Verzekeringsmaatschappij nagaan strafrechterlijk verleden

DTJT3B
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verzekeringsmaatschappij nagaan strafrechterlijk verleden

#1 , 14 nov 2018 08:41

Beste

Bij de aanvraag tot een autoverzekering vraagt de verzekering steeds of u of een bestuurder van de wagen de afgelopen x aantal jaar veroordeeld bent voor een zware verkeersovertreding (dronkenschap, roekelols rijgedrag etc) .

Behandelt de verzekeringsmaatschappij de gegeven informatie ter goeder trouw of kunnen zij dit ook werkelijk nagaan? Want dit lijkt me dan eerder een privacyschending?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2018 08:56

Ik denk dat de verzekeringsmaatschappij niet veel meer mogelijkheden heeft dan af te gaan op de verklaring van de verzekeringnemer. Zij kunnen deze informatie niet zomaar opvragen. Maar moest achteraf blijken dat de verzekeringnemer daarover gelogen heeft, zou de verzekering eventueel uitgekeerde schadevergoedingen wel eens kunnen verhalen op de verzekeringnemer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 22 nov 2018 20:05

Beste

De vraag is of u enkel van de verzekeringsmaatschappij ‘goede trouw’ verwacht, dan wel of dat de basis is van een wederkerige relatie. Soms staat een intrekkingen rijbewijs ook op de rugzijde van dat rijbewijs. En meestal vraagt men daar een kopie van.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 nov 2018 20:11

Bij een ongeval met vervolging voor de politierechtbank kan de advocaat van de verzekeringsmaatschappij kennis nemen van het strafregister. Als dan blijkt dat u gelogen hebt kan de maatschappij de schadevergoeding die zij aan de tegenpartij zou moeten betalen van u terugvorderen.

Terug naar “Algemeen”