Nieuwe auto, nieuwe verzekering?

cargeta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Nieuwe auto, nieuwe verzekering?

#1 , 23 feb 2019 13:37

Ik heb net een nieuwe auto gekocht, die ik binnen 14 dagen in mijn bezit zou hebben. Mijn oude wagen lever ik in voor de recyclage premie. (de dag dat ik mijn nieuwe ophaal, laat ik de oude achter).

Ik heb al een offerte aan mijn huidige verzekeraar gevraagd, maar daar is de prijs 1800 euro (incl kortingen) voor een jaar. Full omnium
Via simulaties zie ik dat dit 500 euro goedkoper kan.

Kan ik bij deze nieuwe wagen inschrijven bij een andere verzekering?
Online zie ik dat bij vervanging van een wagen je dat niet zomaar kan en je het jaarcontract moet respecteren. Wat nu nog 6 maanden zou zijn.

Maar ik vind nergens de wettelijkheid van deze manier:
Nieuwe wagen inschrijven bij verzekeraar A (goedkoepere) en dus nieuwe nummerplaat. Dan bij ontvangst van de nieuwe wagen, de nummerplaat van de oude gaan inleveren bij BIV en verzekering stop zetten.

Zou dit lukken of ga ik problemen krijgen bij mijn huidige verzekeraar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 23 feb 2019 22:54

U moet inderdaad het bestaande contract respecteren : opzeggen kan gewoonlijk drie maanden voor einde contract. U hebt de vorige polis getekend voor akkoord. Pacta sunt servanda, tenzij ze in strijd zijn met dwingend recht, wat hier niet het geval is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2019 23:35

Je kan wel de verzekeraar voor de omnium vrij kiezen. Voor de burgerlijke aansprakelijkheid moet je de bestaande verzekering verderzetten. Je kan die natuurlijk opzeggen tegen de volgende vervaldatum

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 feb 2019 09:40

Krijg je een nieuwe nummerplaat of blijft de oude behouden. Bij een nieuwe plaat weet de verzekeraar toch niet dat je een nieuwe wagen koopt.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 24 feb 2019 16:00

U hebt een overeenkomst met uw huidige verzekeraar voor uw huidige wagen.
Nieuwe wagen = het risico vervalt, en uw polis dus in principe ook.
Probleem: geen enkele verzekeraar zal dit zomaar willen doen.

Maar zoals u zelf al stelt: neem een nieuwe nummerplaat, neem op de nieuwe wagen met nieuwe plaat een nieuwe verzekering, en met uw plaat kunt u uw verzekering opzeggen.
Afhankelijk van de service van uw nieuwe verzekeraar kan het gaan dat ofwel deze alles zal regelen voor u, ofwel dat u zelf de plaat dient binnen te brengen bij het DIV (gratis) of bpost (betalend) en daarna uw verzekering op te zeggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2019 16:13


binnen te brengen bij het DIV (gratis) of bpost (betalend) en daarna uw verzekering op te zeggen.
Bpost is nu ook gratis !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 feb 2019 16:39

Een weg hierrond is normaal de oude oude auto nog wat langer verzekerd te houden.
Dan kan u de nieuwe verzekering afsluiten waar u wil.
Beide moeten immers apart -en tegelijk- verzekerd zijn ...
Nadien beslist u dan om de oude toch maar weg te doen.

Alleen gaat u in dit geval dan mogelijk niet meer in orde zijn met de voorwaarden inzake de recyclage-premie ... vraag het eens na bij de autoverkoper, hopelijk is dat niet ook de verzekeringstussenpersoon ...

cargeta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 feb 2019 17:55

Verwarrend allemaal, sommige zeggen dat het niet gaan andere precie wel.

Dus dat wilt zeggen dat ik nog 6 maanden aan mijn huidige verzekeraar vast hang?

Op testaankoop vind ik dit terug
https://www.test-aankoop.be/geld/autove ... overzetten

Dat lijkt mij te stellen dat als ze de premie aanpassen omwille van de nieuwe wagen ik wel opzegrecht heb?

Interpreteer ik het goed dat ik dan de wagen kan aangeven en dan opzeggen omdat ze de premie aanpassen? En dan een nieuwe verzekering kan zoeken?


Mijn idee was om tijdelijk 2 verzekerde nummerplaten te hebben.
De dag dat ik mijn nieuwe auto ophaal, hebben dan zowel de nieuwe als de oude een andere nummerplaat.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 24 feb 2019 19:43


Dat lijkt mij te stellen dat als ze de premie aanpassen omwille van de nieuwe wagen ik wel opzegrecht heb?
Dat opzegrecht heb je enkel al zijn de voorwaarden veranderen. Hier koop jij een nieuwe auto , dis ook hogere premie, en dat was uw eigen beslissing
Dus dat argument kan je al weer opbergen

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 feb 2019 04:24

Mijn schoonzoon heeft net nieuwe wagen gekocht met nieuwe nummerplaat. De nieuwe verzekeringsagent heeft alles geregeld voor opzeg polis oude wagen en er is een nieuwe polis voor de nieuwe wagen.

cargeta
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 feb 2019 16:34


Dat lijkt mij te stellen dat als ze de premie aanpassen omwille van de nieuwe wagen ik wel opzegrecht heb?
Dat opzegrecht heb je enkel al zijn de voorwaarden veranderen. Hier koop jij een nieuwe auto , dis ook hogere premie, en dat was uw eigen beslissing
Dus dat argument kan je al weer opbergen
Ik vind dit in mijn algemene voorwaarden:(belfius car)

Artikel 27 Opzeggingsmogelijkheden voor de verzekeringsnemer, sub 9
Indien de verzekeringnemer bij een vervanging van motorrijtuig of wederinwerkingstelling van de geschorste overeenkomst de verzekeringsvoorwaarden, met inbegrip van de premie, niet aanvaardt, dient hij de overeenkomst op te zeggen binnen een termijn van een maand te rekenen vanaf de ontvangst van de kennisgeving hiervan
Hieruit begrijp ik of lijkt het mij, dat als ik een nieuwe wagen aangeef, zij een berekening maken wat ik moet betalen en als ik daar niet akkoord mee ben het kan opzeggen binnen de maand?

Sirkii
Berichten: 5395

#12 , 25 feb 2019 18:17


binnen te brengen bij het DIV (gratis) of bpost (betalend) en daarna uw verzekering op te zeggen.
Bpost is nu ook gratis !!!
Volgens bpost.be kost het ook vandaag nog altijd 9,75€ om een nummerplaat bij hen te laten schrappen !!! Sinds 1.11.2013 mag je ze niet meer deponeren in de rode brievenbussen van bpost.

Sirkii
Berichten: 5395

#13 , 25 feb 2019 18:21

Nieuwe verzekering ? De nieuwe verzekeraar zal je gunstige BM normaliter niet overnemen zonder attest van je vorige verzekeraar (dat je pas op vervaldag zal krijgen)

Slechte BM camoufleren ? Je moet een vragenlijst eerlijk invullen en k ben vrij zeker dat verzekeringsinfo gecentraliseerd wordt voor consultatie. Beetje zoals de zwarte lijsten.

Best dus de opnium bij de nieuwe verzekeraar en de BA tot vervaldag bij je oude verzekeraar. Heb dit ook ooit zo gedaan op m n BM niet kwijt te zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 feb 2019 19:44


binnen te brengen bij het DIV (gratis) of bpost (betalend) en daarna uw verzekering op te zeggen.
Bpost is nu ook gratis !!!
Volgens bpost.be kost het ook vandaag nog altijd 9,75€ om een nummerplaat bij hen te laten schrappen !!! Sinds 1.11.2013 mag je ze niet meer deponeren in de rode brievenbussen van bpost.
3 weken geleden één terug gestuurd !!

Schrappen van een oude Belgische nummerplaat (te herkennen aan 5 of 6 karakterreeks):

Als je een nieuwe Europese nummerplaat bestelde, ontvangt je in de verpakking van deze nieuwe nummerplaat een sticker die je op de achterkant van de oude Belgische nummerplaat (de achterste officiële nummerplaat) kleeft. Deze kan je in de rode brievenbus van bpost deponeren zonder verpakking of afgeven in het postkantoor of postpunt.

bron:https://www.bpost.be/nl/faqs/faq/nummer ... chrappen-0
Wat u schrijft 9,75€ is enkel van toepassing als je een nieuwe nummerplaat laat schrappen dus een plaat met een 1 vooraan !!
De oude is gratis en bij de nieuwe zit een stikker om op de oude te plakken op de achterkant en je mag ze in de rode briezven bus deponeren, 8 dagen nadien hab je u schrappings bewijs !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#15 , 25 feb 2019 21:10


Bpost is nu ook gratis !!!
Volgens bpost.be kost het ook vandaag nog altijd 9,75€ om een nummerplaat bij hen te laten schrappen !!! Sinds 1.11.2013 mag je ze niet meer deponeren in de rode brievenbussen van bpost.
3 weken geleden één terug gestuurd !!

Schrappen van een oude Belgische nummerplaat (te herkennen aan 5 of 6 karakterreeks):

Als je een nieuwe Europese nummerplaat bestelde, ontvangt je in de verpakking van deze nieuwe nummerplaat een sticker die je op de achterkant van de oude Belgische nummerplaat (de achterste officiële nummerplaat) kleeft. Deze kan je in de rode brievenbus van bpost deponeren zonder verpakking of afgeven in het postkantoor of postpunt.

bron:https://www.bpost.be/nl/faqs/faq/nummer ... chrappen-0
Wat u schrijft 9,75€ is enkel van toepassing als je een nieuwe nummerplaat laat schrappen dus een plaat met een 1 vooraan !!
De oude is gratis en bij de nieuwe zit een stikker om op de oude te plakken op de achterkant en je mag ze in de rode briezven bus deponeren, 8 dagen nadien hab je u schrappings bewijs !!
Die sticker krijg je alleen maar als de oude te vervangen nummerplaat op je aanvraagformulier staat (dat uw verzekeraar aan DIV moet bezorgen). Gaat dus niet als je beide wagens wil verzekerd houden ...

Terug naar “Algemeen”