Herstelling voor eigen rekening?

xeox
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herstelling voor eigen rekening?

#1 , 16 okt 2018 22:26

Hallo,

Ik woon op de eerste verdieping van een appartementsgebouw. In de inkomhal werd waterschade vastgesteld in een hoek van het plafond, waarna de syndicus een lekdetectiebedrijf heeft ingeschakeld.

Hun conclusie luidt: "De vochtschade aan het plafond in de inkomhal is vermoedelijk afkomstig van een lekkage aan de afvoerbuis van de keuken in het bovenliggende appartement". Men heeft hiervoor metingen met traceergas en een vochtmeter uitgevoerd - dit betreft het appartement waarvan ik eigenaar ben.

Bij mij is geen schade zichtbaar en de schade aan de inkomhal wordt gedekt door de blokpolis. Mijn verzekeringsmakelaar beweert dat ik voor de herstelling van het lek bij de verzekeraar van de blokpolis moet aankloppen en de syndicus zegt enkel dat ik het lek moet herstellen. Om aan de afvoer te kunnen moeten vloer en kasten opengebroken worden.

Ik kan moeilijk geloven dat het voor de verzekering geen probleem is om schade te vergoeden als het appartement onder water staat, maar dat ik voor het herstellen van dit vermoedelijke lek nergens kan aankloppen. Toch lijkt het hierop neer te komen. Zit er realistisch gezien iets anders op dan de herstelling voor eigen rekening te nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 okt 2018 22:50

Is het uw waterleiding of die van de gemene delen die lekt?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 okt 2018 22:57

Normaal is dit ook gedekt door de blokpolis, weliswaar met een franchise die je zelf zal moeten betalen. Ik kan me niet indenken dat schade aan de privatieven niet gedekt is.
Meestal is waterschade beperkt tot de vergoeding van de gevolgschade.
Waarschijnlijk is dat bij u het geval en reden waarom het herstellen van de oorzaak van de schade niet wordt vergoed. Lees de blokpolis na voor alle zekerheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

xeox
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2018 08:02

Is het uw waterleiding of die van de gemene delen die lekt?
Dankjewel voor je reactie! Het gaat volgens het onderzoek om een afvoer die blijkbaar lekt. Die afvoer bevindt zich grotendeels in de vloer van mijn keuken (vertrekkende van onder mijn gootsteen), dus het gaat niet om een leiding binnen de gemene delen. De schade bevindt zich wel in de gemeenschappelijke inkomhal.
Meestal is waterschade beperkt tot de vergoeding van de gevolgschade.
Dankjewel, hier vreesde ik al voor.

Terug naar “Algemeen”