verzending.
Derde vraag is: hoe is het transport gebeurd? Wat zeggen de algemene voorwaarden in dat verband? Soms sta je de leverancier toe om bij buren of kennissen te leveren...
Op basis van bovenstaande vragen kan je inschatten wat er nu best gebeurd, maar in elk geval is het zo dat:
- Als je als consument kocht, moet de leverancier bewijzen dat hij geleverd heeft. Kan hij dat niet, dan moet hij opnieuw leveren. Vraag dus de leveringsbon op!
Als je als professioneel kocht en het transport/de levering was op jouw risico, heb je een probleem. Maar laat je ook dan niet doen en vraag de leveringsbon op. het afleveren aan iemand anders of het achter laten voor de deur van een verpakking kan immers in bepaalde gevallen als een fout (gebrek aan normale voorzichtigheid) gezien worden.
Mvg,
Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)