levering bestelde goederen

prex
Topic Starter

levering bestelde goederen

#1 , 09 jan 2012 13:19

Onlangs heb ik online kantoormaterialen besteld.
De goederen zijn volgens het bedrijf in kwestie geleverd, echter ik heb ze nooit gezien.
Waarschijnlijk zijn ze op een moment dat ik niet thuis was aan de deur gezet en heeft iemand ze gewoon meegenomen.
Nu wens ik dus echter om dit niet te betalen of beter nog, om de goederen alsnog te verkrijgen.

Nu had ik graag geweten, wat hier kan of mag, of wat de leverancier moet doen. Hij heeft immers geen afgetekende leveringsbon, dus sta ik volgens mij vrij sterk in mijn schoenen.

Zijn er nog mensen die dit probleem al gehad hebben en wat hebben jullie hier aan gedaan want ik heb de indruk als ik zo hoor in mijn vriendenkring dat dit meer en meer gebeurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tombe

#2 , 09 jan 2012 13:25

Heb je die goederen besteld als bedrijf of als privé-persoon? In het laatste geval sta je idd vrij sterk in je schoenen. In het eerste geval iets minder.

Drone

#3 , 09 jan 2012 16:20

bedrijf of privé maakt niet veel uit

het beste dat prex momenteel kan doen is de bewijzen opvragen wie er voor getekend heeft of de zending in ontvangst heeft genomen.

als er niemand of iemand onbekend voor prex heeft getekend voor ontvangst is dit een fout van diegene die levert, net zoals een pakje voor de deur laten staan.

Reclame

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#4 , 10 jan 2012 10:30

Beste Prex,

Het is wel degelijk van belang te weten of je als consument of als professioneel kocht.

Eerste vraag is dus inderdaad of je professioneel of privé gekocht hebt. Bij levering aan consumenten ligt het risico voor verlies altijd bij de leverancier. Bij professionelen is dit niet noodzakelijk zo en hangt het af van de algemene voorwaarden. Voor bureaumaterialen die per post verzonden worden zal dit weliswaar niet zo vaak het geval zijn.

Tweede vraag als je voor professionele doeleinden kocht: wat zeggen de algemene voorwaarden van de leverancier ivm risico tijdens verzending.

Derde vraag is: hoe is het transport gebeurd? Wat zeggen de algemene voorwaarden in dat verband? Soms sta je de leverancier toe om bij buren of kennissen te leveren...

Op basis van bovenstaande vragen kan je inschatten wat er nu best gebeurd, maar in elk geval is het zo dat:
- Als je als consument kocht, moet de leverancier bewijzen dat hij geleverd heeft. Kan hij dat niet, dan moet hij opnieuw leveren. Vraag dus de leveringsbon op!
Als je als professioneel kocht en het transport/de levering was op jouw risico, heb je een probleem. Maar laat je ook dan niet doen en vraag de leveringsbon op. het afleveren aan iemand anders of het achter laten voor de deur van een verpakking kan immers in bepaalde gevallen als een fout (gebrek aan normale voorzichtigheid) gezien worden.

Mvg,

Sirius Legal
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Actuele Thema's”