Fiscale SSV's mogelijk

tointje9810
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Fiscale SSV's mogelijk

#1 , 23 okt 2018 13:29

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik het in het juiste onderdeel geplaatst heb.

Ik en mijn vriendin gaan samen bouwen.
Grond is volledig in orde, dus enkel lenen voor de bouw zelf.

Wij hebben 2 leningen; een vaste en een variabele.
Het ene deel hebben wij als hypotheek genomen en het andere deel op mandaat.

We zouden graag het zoveel mogelijk als fiscaal opnemen.

Vergis is mij als wij geen fiscale schuldsaldo kunnen plaatsen op een lening op mandaat? Of kan dit toch via langetermijnsparen (ik meen dit ergens gelezen te hebben)?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2018 11:00

Je kan weldegelijk een SSV nemen voor uw lening op hypothecair mandaat. En ik dacht dat je deze ook fiscaal kon inbrengen. De afbetalingen van de lening op hypothecair mandaat zal je niet kunnen inbrengen, maar de premie van de SSV volgens mij wel (maar in een andere code dan dat je de SSV op de hypothecaire lening inbrengt).

Maar let wel op: als je uw premie fiscaal inbrengt, zal er op het uitgekeerde bedrag (moest dit ooit gebeuren) belastingen geheven worden. Als je de premie niet fiscaal inbrengt, zal dit niet het geval zijn.

Probeer dus in eerste instantie uw fiscale korf te vullen met de terugbetalingen van de hypothecaire lening zelf. Denk twee keer na voor je ook de premie inbrengt. Het levert je nu misschien enkele euro's op, maar als de SSV ooit moet uitgekeerd worden, kan het over vele duizenden euro's aan belastingen gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 26 okt 2018 19:12

Beste

Als u leent voor uw bouw zal uw korf normaal volledig gevuld zijn met de betalingen (kapitaal + intresten) van uw hypothecair krediet met hypotheek. Doorgaans is de opdeling hyp/mandaat zo gemaakt dat de maximale aftrek opgevuld is.
Kijk dat even na want dan is een fiscale aftrek SSV zinloos.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2018 10:18

Beste

Als u leent voor uw bouw zal uw korf normaal volledig gevuld zijn met de betalingen (kapitaal + intresten) van uw hypothecair krediet met hypotheek.
Als de lening pas op het einde van het jaar begint te lopen (november, december) zal in veel gevallen de korf niet gevuld zijn met enkel de afbetaling van de lening... Het is dan dat veel mensen in de "verleiding" komen om een éénmalige premie van de SSV te betalen om zo de korf op te vullen. Veel banken "vergeten" echter al eens te zeggen dat dit wel als gevolg heeft dat bij het uitbetalen van de SSV (moest dit ooit nodig zijn), het bedrag dat pro rata overeenkomt met de ingebrachte premie, zal belast worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 05 nov 2018 23:26

Tom

Klopt inderdaad. Op zich zijn er -gelukkig - slechts een minderheid aan kredietnemers die overlijden tijdens de looptijd. Risico is dus te nuanceren. En zelfs als er een overlijden is, heeft de verzekeringsnemer - morbide gesteld - een lucratieve zak gedaan. De Uitkering is een veelvoud van de geïnvesteerde premie. Fiscale impact op basis fictieve rente (doorgaans 13 jaar 5 % uitgekeerde kapitaal aan te geven)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 nov 2018 08:14

De Uitkering is een veelvoud van de geïnvesteerde premie. Fiscale impact op basis fictieve rente (doorgaans 13 jaar 5 % uitgekeerde kapitaal aan te geven)


Ik ben niet meer mee met de laatste regelingen.

Is die fictieve rente nog van toepassing?

Is dit altijd 5%?

En die 13 jaar, geldt dit voor elk contract, of enkel voor die met een voorziene duurtijd van 20 jaar, en premiebetaling gedurende 2/3, of 13jaar?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2018 09:44

En zelfs als er een overlijden is, heeft de verzekeringsnemer - morbide gesteld - een lucratieve zak gedaan.
Da's waar, maar de te betalen belasting op dat moment kan soms vele duizenden euro's zijn, en voor sommige mensen is dit niet meteen een bedrag dat ze klaar liggen hebben. Dat bedrag is mogelijk ook vele malen hoger dan wat het ooit fiscaal opgebracht heeft.

Maar inderdaad, de kans dat de SSV moet aangesproken worden, is redelijk klein, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 23 nov 2018 06:12

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 23 nov 2018 10:52

Bedankt; niets nieuws onder de zon dus. Of toch niet veel, op dit gebied.

Terug naar “Algemeen”